Gå til innhold

Høye bøter hjelper ikke

Ranger emnet


Mondeo

Anbefalte innlegg

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest Peder Ferjebilettør

Jo, VG hadde ein artikkel som viste at det heller ikkje hjalp her. Var vist økning i antall bøter. Trur det var i papir avisa eg leste det for 2-3 veker siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selv høyere bøter hjelper det svært lite. Kanskje de nå kan innse at en del veier kan ha høyere fartsgrense? Jeg syns det er noe merkelig at det er 80 sone på humpete, svingete landeveier (gjerne smale veier også), mens det kun er 100 sone på E6'n mot Svinesund. Veien er godt for hvertfall 130km/t.

 

hysj, dei kan finne på å sette ned fartsgrensa til 70 :sick

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel som forventet..

Jeg kan tenke meg at det har hatt en effekt på inntekten til statskassa derimot, noe som sannsynligvis var tanken bak det hele.

Må innrømme det, ja, siden satsene ble bestemt av finansdepartementet.

 

Dog, har noen noen tall på hvor mye penger som tas inn? Selvfølgelig minus antall timer som går med med politifolk som skal ta folk, fotobokser (de er neppe gratis), administrasjon og så videre.

 

Besides tanken om marginalt større inntekter, ser jeg nok også for meg at det var et reelt håp om å senke antallet trafikkdøde med høyere bøter. Det har feilet. På den andre siden, tror jeg ikke lavere bøtesatser ville gitt færre trafikkdøde.

 

Jeg tror ikke det vil gi færre trafikkdøde å sette ned fartsgrensen med 10-20 km/t ei heller å sette den opp med 10-20 km/t.

 

Helt ærlig tror jeg det er veldig lite vi kan gjøre, annet enn å endre holdninger, lets' face it, majoriteten av ulykker hender fordi enkelte ikke innser hvor elendige de er bak rattet, eller hvor dårlige biler de har. :)

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det vil gi færre trafikkdøde å sette ned fartsgrensen med 10-20 km/t ei heller å sette den opp med 10-20 km/t.

 

Helt ærlig tror jeg det er veldig lite vi kan gjøre, annet enn å endre holdninger, lets' face it, majoriteten av ulykker hender fordi enkelte ikke innser hvor elendige de er bak rattet, eller hvor dårlige biler de har. :)

 

 

Her er jeg ganske uenig med deg. Senker vi prisene på bøtene så kommer trafikkskadete 100% til å øke. For da vil folk kjøre fortere pga. "Er jo bare 100kr i bot". Selvfølgelig er 100kr latterlig lite, men du skjønner tegninga.

 

Jeg kan også med ganske god sikkerhet si at den eneste grunnen for at folk ikke trimmer mopedene sine er fordi de ikke har lyst på 4200kr i bot og/eller utsettelse på billappen.

 

Og skadene i en ulykke øker enormt ved større hastigheter så å si at det ikke vil gi færre trafikkdøde å sette ned fartsgrensen med 10-20 km/t blir bare dumt. Hvor mange tror du dør en i kolisjon i 50km/t i forhold til 70km/t?

 

Og hva er egentlig så ille om staten tjener noen kroner når det er VI som gjør noe ulovlig? Personlig har jeg nå en utgift som ville kostet meg 2433kr, nå har jeg fått et forholdsvis lite tilbud på 3%. Dette tjener jeg 73 kr på. Hva om jeg hadde hatt en utgift på 2.433.000kr? Da ville jeg fått 73 millioner avslag. Dette blir det penger av som igjen gjør at landet VÅRT blir bedre.

 

Så slutt å klage, tenk om du hadde bodd i Sør-Afrika ;)

 

Edit: ble litt feil.

§Raanecrewet§

§CrazyATV§

Derbi DFW 49ccm (ATV)

Lei av trege ImageShack ol. sider? Send en PM så skal jeg se hva jeg kan fikse av server plass ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

majoriteten av ulykker hender fordi enkelte ikke innser hvor elendige de er bak rattet, eller hvor dårlige biler de har. :)

Største problemet er vel heller at folk ikke kjører bil lenger, de mister konsentrasjonen, delvis pga lave fartsgrenser.

Hvordan kan man ellers forklare ulykker på rette asfaltveier i dagslys på bar asfalt. Kom over i feil kjørebane o.s.v.

 

Men villmannskjøringen er noe vi bare kan påvirke gjennom holdninger, det er helt klart

 

Dårlige biler er veldig sjelden ulykkesårsak, men det er den delen som får flest kontrolleralacocaina

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg ganske uenig med deg. Senker vi prisene på bøtene så kommer trafikkskadete 100% til å øke. For da vil folk kjøre fortere pga. "Er jo bare 100kr i bot". Selvfølgelig er 100kr latterlig lite, men du skjønner tegninga.

 

Jeg kan også med ganske god sikkerhet si at den eneste grunnen for at folk ikke trimmer mopedene sine er fordi de ikke har lyst på 4200kr i bot og/eller utsettelse på billappen.

 

Og skadene i en ulykke øker enormt ved større hastigheter så å si at det ikke vil gi færre trafikkdøde å sette ned fartsgrensen med 10-20 km/t blir bare dumt. Hvor mange tror du dør en i kolisjon i 50km/t i forhold til 70km/t?

 

Og hva er egentlig så ille om staten tjener noen kroner når det er VI som gjør noe ulovlig? Personlig har jeg nå en utgift som ville kostet meg 2433kr, nå har jeg fått et forholdsvis lite tilbud på 3%. Dette tjener jeg 73 kr på. Hva om jeg hadde hatt en utgift på 2.433.000kr? Da ville jeg fått 73 millioner avslag. Dette blir det penger av som igjen gjør at landet VÅRT blir bedre.

 

Så slutt å klage, tenk om du hadde bodd i Sør-Afrika ;)

 

Edit: ble litt feil.

 

Det som er så ille er at staten ikke skal bare ha "noen kroner". Må se det hele i litt større bilde, er mafiavirksomhet hele greia. :)

 

MEN, jeg er den typen som ikke kjører fort ofte, bryter meget sjeldent fartsgrensa. Jeg ser ikke poenget i det egentlig, rekker jeg ikke det jeg skal så er det kun min egen tidsberegning jeg kan skylde på. Hadde dog ikke gjort noe om staten ga noe tilbake, man kommer langt med litt ydmykhet/imøtekomming.

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg ganske uenig med deg. Senker vi prisene på bøtene så kommer trafikkskadete 100% til å øke. For da vil folk kjøre fortere pga. "Er jo bare 100kr i bot". Selvfølgelig er 100kr latterlig lite, men du skjønner tegninga.

 

Jeg kan også med ganske god sikkerhet si at den eneste grunnen for at folk ikke trimmer mopedene sine er fordi de ikke har lyst på 4200kr i bot og/eller utsettelse på billappen.

 

Og skadene i en ulykke øker enormt ved større hastigheter så å si at det ikke vil gi færre trafikkdøde å sette ned fartsgrensen med 10-20 km/t blir bare dumt. Hvor mange tror du dør en i kolisjon i 50km/t i forhold til 70km/t?

 

Og hva er egentlig så ille om staten tjener noen kroner når det er VI som gjør noe ulovlig? Personlig har jeg nå en utgift som ville kostet meg 2433kr, nå har jeg fått et forholdsvis lite tilbud på 3%. Dette tjener jeg 73 kr på. Hva om jeg hadde hatt en utgift på 2.433.000kr? Da ville jeg fått 73 millioner avslag. Dette blir det penger av som igjen gjør at landet VÅRT blir bedre.

 

Så slutt å klage, tenk om du hadde bodd i Sør-Afrika ;)

 

Edit: ble litt feil.

Tror det der ikke ble litt feil, men helt feil

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss nå for guds skyld slutte å personifisere staten. "Staten" er ikke noen person som gapskratter hver gang en stakkars jævel betaler noen bøter. Staten er meg og deg det.

 

 

Nå synes jeg at mye av fatsbøtene er uproporsjonalt store i forhold til "forbrytelsen". Grunnen til dette er at straffen måles ut etter formelen

 

         forbrytelsens alvor 
straff = ----------------------
        sjansen for å bli tatt

 

Som vi kan se av formelen, går straffen opp, når sjansen for å bli tatt går ned. Siden mesteparten av bilistene bryter fartsgrensen daglig, men sjansene for å bli tatt i kontroll er så lave blir bøtesatsene deretter. Mao, skal bøtesatsene ned og folk være like redd for å bli tatt, må antall kontroller opp.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår