Gå til innhold

Problemer med høy tomgang på B230FK etter litt kjøring.

Ranger emnet

AlpejoHn

Anbefalte innlegg

Hei,

-Jeg har søkt men fant ikke noe som ga svar på mitt problem.

Når jeg starter bilen, samma om den er kald eller varm. Så er tomgangen helt perfekt. Kjører jeg fint og rolig osv. og stopper opp, er tomgangen like fin, men om jeg kir på litt over lenger tid, kjører litt hardt, og lignende, og stopper igjen så har tomgangen gått fra ca 800 rpm til nesten 1500 rpm.

Stopper jeg motoren, og starter med en gang igjen, så går den fint på 800 rpm igjen..

Har prøvd å rensa tomgangsventilen og smørt den men dette var ikke no hjelp i.

Når jeg sjekker feilkoder, har jeg en for "Manglende signal fra speedometer". Leste i en eller annen post at motoren skal ha et signal fra speedo som sier noe om at bilen står i ro, eller er i bevegelse, men dette vet ikke jeg noe om..

Noen som har vært borti dette problemet før? Er samme på FT motoren til en kopis og :S

Er forferdelig iriterende, så stor takk til alle som kan ha en viss formening om hva dette skyldes :)

Mvh,

Fredrik

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

mekotec:

Er det bare selve spjeldhuset du skrur av og vasker ut all dritt å slikt som eventuelt ligger inni da?

Men det som er så merkelig er at når jeg starter så går den fint, men etter en stund med rask kjøring for eksempel da er den plutselig på 1500 nesten.. Men kan ta å prøve å gjøre reint spjeldhuset også:) Tenkte å ringe volvo å høre om dem har noe formening om problemet også :P hehe.

Var vel ikke en plomme rød 740 turbo vel?

slitenvolvo:

Det har jeg tenkt på, men problemet er at jeg har ikke den ledningen bak speedo som denne skal koblest inn på, denne finst vist kun på biler orginalt levert med lh 2.4 og jeg hadde lh 2.2 på min. Så jeg mangler denne, med mindre det er en annen plass jeg kan koble den på? Det vet jeg ikke :)

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mekotec:

Er det bare selve spjeldhuset du skrur av og vasker ut all dritt å slikt som eventuelt ligger inni da?

Men det som er så merkelig er at når jeg starter så går den fint, men etter en stund med rask kjøring for eksempel da er den plutselig på 1500 nesten.. Men kan ta å prøve å gjøre reint spjeldhuset også:) Tenkte å ringe volvo å høre om dem har noe formening om problemet også :P hehe.

Var vel ikke en plomme rød 740 turbo vel?

Skru av heile spjeldhuset, 3 13mm muttera, men vær forsikti me pakninga:blunk:

va på volvo ej fekk tips om det...

plommeraud nei, silvergreen 760 -88. steik kor ej angra:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg tenkt på, men problemet er at jeg har ikke den ledningen bak speedo som denne skal koblest inn på, denne finst vist kun på biler orginalt levert med lh 2.4 og jeg hadde lh 2.2 på min. Så jeg mangler denne, med mindre det er en annen plass jeg kan koble den på? Det vet jeg ikke :)

Takker for svar! :)

Nå har jeg ikke vadis forran meg, men jeg mener å huske at under 10km/t skal speedometeret gi konstant strøm, høy spenning (12v?) til hjernen, og gi lav spenning (0v?) over 10km/t.

Jeg skal sjekke det opp når jeg kommer hjem.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg skrudd av spjeldhus, vaska det inni, og bytta pakninga, men det var ingen forskjell.

Har prøvd å koble på ei ledning bak på speedometeret, tenkte å prøve bare på + ledninga fra akslingen. Men er usikker på om jeg traff på rett ledning da jeg kobla den i ei kontakt som så ut som den var i kontakt med + ledningen. Men skal se mer på det i kveld.

Kan ikke være noe med at hjernen ikke er chippa, og at jeg har litt høyere trykk da? For når jeg kjører rolig, så ladder ikke den noe, men med en gang jeg gasser og holder litt høy fart da stiger den..

slitenvolvo:

Hadde vært fint om du kunne sjekka det :) Like greit å sette på 12 volt hele tida da :P hehe..

mekotec:

Hmm, er usikker på om jeg har sett en grønn 760 på bigset sann i skrivende stund :/ Hva heter han som kjøpte den da ?

mvh.

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skru av heile spjeldhuset, 3 13mm muttera, men vær forsikti me pakninga:blunk:

va på volvo ej fekk tips om det...

plommeraud nei, silvergreen 760 -88. steik kor ej angra:(

Du fæ høyre om du fæ kjøpe den igjen no da.. bilen er kresjet..men var ikkje så mye.. men ej tur han har kjøpt seg ny bil..

AlpejoHn: Hans sin kansje :knock:

Volvo 242 Dl 81 mod

Volvo 240 Gle 86 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg siterer:

#34@ECU: Speedometer signal. Vehicle speed signal from the speedometer. Used to adjust idling speed during engine braking and for constant idle speed compensation.

Ignition on: (Ulow/Ubat)

Idling: (Ulow/Ubat)

Driving +10km/h: 6-7V

Ulow = ~0v

Ubat = ~12v

Slik jeg ser det er det bare å koble denne i hop med strøm til hjernen og teste. Men jeg tar ikke ansvar i tilfelle bilen din tar fyr og eksploderer :D

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg siterer:

#34@ECU: Speedometer signal. Vehicle speed signal from the speedometer. Used to adjust idling speed during engine braking and for constant idle speed compensation.

Ignition on: (Ulow/Ubat)

Idling: (Ulow/Ubat)

Driving +10km/h: 6-7V

Ulow = ~0v

Ubat = ~12v

Slik jeg ser det er det bare å koble denne i hop med strøm til hjernen og teste. Men jeg tar ikke ansvar i tilfelle bilen din tar fyr og eksploderer :D

Så den skal ha 12+ når den står stille? Hmm.. Det blir vel litt galt om jeg kobler +12 volt på den konstant :/ Og hvor i faen kan jeg få tak i 12v når bilen står still, og 6-7 volt når bilen kjører fortere en 10 kmt :S

Noen som har noen gode ideer om hvordan å fikse dette nok så IRITERENDE problemet? :S Kan jo måle i kontakten til speedometere å sjekke om det er noen plass strømmen varierer slik, men det er vel lite kjangs for det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente er at du lurer hjernen til å tro at bilen står stille/kjører sakte hele tiden og kobler 12v fra tenning til speedo-signalet. Såvidt jeg skjønner brukes bare speedo-signalet når motoren går på tomgangen (tps'en er lukket), så det burde ikke ha noen innvirkning på kjøringen din ellers.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente er at du lurer hjernen til å tro at bilen står stille/kjører sakte hele tiden og kobler 12v fra tenning til speedo-signalet. Såvidt jeg skjønner brukes bare speedo-signalet når motoren går på tomgangen (tps'en er lukket), så det burde ikke ha noen innvirkning på kjøringen din ellers.

Nei, du sier noe der.. Og det er jo svært liten sansynelighet for at noe blir ødelagt da det er ment å komme 12v inn her om bilen går sakte.. Så spørs om jeg får prøve det og se..

Selv om jeg har en følelse av at det ikke hjelper:P hehe..

Men hadde vært fimmer om det gjorde det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant du ut? Fungerte det?

Hei,

Prøvde å koble på strøm, fra en plass jeg målte at det var 11 volt når tenninga var på. Men dette helder hjalp ikke noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider