Gå til innhold

Chiptrimming og avgifter til staten.

Ranger emnet


mistercartman

Anbefalte innlegg

Planleggerr å chiptrimme en Audi 100 2,8 jeg tenkter å kjøpe. Motoren yter bare 174hk originalt, og det er ikke mye til en 2,8V6 fra Audi.

Men den yter vel ikke så mye på hjula, så jeg lurte på hvor kreftene måles når ekstra avgiftene til staten skal måles. For hvis den eks. yter 140hk på hjula nå, og jeg chip`er den til ca 170-175hk på hjula med effektanlegg+filter, må jeg da betale mer i avgift? I tillegg yter den sikkert ikke like mye når den er 10 år gammel som når den er ny.

 

Jeg har da hatt en effektøkning på hjula på ca 30hk, men om motoren ikke yter 175hk i utgangspunktet skal jeg fææn ikke betale for mer enn det overskridende, eller?

 

Sånn jeg har forstått det yter de færreste biler hva det står på papiret, på hjula, og hvilke andre steder skal det måles? For å få det helt nøyaktig må man vel ta ut motoren eller noe???

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hk blir målt på hjula. så det er nok 174hk på hjula.

chip trimming trenger du ikke å betale noe avgift på.

ingen som merker om du har 5-10hk mer. ser det heller ikke i motoren.

 

var det 10% eller 20% effektøkning uten og betale avgift?

 

men uansett sånne små ting er det bare å putte på ikke betale noe avgift

bil

 

[x] BMW 318IS M-Tech 1990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis bilen er førstegangsregistrert før 1/1-1996 slipper du å betale avgift på økt effekt! :)

 

Men jeg tror jeg ville vurdert å bytte eksos (hele greia) før jeg hadde chippet en slik motor. Evt tatt den på rulle å mappet opp igjen hele dritten. Kjedelig karakter på VR6 motoren.

 

Kam og eksos er veien å gå for å få mer power ut den. Min mening.

2001 BMW 525iAT

x 2004 Audi A4 1.9 TDI TIP x 2004 mkV Golf 1.9 TDI DSG

x 1994 mk3 Golf GTi 2.0 8v x 1984 mk1 Golf GTi 1.8 8v

x 1978 mk1 Golf 1.6 GT Gasser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bøgge

Hk blir målt på hjula. så det er nok 174hk på hjula.

chip trimming trenger du ikke å betale noe avgift på.

ingen som merker om du har 5-10hk mer. ser det heller ikke i motoren.

 

var det 10% eller 20% effektøkning uten og betale avgift?

 

men uansett sånne små ting er det bare å putte på ikke betale noe avgift

 

Effekten blir målt på svinghjulet.

 

Er den importert etter 1/1-96 skal du betale avgift for differansen på 174 hk og hva den får etter.

 

Er vel ikke verdt pengene egentlig å chippe den. Med filter, eksos og chip kommer du kanskje opp i 185-190 hk.

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bøgge

full? har bare drukket 0.5l sprit!

 

Ja skjønte det..

 

 

 

Men i teorien skal alle biler som er registrert etter 1996 betalse avgifter på vis den forandrer effekten til mere...

 

Etter 170hk er det ca 1000kr per hk..

Så det går nok mange ulovlige biler her i lande..;)

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bøgge

var det 10% eller 20% effektøkning uten og betale avgift?

 

10% er det alle snakker om, men jeg gleder meg til den dagen jeg får sett en lov som bekrefter dette...

 

... for det er nemlig bare oppspinn.

 

Dersom bilen er førstegangsregistrert i NORGE (f.reg. i utlandet har ingenting å si) før 1.1.1996 er man fritatt for avgifter ved effektøkning, hvis ikke må man betale enten det er 1% eller 300% økning. NB! Selv med f.reg. før 1.1.1996 er man er ikke fritatt godkjenning!

 

Skal man være 100% lovlydig for å unngå problemer i ulykker og lignende så skal effektøkningen godkjennes og føres inn i vognkortet, uansett alder på bilen. Er bilen i tillegg f.reg. i Norge etter 1.1.1996 må man også betale avgifter for vekt/effektøkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TiNy

hvis bilen er førstegangsregistrert før 1/1-1996 slipper du å betale avgift på økt effekt! :)

 

Men jeg tror jeg ville vurdert å bytte eksos (hele greia) før jeg hadde chippet en slik motor. Evt tatt den på rulle å mappet opp igjen hele dritten. Kjedelig karakter på VR6 motoren.

 

Kam og eksos er veien å gå for å få mer power ut den. Min mening.

 

Hvor er det du får fram VR6 motor i denne tråden:) bare lurer:)

-02 BMW e46 318i Cabriolet m-tech II Bilde

-94 Ford Mondeo stv 2.0i zetec [solgt] Bilde

-90 Ford Sierra DOHC Sparco Edition [vraket] Bilde

-84 VW Golf II [solgt] Bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TiNy

hvis bilen er førstegangsregistrert før 1/1-1996 slipper du å betale avgift på økt effekt! :)

 

Men jeg tror jeg ville vurdert å bytte eksos (hele greia) før jeg hadde chippet en slik motor. Evt tatt den på rulle å mappet opp igjen hele dritten. Kjedelig karakter på VR6 motoren.

 

Kam og eksos er veien å gå for å få mer power ut den. Min mening.

 

Glemte å si at heller ett nytt HALTECH en chip..

 

Golf sin 2,0 16v som yter 150hk hentet dem ut 192hk med haltech,eksos og filter...:D

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by sublime

 

10% er det alle snakker om, men jeg gleder meg til den dagen jeg får sett en lov som bekrefter dette...

 

... for det er nemlig bare oppspinn.

 

Dersom bilen er førstegangsregistrert i NORGE (f.reg. i utlandet har ingenting å si) før 1.1.1996 er man fritatt for avgifter ved effektøkning, hvis ikke må man betale enten det er 1% eller 300% økning. NB! Selv med f.reg. før 1.1.1996 er man er ikke fritatt godkjenning!

 

Skal man være 100% lovlydig for å unngå problemer i ulykker og lignende så skal effektøkningen godkjennes og føres inn i vognkortet, uansett alder på bilen. Er bilen i tillegg f.reg. i Norge etter 1.1.1996 må man også betale avgifter for vekt/effektøkning.

Så bilen min som er f.reg 12/4/91 i norge, kan jeg endre så mye hk jag bare vil på uten å betale avgifter på den? Ja jeg vet det er lurt å få dette godkjent da....:op

-- Saab 9000 CD 2,3l. 16v. (91')

-- Honda Varadero 125ccm (01')

--Suzuki ATV 250ccm

--Honda Camino 5 (84') *sjefsmoped

planer om 900 2,0 turbo 1995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bruce

Så bilen min som er f.reg 12/4/91 i norge, kan jeg endre så mye hk jag bare vil på uten å betale avgifter på den? Ja jeg vet det er lurt å få dette godkjent da....:op

 

 

Ja ikke noe avgifter på den..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du betaler ikke seriøst det til staten?

 

huff ameg assa. naiv ungdom til dags.. snuten spurte meg nylig hva NOS var om det var sånn NITRO sak.. ja sier jeg.

 

oh... kan jeg få se under panseret . jada.. Åpna panseret og han titter...... hmmm.. sånn der skule vi hatt på bilen våres gitt... hehe så flira han...

 

han ga egentlig litt faen i hva den gjorde med motoren om jeg fikk 300hxtra eller ikke han syntes det faktisk var litt morsomt.. Lærte no nytt i dag å sier han:)

Verdensmester'n ©

  • EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Dekkpartner Holmen-Bilgummi
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår