Gå til innhold

Trimming Mondeo 2.0 zetec 97 mod ?


hognez

Anbefalte innlegg

Heisann. Noen som har noe tips ang trimming av Ford Mondeo 2.0 16v Zetec 97 mod? Hva tåler motoren og hva tåler den ikke? Å hvor mye hk kan man egentlig få ut av den motoren uten turbo? Hadde vært greit om dere gir meg noe nettsider så jeg kan se på tuning av mondeo;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du en side med god info om Zetecen som sitter i Mondyn, i tillegg til noe av det som er mulig av mods etc. La deg ikke skremme av at det er en Fiesta det er snakk om i hovedsak på den siden, for motoren er hentet fra en 98' Mondeo :) Er en britisk site med mye god info. Klikk deg rundt og les litt, er mye nyttig å hente der; http://www.zetecinside.com/xr2/index.htm

Ut i fra det jeg har lest så er det mulig å hente ut 200+hk uten turbo :)

 

Selv så har jeg byttet (på min 98' 2.0 sedan) motorprogram (Superchips Bluefin), satt på Ferrita Catback (2,25"), EcoTec-ventil og K&N 57i konfilter. Dette regnes vel egentlig ikke som tuning, snarere mer som en "forbedring" av det som opprinnelig var påsatt av originalt utstyr.

Om du i første omgang ikke har planer om mer drastiske inngrep enn f.eks det jeg har gjort med min, så anbefaler nytt motorprogram, da dette vil jevne ut effektkurven, i tillegg til å gi en anelse høyere ytelse og mindre forbruk av drivstoff. Kostet ca 5 laken, levert på døren fra England med DHL :)

- 1993mod Ford Fiesta RS1800

- 2004mod Ford Mondeo Ambiente 2,0 Duratorq estate (Bluefin, K&N 57i)

- 1999mod Ford Mondeo Ghia 2,0 Zetec sedan (Bluefin, Ferrita 2,25" rustfri catback, K&N 57i, Morette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rustfri 2,25" catback fra Ferrita kostet om lag 5500,- og ble påmontert hos sertifisert verksted i Spydeberg.

Bluefin firmware kostet ca 5 laken og ble bestillt fra Superchips i UK.

Ecotec-ventil (CB-26P) ble bestillt fra produsentens side og kom på om lag 1200,- etter å ha betalt toll etc.

K&N 57i-kit kostet rundt tusenlappen hos Kollevold Rallyimport.

 

 

Nettsider for tingene:

 

Ferrita - http://www.ferrita.com/

Superchips - http://www.superchips.co.uk/superchips.php

Ecotec - http://www.ecotekplc.com/products.htm

K&N 57i hos Kollevold Rallyimport AS - http://kollevold.no/

 

Sistnevnte har både nettbutikk og besøksadresse :)

 

 

Etter at eksos ble påmontert så fikk bilen en _meget_ god lyd. Aldri sjenerende, men litt morsomt i tunneller :D Kan egentlig bare komme med positiv tilbakemelding etter at jobben ble gjort! Skal man først ha nytt eksosanlegg så er det jo det eneste smarte valget å velge rustfritt, eller hva? :D

Gadd ikke ha noe større enn 2,25", da dette er mer enn bra nok for en temmelig standard Zetec-motor, uten hverken turbo eller større N/A-tuning. Utblås er valset inn og er ikke større enn elles dim på rørverket; 2,25". Hvorfor skal det låte mer enn hva det går? :) Igjen; SUPERB lyd fra dette anlegget! 5 rattar!

 

I ettertid med ny firmware fra Superchips på motor så vil jeg, som produsenten, anbefale å kjøre på 98 blyfri. Dette er fordi det faktisk er en liten ytelsesforskjell, men er ikke et must å kjøre 98...la heller økonomien bestemme ;)

Bytte av motorprogram kan ikke bli enklere med dette systemet. Ta enheten du får i posten, plugg den til com-port under rattstammen, skru på strømmen slik at lysene på bilen lyser, og følg anvisningene på skjermen :) Enheten fungerer også som feilkode-leser, noe som er et genialt diagnoseverktøy å ha for hånden!

Det enhenten gjør er å lese av eksisterende program, velge det som passer best for motoren din, og så bytte ut std program med det nye. Det gamle programmet ditt vil ligge lagret inne i enheten, slik at du når som helst kan bytte tilbake. Du kan også ta ut motorprogrammet fra bilen og gjøre den immun mot tyveri og tyverikobling da motoren ikke vil ha noe program å kjøre!

 

Har kjørt et helt år på 95 uten problemer, men merket en viss forskjell da jeg fyllte en full tank med 98 her om dagen. En _anelse_ bedre bunndrag, og litt mer på mellomregisteret med 98 blyfri.

 

 

Ecotek-saken er en justerbar "lufte-ventil" og skal gi en noe bedre respons på gassen, i tillegg til økt drivstofføkonomi og mer effektivt forbruk. Opererer med manifold-vacuum.

Denne vil gi blandede resultater, men alle er til det positive. Vil gi fra seg en lyd (lavmælt uling/blåselyd), men vil ikke sjenere. Kan justeres og evt lukkes helt om ønskelig, slik at alt blir som før. Les mere på siden for inngående info på denne saken ;)

Her er en link til info (gjelder en 94' Mondeo, men fremgangsmåten er omtrent den samme) om montering:

http://www.ecotekplc.com/more_cars_10.htm

 

Åpent kon-filter (K&N-kit i mitt tilfelle) vil ikke gi store effektøkningen. På min så kunne det nesten virke som om den mistet litt av "piffen", men vanskelig å beskrive utfallet. Vurderer å sette på original luftfilter-boks for å se om det blir noen forskjell. Ble ingen stort tøffere lyd med dette heller, annet enn en "slurpelyd" ved gasspådrag, med panseret oppe. Kanskje en noe hørbar snerr ved ca 4k- og 5k rpm.

 

 

Nåværende HK har jeg ingen formeninger om, da jeg ikke har hatt den på rulle... Ta alle utsagn om HK-økning med en spade salt til det motsatte er bevist ;) Ut i fra teoretisk viss-vass, så skal;

-firmware fra Superchips (Bluefin) gi mellom 7-10hk

-åpent luftfilter (K&N 57i) gi 1-2hk

-2,25" catback sportseksos fra Ferrita gi 1-5hk+

-Ecotek CP-26P for det meste kun forbedre gasspådrag/drivstofføkonomi

 

 

Forresten, alle disse modifikasjonene ble gjort på en motor/bil som hadde gått 240k før inngrepene, bare så det er sagt. Gikk som taxi de første 190k, deretter kjøpte min far bilen for en stund tilbake. Overtok/kjøpte bilen nylig, og har gått 250k til nå :)

 

Har heller aldri klart å holde meg til "sivilisert" kjøring så lenge som på en hel tank med bensin, så reelt forbruk ved "normal" kjøring har jeg i grunn aldri fått målt ;)

 

 

Håper dette ga litt relevant info :)

- 1993mod Ford Fiesta RS1800

- 2004mod Ford Mondeo Ambiente 2,0 Duratorq estate (Bluefin, K&N 57i)

- 1999mod Ford Mondeo Ghia 2,0 Zetec sedan (Bluefin, Ferrita 2,25" rustfri catback, K&N 57i, Morette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Du sier at denne chip-enheten plugges inn i bilen og leser av program osv. Betyr det at andre(jeg :angelsmili: ) kan komme til deg og plugge inn denne og få et nytt styringsprogram, eller må denne sitte montert fast i bilen din hele tiden?

- Audi A4 2,0TDI B8

-Dont drive faster than your guardian angel can fly-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så er det ikke en "chip" eller en "chip-enhet", men en enhet som inneholder oppgradert firmware(software). Man gjør ingen fysiske inngrep.

For det andre: programmet som følger med Bluefin'en blir byttet ut med det som er standard, slik at det nye går til bilen, og det gamle tar det nyes tidligere plass i "håndtaket".

Og til slutt; enheten inneholder om lag 700 forskjellige programsett. Dette er fordi motorene/motorstyring som kom ut til Mondeo mk2 varierer med avvik når dem forlater samlebåndet (gjelder forøvrig de fleste biler). Skulle det vise seg at motorprogram til DIN bil ikke ligger inne så taes det en kopi av DITT standard program, og du vil da bli bedt om å sende enheten tilbake til avsender, slik at et passende motorprogram til slutt vil havne i DIN bil :)

HVIS noen åndsinger skulle klare å få samlet nok kollektiv viten til å få kopiert ut (noe som faktisk ikke går) det jeg har av oppgradert motorstyring, så er sjangsene _pretty slim_ for at dem skal kunne klare å dra nytte av det på stående fot :)

 

Det man gjør når man mottar Bluefin i posten er;

1. Pakk den ut

2. Plugg i og skru fast kabelen til den sorte boksen (boksen har display og 3 taster), den som fulgte med i pakken

3. Plugg andre enden av kabelen i diagnose-porten under rattstammen

4. Skru på tenningen og trykk deg frem i menyen å boksen

5. Velg å laste over oppgradert firmware/software/motorstyring

6. Vent til den er klar med å laste over

7. Dra så ut kabelen fra diagnose-porten under rattstammen

8. Start opp og ta deg en kjøretur

 

As easy as cake ;)

- 1993mod Ford Fiesta RS1800

- 2004mod Ford Mondeo Ambiente 2,0 Duratorq estate (Bluefin, K&N 57i)

- 1999mod Ford Mondeo Ghia 2,0 Zetec sedan (Bluefin, Ferrita 2,25" rustfri catback, K&N 57i, Morette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår