Gå til innhold

Rådens lengde, hvordan virker det?

Ranger emnet


Vegard

Anbefalte innlegg

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Originally posted by arildh

Hey! Kjempebra tråd!

Lenge siden jeg faktisk lærte noe på dette forumet.

 

En Harley v-twin er vel rimelig underkvadratisk (og prehistorisk).

Hender Harleyene er små-psykopatiske...spes de som er bygd av ettermarkedsdeler. Har hørt om 4 tommers boring og 4,5 slag...og de varver 6500 (!) Hvilket er 24.76 m/sek i stempelhastighet...det er respektabelt. Men jeg har hørt om Pro Stock motorer med samme slaglengden som har overlevd 9000 (!!!!) Hvilket er sinnssykt.... :D :rolleyes:

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Turboed1

Hvor lenge har du brukt det programmet,sånn cirka...? Hvor nøyaktig prater vi om?

Husker ikke hvor lenge... et års tid i vinter en gang?

Har testet utallige kombinasjoner, blant de jeg har lagret er:

-2L BMW sekser, effekt i vognkortet: 125hk, programmet sier med alle data fra "bruksanvisninga" på bilen innplottet: 125hk

-den nye M3 motoren, skulle hatt 343, programmet sier 347hk

-honda S2000 motor, skal ha 240hk, prg. sa 244hk

-Gammal 454 chevy LS6, skal ha 425hk, prg. sa 427hk

-Ford BDA, reel effekt er mellom 200 og 250 hk, prg. sa 238 på en fornuftig kombinasjon

-Ford 2,3l V6, skal ha 114hk, prg. sa 112hk

-Original cosworth, skal ha ca 220hk, prg. sier 215hk

-Original calibra turbo, skal ha 204, prg. sier 207

 

Med tanke på at slike programmer er bare en pekepinn, ser jeg på dette som en ganske god en!

i tillegg kan du lese av VE, kompresjonstrykk mm...:cool:

 

Prøvde å finne ut hvorfor økning i boring øker volum mere enn slaglengde, det er jo rett å slett fordi at jeg ser at stempel radien er opphøyd i andre :-),

Og å borre en motor og sette i et større stempel uten å forandre noe annet, gir også høyere komp...:)

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Nitrofish

Og å borre en motor og sette i et større stempel uten å forandre noe annet, gir også høyere komp...:)

Ok...jeg bare lurer på hvor mange parametere det programmet jobber med...altså hvor mange data du legger inn? Kan du legge inn hele flowmap'er,hele kamprofiler etc? Eller bare løft/dur/timing? :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan legge inn hele flowmaper, med opptil 10 datapunkter (ved forskjellige løft)

kamprofiler legges inn på den måten at du kan velge forskjellige "standardkammer" med profiler som er lagt inn i programmet, eller du kan legge inn IVO, IVC, EVO,EVC selv, så beregnes durasjoner ut fra det og løft (på ventilen). du kan velge om du vil legge inn kam specs ved såkalt seat to seat, eller ved 0.050" løft, som jo blir mer nøyaktig.

 

andre faktorer er mer eller mindre selvsagte:

Ventilstørrelser og antall, typen topper/ portingsgrad, komp, typen manifold, type eksosanlegg, turbo(type eller airflow og effektivitet), kompressor(turtall, effektivitet, belt drive ratio, og internal gear ratio for sentrifugalkompr.), ladetrykk, P/R, intercoolere, og lystgass, i tillegg til forskjellige typer bensiner; metanol, naturgass(!)++ tas også med i utregningene.:)

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Nitrofish

Ja, du kan legge inn hele flowmaper, med opptil 10 datapunkter (ved forskjellige løft)

kamprofiler legges inn på den måten at du kan velge forskjellige "standardkammer" med profiler som er lagt inn i programmet, eller du kan legge inn IVO, IVC, EVO,EVC selv, så beregnes durasjoner ut fra det og løft (på ventilen). du kan velge om du vil legge inn kam specs ved såkalt seat to seat, eller ved 0.050" løft, som jo blir mer nøyaktig.

 

andre faktorer er mer eller mindre selvsagte:

Ventilstørrelser og antall, typen topper/ portingsgrad, komp, typen manifold, type eksosanlegg, turbo(type eller airflow og effektivitet), kompressor(turtall, effektivitet, belt drive ratio, og internal gear ratio for sentrifugalkompr.), ladetrykk, P/R, intercoolere, og lystgass, i tillegg til forskjellige typer bensiner; metanol, naturgass(!)++ tas også med i utregningene.:)

Ok..da er det omtrent som Engine Analyzer Plus / Pro da...hvor lang tid bruker det på kalkuleringene? :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Nitrofish

tilnærmet lik null. :) har ikke tenkt over det engang før når du nevner det... du taster inn et tall eller velger en del, og så er kurvene der...

Da er det som EA Plus da...ikke som Pro'en jeg bruker,den kalkulerer og re-kalkulerer alt sammen inntil 45 ganger for å garantere nøyaktigheten.. :)Med en RASK (Vel....ny Dell...den svei litt i L.boka) bruker den et helt minutt på alle utregningene...og den bommer ikke stort den heller :D GSXR'en min hadde 0.4 hester mer enn dataen sa...og alle dataene lå innafor 1 promille... :) Bruker du det programmet bare for moro skyld,eller bruker du det for å lage et greit oppsett før du begynner å skru?:) Jeg har brukt mitt til å designe kamprofiler og lage innsug,bl.a... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel...hehe...hvis du titter i profilen min, ser du at jeg er bare 17 (inntil videre;) ), så jeg har mest programmet for å teste ideer om forskjellige kombinasjoner, (kameratene mine himler med øya av at jeg kan sette meg ned å teste forskjellige borringer og slag for å få ut mest mulig av f.eks. 5lv8) så det er en del for moro også.... tror jeg kommer til å bruke det som du sier i fremtiden, og eventuelt kjøpe et dyrere et.:)

 

alle dataene lå innafor 1 promille...
det må vel være anses som ganske korrekt til å være en simulering;)

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Nitrofish

vel...hehe...hvis du titter i profilen min, ser du at jeg er bare 17 (inntil videre;) ), så jeg har mest programmet for å teste ideer om forskjellige kombinasjoner, (kameratene mine himler med øya av at jeg kan sette meg ned å teste forskjellige borringer og slag for å få ut mest mulig av f.eks. 5lv8) så det er en del for moro også.... tror jeg kommer til å bruke det som du sier i fremtiden, og eventuelt kjøpe et dyrere et.:)

 

det må vel være anses som ganske korrekt til å være en simulering;)

Det var det jeg kjøpte det til også...egentlig bare for gøy (kjøpte det minste EA-programmet...kosta omtrent det samme som DesktopDyno) men lærte mye av det,så da graderte jeg opp til EA Plus,for å få med flere parametere...og nå bruker jeg EA Pro,som du må legge inn omtrent 120 parametere på...men det koster jo ditto :) Brukte EA Plus'en til å designe min første kamprofil...til Ford 2-liter. Ga mer moment enn orginalt helt til 7000...og 129hk. I programmet og virkeligheten. :) Fikk høre at "en sånn kam finnes ikke,og kan ikke lages"...men jeg har den enda i bilen :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by sindrulf

hvor kan jeg laste ned de programmene?

http://www.performancetrends.com... demoen funker i 14 dager fra du laster det ned..etterpå må du dra fram og svi VISA'en :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår