Gå til innhold

Hvordan er holdbarheten på orginal Volvo sperr?

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Lurer litt på dette.. Var en på Volvo som sa at viss du fikk løft på et hjul i en sving så slet det veldi på lamellen når den satt seg igjen.

Samme viss du hadde ene hjulet på grus og bjynte å spinne.

Så, med denne berømte "mopedeffekten" min, er det godt nok med en orginal Volvo sperre kontra True Track? Regner med det blir litt mere sladding og drifting når jeg får sperre på greiene.

Takker for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei så stolt du er da :)

Dem har da holdt i motorsport, så dem holder til gatebruk bare du bruker det med vett.

Det som sliter er om du har hastighetsforskjell på hjulene, dvs spøler på ett som er nede på asfalt og det andre er i været.

Har plagdes mye med hjulløft på min, med 25mm krengningsstag bak, som skal vekk nå, men har ikke drept diffen mi hvertfall.

Svakheten er i ett kryss som kan gå av.

I "Grupp A sats" for turbobiler med 220 hk / 340 nm så var det godt nok med M46 og den diffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha fått litt inputt fra folk som har kjørt med det, så tåler jo seff truetracen mere, men at volvo-diffen er bedre "kjøre-teknisk".

Men truetracen er jo egentlig en billig diff, og man får jo hva man betaler for alacocaina

( )Volvo 940 turbo

- Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." -

- La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stolt ja! :D

Så, det er kanskje like greit å kjøpe orginal Volvo sperr da?

Har opplevd et par ganger at jeg har fått hjul-løft på min med 23mm stag bak. Men jeg vet når det skjer og i hvilke svinger osv.

Er det ikke noe med at viss du kjører det godt varmt før man bjyner å nappe å clutche å herje så skal det vare hvertfall litt lenger? Og riktig olje på diffen, han hos Volvo snakka om spesial olje for lamell sperr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stolt ja! :D

Så, det er kanskje like greit å kjøpe orginal Volvo sperr da?

Har opplevd et par ganger at jeg har fått hjul-løft på min med 23mm stag bak. Men jeg vet når det skjer og i hvilke svinger osv.

Er det ikke noe med at viss du kjører det godt varmt før man bjyner å nappe å clutche å herje så skal det vare hvertfall litt lenger? Og riktig olje på diffen, han hos Volvo snakka om spesial olje for lamell sperr.

ja, du må ha "limited Slip" olje... men det har de fleste produsenter i soritmentet sitt. GL5 80-90 LS-olje fra Valvoline er fin..

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, nappe i clutchen.. skal da spinne på drag.

Fikk ikke tatt piruetter med min pga hjulet ble med oppe.

Originaldiffen kosta jo 10 000 + mva før, hos Volvo.

Spinner ikke på drag med 255 dekk og innjustert bakaksel rett fram, men så snart det er litt sving så har jeg hjulspinn til 4. gir. Dessuten blir det brå start og napping av clutch når jeg kjører med 6 puck uten fjærer.

Så når du skulle spinne rundinger så løfta den ene hjulet å da ville ikke ræva bli med ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 25mm stag bak da? Men å drive å kjøre rundt og rundt i rundkjøringen sidelengs gikk bra?

Edit: Da jeg kjøpte den 760TIC'en som motoren min kommer fra så hadde jeg prøveskilt på den en hel dag. Det var konge, var sperr på den. Den spant piruetter, rundkjøringer og alt den! Var en skikkeli herjedag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha fått litt inputt fra folk som har kjørt med det, så tåler jo seff truetracen mere, men at volvo-diffen er bedre "kjøre-teknisk".

Men truetracen er jo egentlig en billig diff, og man får jo hva man betaler for alacocaina

Haha, nei.. Jeg vil faktisk tørre å påstå at du får "mer enn du betaler for".

Du betaler nemmelig mer for en volvo original diff, om du kjøper den hos volvo!! TrueTrac tåler mer og er mye bedre for de fleste, den koster også mye mye mindre!!

Men, det skal nevnes.. TrueTrac fungerer som en "torsen diff", altså torque sensing differensial.

Den må ha LITT motstand, så hjulløft på truetrac er ikke noe bra det heller! Som alltid, åpen diff eller LSD med hjulløft, da ryker ting fortere enn det gjør ellers.

Det er nettop derfor jeg kjører med org krengestag bak og 24mm fremme.. Det fører naturligvis til understyring (som også diffbrems og spacers bak gjør!), men det kan oppveies til dels med camber fremme.

Løsningen for over/understyring er ikke å ta kraftig stag bak, med mindre du har lyst å drifte/spinne lettere. Jeg vil iallefall ikke bygge om bilen til dårligere veigrep bak for å få dne balansert, da vil jeg heller bygge den om for bedre veigrep fremme :-) Men, men.. Noen synest det er ufattelig kult å sladde og da er det kanskje kult å ha veldig kraftig stag bak, gjerne sveise inn en lyktestolpe for den slags skyld.

Bare tenk litt over hva som er lurt å gjøre, før dere kjøper nye stag for x antall tusen kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis man har for stivt bak vil man jo bare få ett-hjulsspinn i svinger??samme hvor mye sperre man har?

Nei, men du kan risikere hjulløft om du har veldig stivt krengestag bak. Det er en urban legend at en bil henger bedre jo stivere understellet blir... Det er ikke racerbaner vi kjører på heller, men faktisk ganske ujevne underlag.

gr.a. 240 hadde hjulløft, men det var fremme og der er det bare bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd hjulløft bak flere ganger med min, da jeg av og til tror at jeg kjører på racebane...

Jeg har 23mm stag bak tror jeg, viss ikke det er 21mm.. er sikkert 21. Så har jeg jo desse justerbare staga og polyforinger.

Men, så lenge du vet når du får hjulløft, og ikke gir gass når det skjer så skal det vel ikke gjøre så mye skade som om du gir gass når du har hjulløft? Da vil du jo og risikere at du spinner ut når den setter seg igjen vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider