Gå til innhold

Høye bøter hjelper ikke

Ranger emnet

Mondeo

Anbefalte innlegg

Her er jeg ganske uenig med deg. Senker vi prisene på bøtene så kommer trafikkskadete 100% til å øke. For da vil folk kjøre fortere pga. "Er jo bare 100kr i bot". Selvfølgelig er 100kr latterlig lite, men du skjønner tegninga.

Jeg forstår godt hva du skal frem til. Men jeg tror heller den minimale faren for å bli tatt sørger for høyere fart selv med dagens bøtenivå.

Jeg kan også med ganske god sikkerhet si at den eneste grunnen for at folk ikke trimmer mopedene sine er fordi de ikke har lyst på 4200kr i bot og/eller utsettelse på billappen.

Men det er ikke et argument, siden en utrimmet moped er et trafikkfarlig kjøretøy. :)

Og skadene i en ulykke øker enormt ved større hastigheter så å si at det ikke vil gi færre trafikkdøde å sette ned fartsgrensen med 10-20 km/t blir bare dumt. Hvor mange tror du dør en i kolisjon i 50km/t i forhold til 70km/t?

Det er ingen tvil rundt dette. Jeg er ikke en av de som mener fart er helt ufarlig, at det er det samme hvor raskt du kjører.

Har en far som jobber på AMK. Snakk med hvem som helst innen nødtjenestene. Dersom de har en bilulykke i en 30-sone regner man med et sammenstøt i 60 km/t. Det er en høyeffektulykke, og man forventer i verste fall alvorlige skader.

Og hva er egentlig så ille om staten tjener noen kroner når det er VI som gjør noe ulovlig? Personlig har jeg nå en utgift som ville kostet meg 2433kr, nå har jeg fått et forholdsvis lite tilbud på 3%. Dette tjener jeg 73 kr på. Hva om jeg hadde hatt en utgift på 2.433.000kr? Da ville jeg fått 73 millioner avslag. Dette blir det penger av som igjen gjør at landet VÅRT blir bedre.

Jeg er for skatter. Men mitt problem med avgifter og dagens bøteordninger er at det ikke differensieres slik at mennesker med lav lønning rammes mye sterkere enn de som tjener mye penger. Om jeg blir tatt i 5 kilometer i timen over fartsgrensen snakker vi om 600 kroner i bot? Det er mye penger for meg. For enkelte er det bare et irritasjonsmoment.

Så slutt å klage, tenk om du hadde bodd i Sør-Afrika ;)

Jeg klager ikke. :P

Største problemet er vel heller at folk ikke kjører bil lenger, de mister konsentrasjonen, delvis pga lave fartsgrenser.

Hvordan kan man ellers forklare ulykker på rette asfaltveier i dagslys på bar asfalt. Kom over i feil kjørebane o.s.v.

Samme effekten oppnår en ved å kjøre i høy fart på landeveier, men ellers er jeg helt enig. :)

Men villmannskjøringen er noe vi bare kan påvirke gjennom holdninger, det er helt klart

Dårlige biler er veldig sjelden ulykkesårsak, men det er den delen som får flest kontrolleralacocaina

Poenget mitt er at folk overvurderer bilen. Du føler at bilen klarer å ta svingen i 90. Greit. Den greier den i 110. Kult. 120. Rått. 130, av veien. Om du forstår hva jeg vil frem til. :)

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vil aldri hjelpe å øke bøtene når ola nordman tjener 30.000kr netto og vet at sannsynligheten er lav for å bli tatt.

Jeg trimma min moped, fordi det var livsfarlig. Ble forbikjørt flere ganger av lastebiler/busser som ikke bytter kjørefelt skikkelig og ender opp med å kjøre i mellom av felta, dette skjedde i 80 soner. Luftsuget av de tunge kjøretøyene fikk meg nesten til å kjøre av veien flere ganger.

Min scooter veide rundt 95 kg og pluss min vekt som er ca like mye, så er det ikke så mye som skal til å få kjøretøyet i ubalanse. Jeg endte opp med å ha en sfx som gikk i 105 km/t, ble aldri tatt.

Dem som sier at det er 100% trygt å kjøre 45 km/t i en 80 sone, kan få låne en org scooter og kjøre gamle e6'en mellom halden og sarpsborg. Kan nesten garantere, at den voksne personen vil sponse trimmen til barnet sitt.

Dere kan snu og vri på saken angående dyre bøter, men alle vet at det hjelper ikke en dritt. Og at staten er ute etter å tjene mer penger. En mer penge grisk stat en Norge finner du ikke blant vestlige land.

bare tenk på dette, bensinavgifte er på hva? rundt 7-8 kr per liter nesten. Når norsk bensin blir solgt i Spania for 5-7 kroner så blir det litt for ille...

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ikke godta alt mulig og leke tilfreds selv om andre har det verre.

Å nei, vi skulle nok senket prisen på mat, bensin og dasspapir osv. til priser de har i Somalia. Så kunne vi solgt all oljen vår, og å senke prisene på bøter ville vell vært en nødvendighet det også.

Stakkars oss, vi tjener jo "bare" 2-300 000 i året. Tenk om vi måtte ut med et par tusenlapper for å ha gjort noe ulovlig.

Lurer faktisk på om det er noen som virkelig hadde tørt å kjøre for fort når det er 20 000kr i bot for å kjøre i 120 i 100 sona. Veiene ville da mest sannsynlig blitt sikrere og staten kan iværstefall tjene enorme pengesummer som igjen går tilbake til meg og deg.

Og hvorfor er det egentlig så ille at staten skal få inn penger for at vi gjør noe ulovlig?

§Raanecrewet§

§CrazyATV§

Derbi DFW 49ccm (ATV)

Lei av trege ImageShack ol. sider? Send en PM så skal jeg se hva jeg kan fikse av server plass ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nei, vi skulle nok senket prisen på mat, bensin og dasspapir osv. til priser de har i Somalia. Så kunne vi solgt all oljen vår, og å senke prisene på bøter ville vell vært en nødvendighet det også.

Stakkars oss, vi tjener jo "bare" 2-300 000 i året. Tenk om vi måtte ut med et par tusenlapper for å ha gjort noe ulovlig.

Lurer faktisk på om det er noen som virkelig hadde tørt å kjøre for fort når det er 20 000kr i bot for å kjøre i 120 i 100 sona. Veiene ville da mest sannsynlig blitt sikrere og staten kan iværstefall tjene enorme pengesummer som igjen går tilbake til meg og deg.

Og hvorfor er det egentlig så ille at staten skal få inn penger for at vi gjør noe ulovlig?

Fordi dem skal ha inn penger på alt annet også, derfor er det så ille...

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil aldri hjelpe å øke bøtene når ola nordman tjener 30.000kr netto og vet at sannsynligheten er lav for å bli tatt.

Her er du ved sakens kjerne. Det er egentlig ikke straffen som avskrekker, men sjangsen for å bli tatt. Hvor mange her kjører ofte 10 km/t for fort? Hvor mange av dere gjør det samme hvis dere ser en uniformert politibil i nærheten?

Hadde myndighetene vært opptatt av "trafikksikkerhet" i stedet for å håve inn penger, så hadde de sørget for at det fantes uniformerte politibiler omtrent overalt. Da hadde bilførerne kjørt lovlig, uansett hvor lave bøtesatsene hadde vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde myndighetene vært opptatt av "trafikksikkerhet" i stedet for å håve inn penger, så hadde de sørget for at det fantes uniformerte politibiler omtrent overalt. Da hadde bilførerne kjørt lovlig, uansett hvor lave bøtesatsene hadde vært.

Så du mener med andre ord at det skal være nærmere 1 million politibiler ute å kjører hver dag til en hver tid? Tenk deg om!

Fordi dem skal ha inn penger på alt annet også, derfor er det så ille...

Og du tenker ikke tanken om at det er en grunn for at de hever skatter og avgifter?

§Raanecrewet§

§CrazyATV§

Derbi DFW 49ccm (ATV)

Lei av trege ImageShack ol. sider? Send en PM så skal jeg se hva jeg kan fikse av server plass ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som i alle diskusjoner om fartsovertredelser oppfordrer jeg alle til å bruke uttrykket "over grensa" isteden for "for fort"

Jeg er ikke av den oppfattelsen av at 110 i 100-sonen på E6 er "for fort". Det regner jeg med de fleste andre her er enige med meg i :)

Det er jo kjempegod butikk å skru ned fartsgrensene og skru opp bøtesatsene. Enkel behovskaping!

-Subaru Legacy 2.2 GX

454 - 4 rings, 5 cylinders, 4 wheel drive

NOK ER NOK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener med andre ord at det skal være nærmere 1 million politibiler ute å kjører hver dag til en hver tid? Tenk deg om!

Hvis de begynte med å uniformere alle sivile politibiler og patrulerte innsatsstrekningene i stedet for å gjemme seg bort i buskene, så hadde farten gått ned umiddelbart. I tillegg kunne de leie inn vanlige biler kledd opp som politibiler for å kjøre disse fram og tilbake noen steder. På avstand klarer ikke folk flest å se forskjell på en ekte utrykningsbil og en som bare ser ut som en. Effekten ville uansett blitt den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har vi behov for å kjøre over grensa da??

Er det fordi vi hele tida lager oss så dårlig tid på forhånd?

Er det fordi det er gøy å kjøre fort?

Er det et kick å vite at man gjør noe ulovlig??

Jeg er enig i at fartsgrensene er for lave noen steder, men vi har faktisk veier hvor det burde vært lavere fartsgrenser (særlig vinterstid)... (Golsfjellet, Filefjell...)

Men det som er så pussig, er at uansett hvor mye vi klager over at det er for høye bøter og for lave fartsgrenser, så er det lite vi får gjort med det.

Det eneste vi får gjort for oss sjøl, er å kjøre etter fartsgrensa..

Personlig har jeg ikke råd til å kjøre langt over grensa, derfor kjører jeg etter det som står på skiltet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønner ikke du hva jeg vil frem til. Hvis vi blir gjort urett skal ikke vi godta det, fordi andre har det verre og da kan vi godta det. Jeg mener vi alltid skal streve etter det beste av det beste.

Er tydelig du har et hatforhold til de som ligger rett over grensen, men 20 000kr for å kjøre i 120 i 100 sonen henger ikke på greip. Straffen må stå i forhold til ugjerningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos straff i forhold til ugjerning...

Hva er "værst" av å kjøre i 115 km/t (beholder lappen akkurat, men ei saftig bot) i 80-sone eller å slå ned noen??

Jeg syns iallefall vold er verst. Hørte på radioen i dag at en som slo ned en dommer på Norway-cup i fjor fikk 8000kr i bot. Hvis jeg ikke tar veldig feil er det vel ca det samme for 115 km/t i 80-sona...

Bare for å sammenligne straffer.

Legge til at å kjøre inn i ei gate der det er innkjøring forbudt er vel 4200 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de begynte med å uniformere alle sivile politibiler og patrulerte innsatsstrekningene i stedet for å gjemme seg bort i buskene, så hadde farten gått ned umiddelbart. I tillegg kunne de leie inn vanlige biler kledd opp som politibiler for å kjøre disse fram og tilbake noen steder. På avstand klarer ikke folk flest å se forskjell på en ekte utrykningsbil og en som bare ser ut som en. Effekten ville uansett blitt den samme.

Da kan vell du betale regninga også siden du kommer med dette forslaget? Lønninng for politiet + bensin er ikke billig, det burde du ha skjønnt før du skrev tenkte tegninga!

Nå skjønner ikke du hva jeg vil frem til. Hvis vi blir gjort urett skal ikke vi godta det, fordi andre har det verre og da kan vi godta det. Jeg mener vi alltid skal streve etter det beste av det beste.

Er tydelig du har et hatforhold til de som ligger rett over grensen, men 20 000kr for å kjøre i 120 i 100 sonen henger ikke på greip. Straffen må stå i forhold til ugjerningen.

Selvfølgelig er det greit å strekke oss etter det beste, men burde vi ikke heller prøve å hjelpe de som ligger nede? Og som læreren min sier så blir Nordmenn mer og mer egoistiske etterhvert som tiden går, og du er et prakt ekesempel på dette :)

Og nei, jeg har ikke et hatforhold til de som kjører over fartsgrensen. Jeg elsker selv å kjøre for fort, men skjønner ikke hvorfor folk skal klage på det hvis de blir tatt!

Straffen skal i noen tilfeller være i forhold til ugjerningen ja, men det er viktigere å forebygge ugjerningene enn å la de som gjør ugjerningen slippe lett unna med det.

20 000kr for å kjøre 20 km/t for fort henger ikke på greip nei, men det ville funket. Det kan jeg love deg!

§Raanecrewet§

§CrazyATV§

Derbi DFW 49ccm (ATV)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du gjerne vise hva som er feil og ;)

Du nevner at pengene vi betaler iform av bot osv.. gjør norge bedre.. jeg trur ikke vi merker noe forskjell på norge som land pga bøtene.. Men blir kanskje mere liv oss snuten på neste julebord!:boxers

20.000 for 20 over grensa i 100 sone.. hadde ført til 100% av norges innbyggere hadde prøvd å stikke av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner at pengene vi betaler iform av bot osv.. gjør norge bedre.. jeg trur ikke vi merker noe forskjell på norge som land pga bøtene.. Men blir kanskje mere liv oss snuten på neste julebord!:boxers

20.000 for 20 over grensa i 100 sone.. hadde ført til 100% av norges innbyggere hadde prøvd å stikke av..

Så det du sier er at Norge er et korupt land på lik linje med gamle Sovjet? Skader ikke å tenke 2 ganger ;)

Og tviler stort på at folk ville prøvd å stikke av, folk er generelt ikke "tøffe" nok.

Er veldig lett å drepe på spill, men det viser seg at bare 2% av soldater faktisk dreper...

§Raanecrewet§

§CrazyATV§

Derbi DFW 49ccm (ATV)

Lenke til kommentar
Del på andre sider