Gå til innhold

Hva er en råner?

Ranger emnet

Jonte

Anbefalte innlegg

å råne er ein aktivitet. bil eller persjon har ingenting å bety. Kjøyre du rundt uten mål å meining. står du på råneplassen(Statoil?) å prata ut vinduet til nokon attme. osv

dette er råning, og rånar du, so er du ein rånar.

er ingenting negativt. det det betyr rett å slett att du lika å tilbringe tid i bilen.

Du kan ha ein rånebil, som gjer deg til rånar, uten å vere det. dette er "skaprånarane" som har bilen, men ikkje har det i blodet.

Og kjøyre du rundt for å vise fram kukforlengaren du fekk i gåve med pappa til 18års dagen(typisk bmw eller lignande) er du i den båsen eg kallar pappagutt rånarar( dette er dei mest avskylege, dei som ser ned på dei som har kjøpt bilen sjølv og kanskje har prioritert musikkanlegg istadenfor utsjånad på bilen)

Dei som prøvar å få mest oppmerksomhet er vel dei som har dei dyraste bilane, for att folk ska synest att bilen deira er SÅÅ kul.

og står og flirer til dei som har styggare bil. "For vi er masse tøffare enn alle andre for vi har dyrare bil"

Har sjølv ein stygg bil, men det er no for faen ikkje eg som skal sjå på bilen. eg sitt no inne i den. :)

Helsing ein harbarka rånar.

Senator 3.0 24v ;) Solgt doh

Golf 1.8 SOLGT

Ascona 1.6 . Spikar

Vectra 1.7td SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 174
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Er ikke råner selv om jeg kjøre gammel Volvo 240

Har en gammel Volvo 244 GL1979 Modell med følgen data:

- Senket, stiver stabilisator stag foran og bak, hvit blinklys, sota ruter 40% bak. breddere dekk en originalt.. NULL Papp tre :), passe stor SUB siden jeg liker lyd... Effektanlegg

Men jeg men jeg ikke er noe råner av den grunn...

Hvorforer ikke jeg råner..

- Ikke vet jeg 100% hvor råne plassen er i Bodø

- Ikke kjøre jeg xxx antall ganger samme vei på 30 min.

- Liker meg best foran PCen

- kjøre kun storsett når skal ha noe med meg hjem ellers går jeg

- Gidder ikke bruke Bensin på tull

Kjør volvo 240 for de det er sikker bil, lett å få deler til, god vinter bil vist den har gode pigg dekk....

Er ikke råner selv om jeg kjøre gammel Volvo 240

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten råne betyr ditten eller datten, har de nå kvalifisert en over-stæsja PC kabinett i glass som en råne-pc.

http://www.dagbladet.no/dinside/2004/03/18/393754.html

PS. For meg er en råner en som bruker masse cash (nesten alt han/hun har råd til) på å piffe opp bilen sin så mye som mulig (dill dall, tenker ikke motortrimming). Og selvsagt kjøre den unødig mye med høyt musikk.

EDIT: Bla ned i artikkelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har inressen for anlegg.. bruker mye penger på det, så er det el greit å bruke det?? JEg har ikke akkurat kjøpt meg anlegg bare for at det skal SE bra ut liksom... Og om det dirrer i skiltet/bakluka mi når jeg spiller (som det gjør) Så spiller det pent inne i bilen, er vel det som er poenget, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Stephan

Hvis du har inressen for anlegg.. bruker mye penger på det, så er det el greit å bruke det?? JEg har ikke akkurat kjøpt meg anlegg bare for at det skal SE bra ut liksom... Og om det dirrer i skiltet/bakluka mi når jeg spiller (som det gjør) Så spiller det pent inne i bilen, er vel det som er poenget, eller hva?

syns man nærmer seg grensa til å være en råner når anlegget koster mer enn bilen.Greit å ha stort anlegg,men syns bilen bør stå i stil med det.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel ... for meg så bruker jeg ikke ordet "råner" men heller utrykket "å råne". Synest det er for dumt å kalle folk for rånere.

Jeg ser på meg selv som en råner, eller retteresagt en som bedriver med "råning". I stedet for å kjøre rett fra A til B så svinger jeg også innom resten av alfabetet vist jeg har tid :D. Lyder som jeg f.eks liker er turtalls-sperrer, gummi vs asfalt, høy musikk i bilen (jeg rett og slett liker bare å spille høyt, ikke for at andre skal høre men kun for meg selv). Har 0 problem med å parkere kliss oppi en kompis for å snakke gjennom ruta. Hvorfor parkere og så gå når en bare trenger å parkere nærme nok? Jeg bruker mye heller penger på bensin, dekk og slitedeler en på alkohol og tilhørende utgifter som kommer med fyll. Og så liker jeg å kjøre masse ... nesten jo mere jo bedre. Hjemme har jeg parabol, PS2, 2 stk DVD-spillere, rimelig greit annlegg men bruker det ikke. Heller være ute å kjøre en å gro fast fremfor TV`en (er jo for det meste bare møl på den uansett).

Selv kjører jeg en W126 280SE (mercedes) 82-mod. Den er så sort som du kan få den, sota og senka. Hadde stereo men den blei stjælt. Ruller atm rundt med 16" Fondmetall-felger der kanskje dekka stikker litt utfor fremme (5-9mm).

Med en gang det skjer noe rundt her så er jeg og bilen min på pletten med en gang. Treffer alltis masse med kjentfolk og kompiser.

Så egentlig oppsumert : Jeg er en råner (eller egentlig så råner jeg) og er stolt av det. Ser ikke noenting negativt i å like biler og også sette på særpreg og ikke minst : KJØRE dem.

"Camry Turbo"

Why try to fit in when you where born to stand out?

Sandnes & Stavanger Gatebilklubb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er mine tanker om hva en råner er:

Er endel faktorer som spiller inn på hva som er en råner. Ut fra disse kan man også definere forskjellige typer rånere.

Kjører mye for underholdningens skyld

Henger på en parkeringsplass med likesinnede

Har stoort anlegg

Har en bil som er stylet harry eller overstylet

Har en bil som er stylet pent / passelig

Jo flere av ovenstående faktorer som stemmer, jo mer ekte råner. Rekkefølgen er også prioritert, dvs. jo mer faktorene øverst stemmer, jo mer råner er man, og trenger nødvendigvis ikke ha med de nederste.

Ellers har du de som legger mest vekt på diskret styling og/eller god lyd, og dersom de ikke kjører mye rundt uten mål og mening eller treffer folk som har samme interresse, er ikke ekte rånere..

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zamot

Kjører mye for underholdningens skyld

Henger på en parkeringsplass med likesinnede

DSCF0034.JPG

Vel .... dette var på en dag med dårlig oppmøte ... skal grave på maskinen og laste opp en filmsnutt som jeg sitter på her som hører til bildet :D

Edit : Her komme en skikkelig "rånete" reportasje fra 2002. Masse med artige ting. F.eks blir en råner definert som en "kjøretøy-entusiast". Ikke kom å si at vi kjeder oss :D

Link til film (høyre-klikk og velg lagre som) (nesten 23 MB og varer i 4:42)

"Camry Turbo"

Why try to fit in when you where born to stand out?

Sandnes & Stavanger Gatebilklubb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VeilSide

Vel .... dette var på en dag med dårlig oppmøte ... skal grave på maskinen og laste opp en filmsnutt som jeg sitter på her som hører til bildet :D

Edit : Her komme en skikkelig "rånete" reportasje fra 2002. Masse med artige ting. F.eks blir en råner definert som en "kjøretøy-entusiast". Ikke kom å si at vi kjeder oss :D

Link til film (høyre-klikk og velg lagre som) (nesten 23 MB og varer i 4:42)

den va rå:p

VW Polo 1996 1.4SOLGT

Audi A6 2001 2,5QTDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være råner eller ikke ligger nok mest i hodet på den som sitter bak rattet. Det har i hovedsak med holdninger å gjøre.

Selv føler jeg meg faktisk litt splittet i dette spørsmålet. Jeg har lang akademisk utdannelse, interessant jobb og god økonomi. Jeg holder til i byens beste strøk og fikk bilen min (som jeg fortsatt har) av mine foreldre da jeg begynte å studere. Denne er for øvrig ikke gjort noe med som ikke var originalt fra fabrikken, og jeg har hittil aldri rørt en skrue på bilen selv. Jeg henger aldri på bensinstasjonen og heller aldri på "stripa" og vanker bare på de riktige utestedene på vestkanten. Ingen av disse tingene kvalifiserer til den klassiske definisjonen av råner.

På den annen side er bilen etterhvert begynt å bli gammel og havnet i kategori med de typiske rånebilene (BMW E30). I tillegg er jeg typen som nesten alltid tar en omvei uansett hvor jeg skal. Jeg har installert radarvarsler, laserjammer, politiscanner, G-måler og har atpåtil en liten samling med kjegler i bagasjen som jeg morer meg med når jeg finner en tom parkeringsplass.

Ingen jeg har møtt setter større pris på en bil med RWD og uten servostyring så man virkelig får følelsen med asfalten gjennom rattet. Selv ikke min faste instruktør på Nürburgring er mer opptatt av mellomgass og dobbelsclutching enn jeg, og ingen andre jeg kjenner kjører gladelig 1400km for en kopp kaffe med en god venninne. Jeg har heller ikke hørt om noen andre som tapper bilen for all vekt som ikke er skrudd fast, bretter inn speil, dekker skjermene med folie, pumper 4 bar i dekkene og kjører av gårde i badebukse. Alt for å oppnå høyest mulig toppfart.

Råner eller ikke? Det er kanskje opp til omgivelsene å vurdere!

Ruhe in der Reihe; BMW Reihensechszylinder

Lenke til kommentar
Del på andre sider