Gå til innhold

Drifstofforbruk + lmm (A4 TQ 04-)

Ranger emnet


remye

Anbefalte innlegg

  • 2 years later...
Denne linken gjaldt jo tdi.

 

Linken hjelper MEG likevel. For har i senere tid lurt litt på luftmengdemåleren på TDI'n min også. Den har begynt å bruke 0,2-0,3 mer på mila, uten at kjørestil, eller vegforhold har endra seg. Så tenkte kanskje det måleren kunne være en årsak til det. Får prøve å sjekke idag.

- '12 Skoda Octavia Ele 4x4 1,6

- '81 Jeep CJ7 (Prosjekt)

- '05 Yamaha FZ6 (Til salgs)

- '02 Polaris Edge X 800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den prosedyren som er beskrevet i linken over er heller ikke alltid "fasit". Har selv søkt mye rundt dette spørsmålet tidligere, og det ser ut til at den sikreste og billigeste måten å sjekke luftmassemåler, er å skifte den. Det er mange som bruker tusenvis av kroner til feilsøk på verksteder. LMM gir nødvendigvis ikke feilmålinger ved diagnose selv om den er defekt.

Den kan kjøpes i UK til under 1/2 pris, og det er mindre en enn halv "verksted timepris" for å feilsøke. Kopier linken under, så vil dere se priser til norge (+25% moms hvis dere er uheldige...)

http://motors-parts.shop.ebay.co.uk/Audi-/10372/i.html?Type=Air%2520%2526%2520Fuel%2520Delivery&Air%2520%2526%2520Fuel%2520Delivery%2520Options=Air%2520Mass%2520Flow%2520Meter&_catref=1&_dmpt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&_fcid=154&_localstpos=&_sc=1&_sop=15&_stpos=&gbr=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Så metoden som trimchip.com bruker er ikke så "sikker" som de påstår? Greit å vite da.

Testen min tilsa i hvertfall at ting er i orden. Dro jevnt og fint, selv om turboen kicka inn en del tidligere enn beskrevet. Men det regner jeg med kommer av chippinga mi og bekymrer meg ikke nevneverdig :)

 

Men har du TDI, eller bensiner da, remye?

- '12 Skoda Octavia Ele 4x4 1,6

- '81 Jeep CJ7 (Prosjekt)

- '05 Yamaha FZ6 (Til salgs)

- '02 Polaris Edge X 800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linken hjelper MEG likevel. For har i senere tid lurt litt på luftmengdemåleren på TDI'n min også. Den har begynt å bruke 0,2-0,3 mer på mila, uten at kjørestil, eller vegforhold har endra seg. Så tenkte kanskje det måleren kunne være en årsak til det. Får prøve å sjekke idag.

 

 

Mulig det men tråden gjaldt en bensinmotor..

 

Back to topic.. ;)

 

Etter min erfaring så vil vel bilene ofte bruke mindre drivstoff med den vanlige defekten på LMM. Pga at motorstyringa vil få ett signal fra LMM at det kommer mindre luft inn i motoren. Og dermed gi mindre drivstoff for å opprettholde den ønskede blandinga. Det er noen en bilmekaniker på Møller sa til meg.. Vel å merke så gjelder dette ved en LMM som har gått endel.. Andre feil kan jo forekomme.

Bilen vil da naturligvis gå endel dårligere osv.. Har en feil på temp føler så vil en jo kanskje få ett høyere forbruk om den gir ett signal for lav temp mens motoren er varm..

 

 

Og nå koster jo en LMM ca en tusing så det er jo ikke verdens undergang å bytte heller..

Flere synspunkter?

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår