Gå til innhold

hva menest egentli med "betong" i motorsammenheng?

Ranger emnet

Sailorboy

Anbefalte innlegg

er vel å fylle blokka med betong, altså i kjølekanalene der det går kjølevann. For å forsterke blokka i ekstreme motorer. Som feks i dragrace.. Der en ikke kjører lenge av gangen..

Minuset er vel at kjølinga ikke blir all verden etterpå... Hvertfall slik jeg mener det er.. Men mulig noen andre har noen synspunkter..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel å fylle blokka med betong, altså i kjølekanalene der det går kjølevann. For å forsterke blokka i ekstreme motorer. Som feks i dragrace.. Der en ikke kjører lenge av gangen..

Minuset er vel at kjølinga ikke blir all verden etterpå... Hvertfall slik jeg mener det er.. Men mulig noen andre har noen synspunkter..

ja, ikke vet jeg:D

e jo ein grun te eg spørre...mn takk ska du ha jaffal:D

Mvh Sølve Mortveit

*Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil!

*Volvo 142 Taksenket Raggerbil!

*Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fyller da ikke hele kjøle kanalene da. De fleste er kun forsterket i bunn pga stor borring men kjølekanaler er der enda,bare lagt i rør/slange.Seff har du dragrace motorer som er betongfylt for å brukest en gang og kastes.Men det du taper på betong fylling kan du kompangsere med en god olje kjøler

76mod 242 bus bil

82mod 242 /prosjekt STOR sugis.

95mod 940 d24tic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fyller da ikke hele kjøle kanalene da. De fleste er kun forsterket i bunn pga stor borring men kjølekanaler er der enda,bare lagt i rør/slange.Seff har du dragrace motorer som er betongfylt for å brukest en gang og kastes.Men det du taper på betong fylling kan du kompangsere med en god olje kjøler

hmm....ikke dumt. men er det liksom...BETONG? eller er det no form for støypegreier?

Mvh Sølve Mortveit

*Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil!

*Volvo 142 Taksenket Raggerbil!

*Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet så pleier døm å plukke ut frostpluggene på volvo motorene og fylle opp til bunnen av de... Da beholder man mesteparten av kjølinga og blokka blir mere stabil i veggene.

Det kalles vel bare betong, ett kallenavn.. Heter block filler tror jeg, er jo ikke vanlig støp fra maxbo...

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det brukes til å forsterke nedre del av sylinder. ved nedre og øvre dødpunkt oppstår et fenomen vi ofte omtaler som skjørtebank på stempel. ved høyt turtall og høyt sylindertrykk så kan dette medføre at sylinder sprekker/knuses. dette kan man tildels unngå ved å halvfylle vannkanalene med betonglanding, forøvrig vanlig brukt i dragracing. Vanlig betong duger ikke.

idag foretrekkes epoxymix med mettalisk innhold tilsvarende massetettehet som blokken er konstruert av.

Bilforumet.no
Super Moderator

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det brukes til å forsterke nedre del av sylinder. ved nedre og øvre dødpunkt oppstår et fenomen vi ofte omtaler som skjørtebank på stempel. ved høyt turtall og høyt sylindertrykk så kan dette medføre at sylinder sprekker/knuses. dette kan man tildels unngå ved å halvfylle vannkanalene med betonglanding, forøvrig vanlig brukt i dragracing. Vanlig betong duger ikke.

idag foretrekkes epoxymix med mettalisk innhold tilsvarende massetettehet som blokken er konstruert av.

Fiber forsteret varme gulv sparkel...

76mod 242 bus bil

82mod 242 /prosjekt STOR sugis.

95mod 940 d24tic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller bare moroso blockfiller, som er utvikla ti lsamme utvidelse konfigent(eller hva fan det heter) som blokka.

har prata med torgeir wetterhus om dette, da jeg selv tenker på å fylle ei blokk, å han sa at kjølinga er ikke problem, han hadde kjørt hissige både suge å turbo motorer, å aldri hatt prob med tempen

Lenke til kommentar
Del på andre sider