Gå til innhold

Valg av batteri som tåler utladning

Ranger emnet

Helt

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg er på jakt etter et batteri som tåler å bli totalt ladet ut flere ganger. Det skal ikke stå i en bil, så det vil antagligvis bli ladet helt ut hver gang det skal brukes. Har hørt litt om optima batteriene, tåler disse gjentatte utladninger? Og hva anbefales av yellowtop og redtop, og er disse syrebatterier?

Er det noen andre batterier som anbefales? Det viktigste er at de tåler utladninger, og det hadde vært fint med en del amperetimer... Prisklassen blir på 1000-2000kr...

mvh Torjus

Golf III med 90 elleville shetlandsponnier under panseret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

Jeg er på jakt etter et batteri som tåler å bli totalt ladet ut flere ganger. Det skal ikke stå i en bil, så det vil antagligvis bli ladet helt ut hver gang det skal brukes. Har hørt litt om optima batteriene, tåler disse gjentatte utladninger? Og hva anbefales av yellowtop og redtop, og er disse syrebatterier?

Er det noen andre batterier som anbefales? Det viktigste er at de tåler utladninger, og det hadde vært fint med en del amperetimer... Prisklassen blir på 1000-2000kr...

mvh Torjus

Nei,disse er gelebatterier. Siden du ikke skal ha det i bil, er det sikkert hjemme eller noe du skal ha d? Nei,disse batteriene er gele-batteri.. Jeg har exxide maxima jeg da. Oxo et gelebatteri.. Bra det oxo, men billigere enn optima. Men hvorfor skal batteriet lades ut? Er det ikke bedre å koble på en batterilader eller noe?

Vinterstylingen er montert.. ;)

Valsing påbegynt. Må få plass til sommerhjula.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har exxide maxima jeg da. Oxo et gelebatteri.. Bra det oxo, men billigere enn optima.

Hvor kan jeg eventuelt få kjøpt disse?

Kjøp fritidsbatterier, de er beregna på å bli ladet ut flere ganger. Disse batteriene som står i husvogner osv.

Vet du noe om prisen på dette?

Til de som lurer på hva det skal brukes til, så er planen å lage en portabel bilstereo, som kan tas med på stranda, osv :P

Golf III med 90 elleville shetlandsponnier under panseret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de som lurer på hva det skal brukes til, så er planen å lage en portabel bilstereo, som kan tas med på stranda, osv :P

Portabel??

Hvor stort har du planer om at det skal bli?

Med mindre du skal ha skikkelig party-anlegg trenger du ikke mye strøm...

Jeg ville vurdert et par små høyttalere med fulltoneelementer med relativt høy følsomhet.

Da holder det med en T-amp f.eks. som allerede er beregnet for batteridrift.

Jeg anser ikke et batteri på 20-30 kg som veldig portabelt...

Hvis du skal ha noe som lager mer liv burde det uansett holde med et lite Kinteik batteri (HC600 eller HC800).

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På torshov koster de 917 og 1290 eller noe i den duren. Det ene er MEGA og det andre er type litt større enn gjennomsnittet

Kverna's Bildetråd

Xenon har jo tatt helt av :P

He did it again

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portabel??

Hvor stort har du planer om at det skal bli?

Med mindre du skal ha skikkelig party-anlegg trenger du ikke mye strøm...

Jeg ville vurdert et par små høyttalere med fulltoneelementer med relativt høy følsomhet.

Da holder det med en T-amp f.eks. som allerede er beregnet for batteridrift.

Jeg anser ikke et batteri på 20-30 kg som veldig portabelt...

Hvis du skal ha noe som lager mer liv burde det uansett holde med et lite Kinteik batteri (HC600 eller HC800).

Mvh

Stian

Det blir relativt stort, 130 x 80 x 40 cm. Tung sak med hjul. Høres kanskje ut som et sykt prosjekt, men vi er fast bestemt på å gjennomføre det.. Planen er at det skal bli litt party, to stk RF 12" skal brukes, pluss høyttalere (Infinity Kappa 3-veis). Den skal se ut som en gigantisk kassettspiller.

Problemet er som nevnt strøm. Vi vet jo at vi ikke kan regne med å holde dette "anlegget" gående i timesvis, men skal jo heller ikke spille på full guffe hele tia. Bruker en forsterker som ikke trekker voldsomme mengder strøm. Det viktigste er altså at batteriet er godt egnet til total utlading, så vi bare kan ta kassettspilleren med hjem, lade den opp, og være konge på stranda dagen etter også. Altså ikke kjøpe nytt batteri fem ganger i løpet av sommeren.

Denne saken blir altså såpass tung at om batteriet veier 30 kilo kan vi leve med det. Selv om et lettere batteri hadde vært å foretrekke.

Takker for all hjelp :)

Alpine - RF - Infinity - JL Audio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har gutta sett på Landeplage med Ravi:) Kult prosjekt som du må poste bilder av underveis:)

Mvh

Pål

Bilstereoforumet.no

Det er så rett, så rett! Turte ikke helt å innrømme det, men det måtte jo komme fram i lyset før eller siden :p Første tanken som slo oss da vi så den kassettspilleren var "Dæven, tenk å hatt en sånn som faktisk funka!" Og så har det balla på seg. Planen er ganske klar, arbeidstegninger er laget, og plater er kappet. Ingen av vennene våre har noe tro på dette, desto større grunn til å gjennomføre.

Alpine - RF - Infinity - JL Audio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hverken fritids batterier eller maxxima tåler mange DYPPE utladninger.... Optima Red Topp er bedre egnet -derfor høyere pris en første nevnte, Yellow Topp er en spesielt beregnet til mange dype utladninger da den er tiltenkt bilstereo bruk -som også gjenspeiler seg på prisen-

Selv ville jeg gått for Optima Yellow Topp som "billigste alternativ" eller Kinetix som beste alternativ av alle som blir nevnt her.

Husk også å ha en laddere med riktig ladde spenning så vil du kunne ladde batterien på riktig måtte og i riktig "hastighet" da for mye strøm=hurtig ladning kan fort ødelegge batteriene....

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mvh

Stian

20 eller 36Ah holder nok tvilsomt så veldig lenge på ett portabelt anlegg uten lading.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider