Gå til innhold

Batteri + skillerele + lading

Ranger emnet

audigeir

Anbefalte innlegg

Skal bytte ut litt komponenter og trenger litt hjelp/info. til bytte av batteri, skillerele, dynamo og batterilader.

Flg. komponenter har jeg i bilen: 120 amp dynamo, 68 amp batteri, 2 stk forsterkere og 2 stk. kondensatorer på 1f.

Forslag 1:

Ønsker å gå for to like batterier da jeg kunne unngå å bruke et skillerele men hvordan vil dynamo reagere da?

Og hvordan batterilader burde jeg bruke?

Forslag 2:

Det er dette samme hvilke batteri str. jeg bruker, men er da naturlig å bruke det gamle.

1) Hvilket batteri burde jeg skaffe?

2) Må jeg oppgradere dynamo?

3) Hvilke skillerele burde jeg bruke?

4) Hvordan lade batteriene?

Geir C
98 Audi A8 2.5Q
93 Cab 2.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag 1:

Ønsker å gå for to like batterier da jeg kunne unngå å bruke et skillerele men hvordan vil dynamo reagere da?

Det vil fungere bra

Og hvordan batterilader burde jeg bruke?

Ikke Biltema iallefall.

Kinetik kanskje?

1) Hvilket batteri burde jeg skaffe?

Mye å velge blandt. Søk etter AGM-batterier på dette forumet så finner du sikkert noen tips

2) Må jeg oppgradere dynamo?

Ikke nødvendig vis. Til vanlig gatebruk så går det greit med original dynamo. Kanskje en service på dynamoen hadde vært en fordel?

3) Hvilke skillerele burde jeg bruke?

Du MÅ ikke bruke skillerelè

4) Hvordan lade batteriene?

Med batterilader eller bilens dynamo(?)

Håper dette hjelper deg litt på vei...

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er ikke Biltema's gode nok til å lade et batteri? og evt. hva er forskjell på en god og en dårlig?

Det er velkjent at Biltemas ladere ikke lader så bra.

Bruker du kr.3000,- på\ et batteri så bruker du mer på en skikkelig lader.

Det koster med kvalitet!

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har koblet slik at vi har et rele som lader batteriene til anlegget når dynamoen lader, og kutter den forbindelsen når dynamoen ike gjør det.

slik slipper vi å tappe batteriet foran og ikke kunne få start på bilen etterpå..

vi har 2 stk lastebil batterier på 130 Ah og et maxxima 900 batteri, mens vi har det originale foran som vanlig!

danamoen lader ikke helt nok her, men vi setter den til lading hver natt!

-Rtbuggie

her var det en gang noen vise ord, og et par prosjekter

SIGNATURREGLER: http://www.bilforumet.no/faq

GRATULERER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har koblet slik at vi har et rele som lader batteriene til anlegget når dynamoen lader, og kutter den forbindelsen når dynamoen ike gjør det.

slik slipper vi å tappe batteriet foran og ikke kunne få start på bilen etterpå..

vi har 2 stk lastebil batterier på 130 Ah og et maxxima 900 batteri, mens vi har det originale foran som vanlig!

danamoen lader ikke helt nok her, men vi setter den til lading hver natt!

-Rtbuggie

Vurderte dette også, men valget falt på en hovedstrømsbryter. Enklere og billigere, men stor fare er det hvis en glemmer å vri på bryteren når en skal spille uten at bilen går.

Geir C
98 Audi A8 2.5Q
93 Cab 2.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Specs ser jo helt like ut etter hva jeg kan se.. Bortsett fra at biltema sier at den lader "maks 25 amp", mens installbay oppgir "25 amp" noe som jeg vil tro går for akkurat det samme..

Biltema sin er mindre..

Ser ikke noen forskjeller som kan ha noe å si jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Specs ser jo helt like ut etter hva jeg kan se.. Bortsett fra at biltema sier at den lader "maks 25 amp", mens installbay oppgir "25 amp" noe som jeg vil tro går for akkurat det samme..

Biltema sin er mindre..

Ser ikke noen forskjeller som kan ha noe å si jeg!

Så at spm. mitt ble litt feil formulert.

Det jeg egentlig skulle spørre om var hvilket merke som er best, noen som har erfaringer med disse.

Powermaster vs Ctek.

PS: det var ikke Biltema men Bilextra :)

Så er det noen som har noen formening kvaliteten på disse to?

Geir C
98 Audi A8 2.5Q
93 Cab 2.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider