Gå til innhold

Ventiltikking 16v

Ranger emnet


HansET

Anbefalte innlegg

Hei!

Et raskt spørsmål!

Har B234F motor med 16v topp. Da med hydrauliske ventilløftere!

Det tikker litt en ventiliene på den! Hva kan det være?? !! Det forekommer bare for det meste når motoren er kald, slutter når den har blitt ksikkelig varm! Det har ikke vært slik tidligere :s

Kjørte en liten stund på "feil" olje, og da tikkinga kom, fant jeg ut at det var best å bytte olje! det hjalp noe! men ikke helt!!

 

Mvh HansE

 

--------

740 85 -> 89

B234F 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olja blir ikke bytta umiddelbart i toppen... Er veldig lite sirkulasjon oppi der...

Alle løfterane på motorn min fulgte ikke med før den 3. turen ellerno, så det tar litt tid...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at det ikke en noe så enkelt som en eksos pakning som lekker da, siden det forsvinner når den blir varm. Jeg trodde også det tikka fra ventilene på min bil for en stund siden, men bytta eksospakninger på manifoilen og det forsvant. Denne lyden var hel lik ventiltikk.

Volvo 850 T-5 94mod

Volvo 244 GL 76mod

Volvo 245 L 79mod B230fk proskjekt

Volvo 144 GL 72mod Søndagsbil

*Member of Volvo Skrensar Lag*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo helt vanlig at det tikker litt på en bil med hydr.ventillføtere når den er kald.....kan være at gal olje brukes også

 

Det er helt vanlig på motorer med hydrauliske løftere som ikke er i orden... og det er en del av motoren folk ofte neglisjerer

 

Hydrauliske løftere brukes jo for å få motoren til å gå stillere og for å unngå at man må justere ventilklaring i tide og utide.

 

Tikker en motor med hydrauliske løftere konstant så er det enten fordi de er utslitte (ikke klarer å pumpe seg opp), at de er tette (pumper seg tregt opp), at man bruker olje med feil viskositet eller utslitt kam og alt dette fører til at ventilløfteren mister kontakten mellom kam og ventil og dermed får man ventiltikking.

 

Tikker en motor med hydrauliske løftere i oppstarten så er det enten fordi løfteren er i ferd med å tette seg så den ikke fylles med olje så fort som den skal og dermed får feil ventilklaring eller så er det samme som skjer pga feil viskositet på olja.

 

Har man dårlig oljetrykk vil man også kunne få symptomer som ventiltikking.

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår