HansET Skrevet Mai 7, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 7, 2007 Hei! Et raskt spørsmål! Har B234F motor med 16v topp. Da med hydrauliske ventilløftere! Det tikker litt en ventiliene på den! Hva kan det være?? !! Det forekommer bare for det meste når motoren er kald, slutter når den har blitt ksikkelig varm! Det har ikke vært slik tidligere :s Kjørte en liten stund på "feil" olje, og da tikkinga kom, fant jeg ut at det var best å bytte olje! det hjalp noe! men ikke helt!! Mvh HansE -------- 740 85 -> 89 B234F 16v Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AC^ Skrevet Mai 7, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 7, 2007 Olja blir ikke bytta umiddelbart i toppen... Er veldig lite sirkulasjon oppi der... Alle løfterane på motorn min fulgte ikke med før den 3. turen ellerno, så det tar litt tid... Siter Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986 Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aeomholt Skrevet Mai 8, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 8, 2007 Ventilene i løfterene dine har sikkert begynnt å gro igjen elleler så er de utslitte. bytt de så blir det bra. Siter Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Falken` Skrevet Mai 8, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 8, 2007 Sikker på at det ikke en noe så enkelt som en eksos pakning som lekker da, siden det forsvinner når den blir varm. Jeg trodde også det tikka fra ventilene på min bil for en stund siden, men bytta eksospakninger på manifoilen og det forsvant. Denne lyden var hel lik ventiltikk. Siter Volvo 850 T-5 94mod Volvo 244 GL 76mod Volvo 245 L 79mod B230fk proskjekt Volvo 144 GL 72mod Søndagsbil *Member of Volvo Skrensar Lag* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aeomholt Skrevet Mai 8, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 8, 2007 vel... lik og lik... Siter Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ET Skrevet Mai 8, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 8, 2007 det er jo helt vanlig at det tikker litt på en bil med hydr.ventillføtere når den er kald.....kan være at gal olje brukes også Siter Volvo 945Lt.. Volvo 745Tic..solgt Volvo 740Gl..vrak Volvo 740Tic..solgt Opel Omega 3000..høggd Opel Omega 3000.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aeomholt Skrevet Mai 8, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 8, 2007 det er jo helt vanlig at det tikker litt på en bil med hydr.ventillføtere når den er kald.....kan være at gal olje brukes også Det er helt vanlig på motorer med hydrauliske løftere som ikke er i orden... og det er en del av motoren folk ofte neglisjerer Hydrauliske løftere brukes jo for å få motoren til å gå stillere og for å unngå at man må justere ventilklaring i tide og utide. Tikker en motor med hydrauliske løftere konstant så er det enten fordi de er utslitte (ikke klarer å pumpe seg opp), at de er tette (pumper seg tregt opp), at man bruker olje med feil viskositet eller utslitt kam og alt dette fører til at ventilløfteren mister kontakten mellom kam og ventil og dermed får man ventiltikking. Tikker en motor med hydrauliske løftere i oppstarten så er det enten fordi løfteren er i ferd med å tette seg så den ikke fylles med olje så fort som den skal og dermed får feil ventilklaring eller så er det samme som skjer pga feil viskositet på olja. Har man dårlig oljetrykk vil man også kunne få symptomer som ventiltikking. Siter Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.