Gå til innhold

Valg av batteri som tåler utladning

Ranger emnet

Helt

Anbefalte innlegg

20 eller 36Ah holder nok tvilsomt så veldig lenge på ett portabelt anlegg uten lading.

Nei, men vi har jo ikke tenkt å bruke et så lite batteri.. Optima (ihvertfall redtop) er jo på 50 ah. Men vi har kikka på dette: http://www.batterinett.no/shopexd.asp?id=95

Her har vi jo en del ah, samt gode utladningsegenskaper.

Vi har som sagt heller ikke tenkt å spille så høyt som man gjerne vil gjøre i en bil med dette anlegget, vi har jo ikke all støyen å overdøve ;)

Noen som veit hvordan man regner ut hvor lenge et 12v batteri på f.eks 120ah varer ved et visst forbruk av watt?

Alpine - RF - Infinity - JL Audio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 eller 36Ah holder nok tvilsomt så veldig lenge på ett portabelt anlegg uten lading.

Det kan faktisk holde en stund, spørs bare hvor mye strøm som blir brukt...

Jeg har hatt en 5 kW forsterker og to 12" koblet på et HC600 inne. Dette har spilt ganske mye uten at spenningen på batteriet har sunket nevneverdig.

Men så skal det jo sies at da jeg passerte 40 A strømtrekk begynte ting for alvor å dette ned rundt meg...

Du må jo huske på det at det er bare når man skrur på bånn guffe at det går virkelig mye strøm.

Jeg ville ha satset på relativt stort membranareale, slik at følsomheten ble bra.

Med litt tenking og "strømsparing" vil dette gå veldig bra :)

En ting til: 100 % utladet vil batteriet neppe bli, siden alt av anlegg vil/bør slå seg av automatisk en stund før.

I prisklassen deres ville jeg sikkert ha valgt et Yellow top hvis ikke vekten betyr så mye...

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det være et kraftig anlegg så er kansje aggregat med 12v omformer tingen? Må spille såppas høyt at det overdøver aggregatet da..hehe:p

Tviler på at aggregatet blir satt særlig stor pris på av de andre strandgjestene :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 months later...

Nå har det seg sånn at vi tok en aldri så liten pause i bygginga, egentlig uten grunn.. Vi er vel litt sløve. Men nå, i mangel på noe bedre å gjøre, er vi igang igjen. Her er noen bilder av det vi har så langt:

Baksiden av boomblasteren

DSC00591.jpg

Var litt rar lyd i den der, blei fin med gaffa

DSC00592.jpg

Trenger nok litt lakk ja..

DSC00593.jpg

Helt passe mye sparkel på den sia

DSC00600.jpg

Vi har testet med et Stinger SP1000 batteri (første bildet) som jeg bruker i bilen, dette fungerte fint. Men det er bare på 45AH, OG jeg vil ha det i bilen. Vi er altså fremdeles på evig jakt etter det perfekte batteriet til prosjektet, men blir bare mer forvirra etterhvert som vi leser om alle de forskjellige egenskapene batterier kan ha.

Hadde vi vært millionærer ville saken vært biff, men dessverre er nok ikke det tilfelle.. Et Optima Yellowtop på 75AH hadde vært konge, men prisen står ikke helt i stil med resten av prosjektet.. Noen som føler seg kompetente innen batterikunnskap, og er villige til å hjelpe oss litt?

Det er jo et artig prosjekt da! :peace:

På forhånd takk igjen, Mvh Robert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til et slikt "tulle" prosjekt hadde jeg ikke kastet bort penger på et AGM batteri. Kjøp heller ett av de du linket til. Blysyre fritidsbatterier klarer fint mange utladninger og vil holde lenger enn dere gidder å drasse rundt på denne "slepebrøleren" :D

Ville uansett gått for flest mulig Ah her, uavhengig av batteritype som velges. Er tross alt det som bestemmer hvor lenge dere kan spille før det er tomt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til et slikt "tulle" prosjekt hadde jeg ikke kastet bort penger på et AGM batteri. Kjøp heller ett av de du linket til. Blysyre fritidsbatterier klarer fint mange utladninger og vil holde lenger enn dere gidder å drasse rundt på denne "slepebrøleren" :D

Ville uansett gått for flest mulig Ah her, uavhengig av batteritype som velges. Er tross alt det som bestemmer hvor lenge dere kan spille før det er tomt:)

Jepp, jeg tror du har skjønt det :p

Jeg har også tenkt på hvor lenge vi kommer til å gidde å dra rundt på denne 150 kilos greia, som ikke kan fraktes med noen av våre biler..

Det eneste vi lurer litt på med disse blysyre fritidsbatteriene er om de gir like "mye" strøm helt til det er slutt, eller om spenningen synker tidlig slik at anlegget bare kutter ut i hytt og gevær..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forstekeren vil slå seg av ved rundt 10 volt... :biker for så komme på igjen etter noen sek... og sånt vil den forsette inntil den totale spenningen på batteriet er under 10 volt... veldig slitsom da dette skjeer gjerne ved bass slaggene... :disco

ellers ser jeg ikke grunne til at dere ikke skulle kunne lage separerte "kasser" altså den i midten med amp og batt. for seg og det samme med høyttaler kassene for seg med en xlr plugg til kablene imellom og låser til å låse kassene i hverandre... lettere å flytte rundt på dem og stable dem sammen etterpå ;)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forstekeren vil slå seg av ved rundt 10 volt... :biker for så komme på igjen etter noen sek... og sånt vil den forsette inntil den totale spenningen på batteriet er under 10 volt... veldig slitsom da dette skjeer gjerne ved bass slaggene... :disco

ellers ser jeg ikke grunne til at dere ikke skulle kunne lage separerte "kasser" altså den i midten med amp og batt. for seg og det samme med høyttaler kassene for seg med en xlr plugg til kablene imellom og låser til å låse kassene i hverandre... lettere å flytte rundt på dem og stable dem sammen etterpå ;)

Fadern, det med oppdeling av kassa var ikke dumt... Men sånn som det ligger an nå tror jeg ikke vi kommer til å ta oss bryet.. det blir alt for mange skjeve kanter :p

Mener du at batteriet vil holde på sånn hele tia, eller bare når det begynner å bli utladet? Du skrev

"...og sånt vil den forsette inntil den totale spenningen på batteriet er under 10 volt..."

Mente du OVER 10 volt, eller er det jeg som ikke skjønner en skit? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fadern, det med oppdeling av kassa var ikke dumt... Men sånn som det ligger an nå tror jeg ikke vi kommer til å ta oss bryet.. det blir alt for mange skjeve kanter :p

ikke noe problem om dere bekler kassen med høyttaler stoff isteden ;) og setter noe hjul på brøleren.... ;)og sette kanskje en lllaannngg antenne med rev hale på!! :yummy:

Mener du at batteriet vil holde på sånn hele tia, eller bare når det begynner å bli utladet?

nei, IKKE FØR spenningen FALLER UNDER 10 volt da beksytelses kretsen i ampen slår av forsterkeren ;)

Du skrev

"...og sånt vil den forsette inntil den totale spenningen på batteriet er under 10 volt..."

Mente du OVER 10 volt, eller er det jeg som ikke skjønner en skit? :p

haha...ja, du skjønner ikke en skit da det står i teksten :heyyou: ;)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider