Gå til innhold

Slå av forsterker?

Ranger emnet

_golfie_

Anbefalte innlegg

lurte på hva som skjer med forsterkeren når man slår av tenningen i bilen..? ettersom den ikke er koblet sammen med tenningen til bilen. Går den da av av seg selv etter en stund, eller vil den stå å trekke litt konstant?

Kanskje litt rart formulert, men er helt grønn på bilstereo:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, oki... fikk jo med nokke signal kabler når jeg kjøpte forsterkeren idag, men er ikke det for høytallerene??:S

Og når jeg først har min egen tråd kan eg og spørre om denne forsterkeren http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1435 klarer å drive denne subben http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1056 og disse 6x9ene http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=611

Var en på bilradiospesialisten som satt sammen pakken, men ene kompisen min mente forsterkeren ikke ville klare å spille begge deler..? Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signalkablene frakter lydsignalene til forsterker.

Forsterkeren må ha strøm i tillegg for å virka.

Forsterkeren du refererer til, vil ikkje passe til den suben. (eller omvendt)

Subben har 2 spoler på 4ohm.

Da kan du koble den til 2ohm (parallellkobling) eller 8ohm (seriekobling)

Det ser ut som forsterker er stabil i 2ohm (4ohm ved brukobling)

Da må du koble subben til 8ohm

Da vil forsterkeren gi subben 100w. Det er nok litt lite til den subben.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner du ikke hvordan du skal koble dette riktig, så få noen til å gjøre det for deg ;)

Forsterkeren skal ha pluss fra batteriet (med sikkring ved batteriet) den ledningen bør være minst 25mm2. Så skal forsterkeren ha jord, og det finner du et sted i nærheten av forsterker (sørg for at denne har GOD forbindelse til gods i bilen), videre så må du koble signalkabelen(e) fra spiller til forsterker, mange slike signalkabler har en ekstra tynn ledning i midten, denne ledningen er til styrestrøv av forsterker, og skal kobles til remote inngangen på forsterkeren, og remote (power antenna e.l kan den hete på spilleren, som oftest en blå ledning) utgangen på spilleren... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signalkablene frakter lydsignalene til forsterker.

Forsterkeren må ha strøm i tillegg for å virka.

Forsterkeren du refererer til, vil ikkje passe til den suben. (eller omvendt)

Subben har 2 spoler på 4ohm.

Da kan du koble den til 2ohm (parallellkobling) eller 8ohm (seriekobling)

Det ser ut som forsterker er stabil i 2ohm (4ohm ved brukobling)

Da må du koble subben til 8ohm

Da vil forsterkeren gi subben 100w. Det er nok litt lite til den subben.

Hvorfor må han koble den i 8ohm?? Er jo like greit å bare koble spolene til hver sin utgang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakket med bilradiospesialisten i trondheim litt tidligere idag, og han mente forsterkeren ville klare å drive subben uten problemer, men han personlig ville ha anbefalt meg en hakke mindre sub, fordi den ikke vil yte maks.. sa og at forsterkeren ikke ville ta skade av det, og at subben ville kunne yte 400watt rms i en eller annen kobling:P Mens 6x9ene da bare ville kunne yte 50watt eller noe sånt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakket med bilradiospesialisten i trondheim litt tidligere idag, og han mente forsterkeren ville klare å drive subben uten problemer, men han personlig ville ha anbefalt meg en hakke mindre sub, fordi den ikke vil yte maks.. sa og at forsterkeren ikke ville ta skade av det, og at subben ville kunne yte 400watt rms i en eller annen kobling:P Mens 6x9ene da bare ville kunne yte 50watt eller noe sånt..

Om en fyr som jobber i en stereobutikk sier at en sub kan YTE 400 watt, så er det mer enn grunn nok til å bytte butikk man handler i :P klart, det blir sikkert lyd av det, men du kan like gjerne kjøpe en sub til halve prisen å få like mye trøkk om du ikke skal ha større forsterker;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider