Gå til innhold

Høye bøter hjelper ikke

Ranger emnet

Mondeo

Anbefalte innlegg

Da kan vell du betale regninga også siden du kommer med dette forslaget? Lønninng for politiet + bensin er ikke billig, det burde du ha skjønnt før du skrev tenkte tegninga!

Hva koster det å ha trafikkofre til behandling på sykehusene da? Og hva koster det å ha fortkjørere i fengsel? Dessuten kunne de bilistene som i dag betaler bøter heller kunne brukt pengene på noe mer nyttig, f.eks aksjefond som finansieringskilde til nye arbeidsplasser. Samfunnsøkonomisk hadde hele regnskapet antagelig gått i pluss, en ren vinn-vinn-situasjon.

Og en million politibiler slik du antydet i et tidligere svar hadde ikke vært nødvendig. Ved utgangen av 1999 var den samlede lengden av det offentlige veinettet 90 880 kilometer (kilde: ssb.no). En million biler fordelt på dette veinettet ville gitt omtrent én politibil per hundre meter vei, som selvsagt er altfor mye. Med f.eks én mil mellom hver politibil i snitt klarer det seg med 9088 politibiler for å dekke hele det offentlige veinettet i Norge. Hvor mange biler har politiet allerede tror du? Koster det noe mindre for disse politifolkene å ligge å fryse i busker langs veien enn å sitte komfortabelt inne i bilene sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

I dag kjørte jeg fra Oslo, opp til Strømmen og tilbake. På tur oppeover lå jeg i ca 80 i 80-sona også kommer det en politibil forbi meg (flere felt) og legger seg inn foran og sklir sakte men sikkert fra meg. Ok for meg det, hadde jo ikke gjort no galt jeg. Så ser jeg i speilet at det kommer en som kjører en del fortere enn meg, kommer opp på sida mi (politibilen er nå ca 100 meter foran meg med 2 biler mellom den og meg). Når han som kommer bakfra får se politibilen så slakker han av på farten og legger seg inn i køen foran meg (plutselig så var det greit for han å kjøre i 80).

Dette viser at folk har respekt for onkel ute i trafikken. Så det hadde hjulpet med flere politibiler ute i trafikken, men prisen er høy....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette viser at folk har respekt for onkel ute i trafikken. Så det hadde hjulpet med flere politibiler ute i trafikken, men prisen er høy....

Er prisen egentlig for høy? Du kjøper en del politibiler for det tre-fire dødsulykker koster samfunnet. Problemet er bare at det er budsjetter på alt, i stedet for å se på den samlede regninga.

Hva som er poenget med å snike i buskene, og kjøre sivile politibiler har jeg aldri forstått, du avverger hverken trafikkulykker eller senker fartsnivået med det. (Joda, jeg har forstått vitsen, men det har ikke noe med trafikksikkerhet og gjøre)

Fartsgrensene her i landet er enkelte steder latterlige, det føles ikke naturlig å kjøre så sakte, og da blir alle som er mer opptatt av trafikkbildet enn speedometeret automatisk fartssyndere

Noen har sikkert hørt om "høgdavegen" og aksjonen "vi som kjører høgda". Det er bygd en ny riksvei 4 mellom Reinsvoll og Gjøvik, og da selvfølgelig med bomstasjon. Greit nok, men det ble også satt opp bom på gamleveien, noe som satte sinnene i kok hos mange.

Men det finnes en omkjøringsveg, noe lenger, men dog.. På denne vegen er det nå 40 sone gjennom skogen, fartsdempere mange steder o.s.v. Greit nok i tettbygd strøk, men ikke der det er skog eller jorder på begge sider av veien

Her bruker man altså fartsgrense som et virkemiddel for å få folk til å legge igjen penger i bomkassa

Så man skal ikke ta alt preik om trafikksikkerhet for god fisk, i mange tilfeller ligger det finansielle intresser bak

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du sier er at Norge er et korupt land på lik linje med gamle Sovjet? Skader ikke å tenke 2 ganger ;)

Sovjet var ikke et korrupt land på grunnivå, topplederne var korrupte som bare det, men ikke folk flest.

Russland er derimot et korrupt land.

Er veldig lett å drepe på spill, men det viser seg at bare 2% av soldater faktisk dreper...

Det er ikke helt korrekt, 2 % av befolkningen vil klare å ta et liv. Med moderne trening var tallet oppe i 92 % blandt britiske soldater under Falklandskrigen.

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider