Gå til innhold

Behandling og stopping av rust på veteranbil. Hvordan?

Ranger emnet


Beinet1

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Nå er tiden inne til å ta over "arvegodset" fra min Bestemor. En Morris Oxford -68 modell kjøpt splitter ny av hennes far og har idag kun 83000km på telleren. Problemet er at rusten har satt seg godt rundtomkring på bilen og restaureringsjobben kommer til å bli et kveldsprosjekt over flere år. et må sveises kanaler og mye annet. Lakken "buler" både her og der som tyder på rust under.

Mit spørsmål er, hvordan skal jeg behandle rusten slik at denne ikke fortsetter etter at jobben er gjort? Hva kan jeg sprøyte inn i kanaler og dører for å forhindre videre rusting? Jeg vet at det finnes haugevis med "vidundermidler" på markedet som en bare smører på rusten slik at den stopper og er så klar for lakkbehandling, men jeg har inntrykk at dette kun er kortvarig. Er det noen her som har erfaringer fra metoder som har vist seg å holde i årevis? Dette er en bil jeg vil ta vare på da det finnes svært få av den igjen i norge, trur det var 3 stk registrerte igjen i -94 med skilter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

syredypping/bading. du senker bilen ned i syre så tar den alt som finnes av lakk, rust, rusk og f'en. vet ikke helt hvor du fårgjort dette, men leter du finner du=)

da står du igjen med bare metallet. et bra utgangspunkt egentlig..

kjempefin metode, funker som faen. downside er at du må plukke alt fra hverandre og opp igjen seinere, men dette kan jo faktisk være en god ting også=)

enjoy..

mulig det var et sted sørpå som hadde basseng, men litt usikker her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bilen min i et syrebad og er IKKE fornøyd med jobben og jeg ble svindla, hold deg unna det! sendte bilen min til BS Teknikk på fornebu og vi avtalte en pris for å duppe karosseriet og noen små deler. han sa han skulle ha 7000-10000 kr for jobben... MEN når han ringte å sa at bilen var ferdig og jeg kunne hente den skulle han ha 30000kr, hvis ikke jeg betalte dette fikk jeg ikke bilen igjen og jeg hadde ikke noe kvittering på dette her så jeg måtte bare punge ut for å få bilen tilbake!! og jeg fikk ikke med syregrunnig som vi hadde avtalt at jeg skulle kjøpe av han, så nå er det overflate rust over heile bilen men jeg skal nå snart blåse bilen med Bakepulver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det du sier Bead-Lock, men vi ble enige på Bs-teknikk om 7000-10000 for jobben (svart), men for å få tilbake bilen måtte jeg betale 30000kr og jobben de hadde gjort var ikke bra... så detta var rein svindling...! syrebad er noe DRITT...

 

kjipt og bli lurt sånn. men mener du at syrebad er noe dritt pga. at det er dyrt og du ble svindlet eller fordi resultatet ikke ble bra?

# 1996 940 herregårdsvogn

# 1969 Amazon 122S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg er litt skeptisk til syrebad etter å ha lest litt på BS-teknikk sine hjemmesider. Der rengjør de blant annet karosseriet med vann etter syrebadet og anbefaler kunden å ta rustsveising og transport før grunning påføres. Da vil karosseriet stå med blankt stål i opptil flereuker før det får på seg grunning og alle som har levd litt vet at blankt stål begynner å oksydere/korodere fra det sekundet all overflatebehndling er fjernet. Jeg vil tro at det er bedre å beholde lakken på de områdene det ikke er rust og bare behandle de rusta områdene med sandblåsing eller noe annet som funker og så få på grunning med en gang slik at det kun er et lite område av karosseriet som står med blankt stål i en kort periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjipt og bli lurt sånn. men mener du at syrebad er noe dritt pga. at det er dyrt og du ble svindlet eller fordi resultatet ikke ble bra?

 

Resultatet ble ikke bra, noen plasser på karosseriet lå det igjen syre som de ikke hadde vasket bort + at jeg ble svindla for 20,000kr.! Mye bedre å sanblåse eller blåse med bakepulver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 2-3 bilene jeg har sett er helt fryktelige...

 

Klart det ser flott ut når alt er bort... men de korroderer jo straks det kommer ut av syra...

 

Hadde selv noen smådeler i sirtonsyre som har samme funksjonen...av en eller annen grun så er delene bitt liggenede etterpå...

Så nå er de HELT brune....bare å sandblåse å sinke...

 

da liker jeg å jobbe med bilene...

 

i de 3 tilfellene jeg vet om måtte de alikevel sandblåse graverusta på bilene....muligens detta kales dobbeltarbeid...:D

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår