Gå til innhold

Hvordan er holdbarheten på orginal Volvo sperr?

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Jeg har opplevd hjulløft bak flere ganger med min, da jeg av og til tror at jeg kjører på racebane...

Jeg har 23mm stag bak tror jeg, viss ikke det er 21mm.. er sikkert 21. Så har jeg jo desse justerbare staga og polyforinger.

Men, så lenge du vet når du får hjulløft, og ikke gir gass når det skjer så skal det vel ikke gjøre så mye skade som om du gir gass når du har hjulløft? Da vil du jo og risikere at du spinner ut når den setter seg igjen vel.

Problemet under hjulløft vil jo være samme som å spinne med åpen diff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo akkurat det jeg mener, euro fortalt meg at han hadde fyra på det grommeste av stag bak, og var helt klar til sladding på skauen..men fikk ikke gjort dette pga for stivt og hjulløft..han fikk etthjulsspinn..meg fortalt!

-1983 Volvo 240, 2,3l 8V Turbo:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=61998

X-1996 Opel Corsa B 1,2l 8V

X-1986 Daihatsu Charade G11 1,0l 6V Turbo (Hugd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, nei.. Jeg vil faktisk tørre å påstå at du får "mer enn du betaler for".

Du betaler nemmelig mer for en volvo original diff, om du kjøper den hos volvo!! TrueTrac tåler mer og er mye bedre for de fleste, den koster også mye mye mindre!!

Men, det skal nevnes.. TrueTrac fungerer som en "torsen diff", altså torque sensing differensial.

Den må ha LITT motstand, så hjulløft på truetrac er ikke noe bra det heller! Som alltid, åpen diff eller LSD med hjulløft, da ryker ting fortere enn det gjør ellers.

Det er nettop derfor jeg kjører med org krengestag bak og 24mm fremme.. Det fører naturligvis til understyring (som også diffbrems og spacers bak gjør!), men det kan oppveies til dels med camber fremme.

Løsningen for over/understyring er ikke å ta kraftig stag bak, med mindre du har lyst å drifte/spinne lettere. Jeg vil iallefall ikke bygge om bilen til dårligere veigrep bak for å få dne balansert, da vil jeg heller bygge den om for bedre veigrep fremme :-) Men, men.. Noen synest det er ufattelig kult å sladde og da er det kanskje kult å ha veldig kraftig stag bak, gjerne sveise inn en lyktestolpe for den slags skyld.

Bare tenk litt over hva som er lurt å gjøre, før dere kjøper nye stag for x antall tusen kr.

Beste oppsett for å få en 240 overstyrt (kontrollert) er at den er lavere og mjukere i rompa enn fremme.

Altså stive dempere, "høye(re)" fjærer og krengningstag frem, lav bak med mjukt krengningstag.. bare se på rallycrossbilene.

Tjukt stag bak skaper BARE helvette, Euro-96 bekrefta dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått tak i en 1993mod aksling meg orginal sperr i til 3000,- som jeg skal ha på. Får og med speedometer, så da blir det komplett:)

Så, når jeg har polyforinger, justerbare momentstag, justerbart panhardstag, deCarbon dempere, lesjøfors og 21mm stag bak så er den for stiv på ræva til å sladde med?

Forran har jeg og orginal krengingshemmer, polyforinger i bærebruer, gule koni og kappede lesøfors. Burde vel kanskje ha meg et 24mm stag med poly foringer og justerbare ender på krengingshemmeren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kost på deg en overhaling med nye lameller om det er gått mange km, blir sliten av det.

Hva koster slikt? En kompiss kjøpte seg et 164 prosjekt, vi var å hentet bakakslingen hos Volvo som forrige eiger leverte inn for overhaling for 3-4 år siden men hentet eller betalte den aldrig. Der var det over 5000 i deler og total kostnad på 11500,-ca. Det var en 164 sperre aksling.

Var nye hjulbolter, muttrer, bremseskjold, hjullager osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider