Gå til innhold

Vectra B 96mod - div problemer :)

Ranger emnet

Vectraline

Anbefalte innlegg

Heisann..

Har kjøpt meg en Vectra B 2.0i 96mod..

Har hatt Vectra A i alle år så følte at det var på tide med en "oppgradering"

Men har noen små problemer med bilen. Og trenger litt hjelp :)

- Sentrallåsen fungerer ikke

- Multifunksjonsrattet fungerer ikke

- "Knetting" bak når jeg treffer hull i veien.

Sentrallåsen er død.. Dvs at dersom jeg bruker fjernstyringen så fungerer den på førersiden og bagasjeluken. Men på de tre andre dørene er den død. Er ikke sikringen.. Hva annet kan det være?

Knappene på rattet til å styre cdspilleren med fungerer ikke.. Hvordan koble til? Eller feilsøke..

Og det knetter bak når jeg treffer hul i veien.. Jeg tipper enten at det er dempere eller foringer. Må være en av de to..

Men noen som har vært borti noe lignende? Hva bør jeg sjekke for å finne ut hva det er..

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt sikkert foring bak siden dette er ett problem ved disse bilene

Så du tror ikke det kan være støtdempere?? Skal jeg skal prøve først å kjøpe nye foringer (siden det er "litt" billigere enn dempere)?

----------------------------

Var ute og kiket litt på styreenheter til sentrallåsen. Åpnet den opp og sjekket at alt av ledninger var i. Åpnet selve styreenheten og kakket litt på releene. Kom en rar lyd fra et relee.. Nesten som om noe var løst.. No har ikke jeg peiling på hvilke lyd et relee skal lage. Men kan det være denne boksen som har gått til h......?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper på dårlige foringer bak jeg også.

Sentrallåsene har en lei tendens til å gro fast hvis de ikke brukes så ofte, spesiellt venstre bak ifølge en kar på Oldervoll.

Også mulig de våkner mer eller mindre til live når det blir mildere i luften.

Du kan jo få en kompis til å åpne og lukke med fjernkontrollen, samtidig som at du kjenner på låsetappen på dørene.

Mulig du vil kjenne en ørliten bevegelse.

Dette er da låsemotoren som prøver å bevege seg, men den er da trolig såpass fastgrodd/rustet, at den ikke klarer dette.

Angående knappene på rattet, så tipper jeg du ikke har den originale spilleren montert.

Det er få merker som kan benytte disse knappene, iallefall uten en spesiell overgang som kan være å få kjøpt (avhengig av merke på spilleren du har).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående knappene på rattet, så tipper jeg du ikke har den originale spilleren montert.

Det er få merker som kan benytte disse knappene, iallefall uten en spesiell overgang som kan være å få kjøpt (avhengig av merke på spilleren du har).

Har steike orginal cdspiller. Av typen philips. Den som ble kjøpt med bilen. Rart det ikke fungerer..

Var en kar som sa at kanskje det var knappene som var ødelagt.. Men er rart at de har gått på begge sider og alle sammen..

--------------------------------------

Har kjøpt nye foringer bak no, så da får vi se hva som skjer når jeg bytter de. Dersom problemet vedvarer så tar jeg demperne også.

--------------------------------------

Det med sentrallåsen er et lite mysterium for meg. Dersom jeg bruker fjernstyringen så høres det ut som om den låser seg, og låser seg opp igjen på en gang.. Og dette skjer bare på bagasjerommet.. Klarer ikke å låse førerdøren med fjernstyringen.. Må bruke nøkkel her..

Noen som har vært borti lignende???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig den ene kabelen bakpå spilleren ikke er tilkoblet?

Men da vil du vel heller ikke ha info ifra spilleren i displayet i dashbordet.

Regner med at du vet det, men knappene på rattet trykkes inn ifra baksiden av rattet.

Hvis førerdøren er åpen, vil sentrallåsen låse, for så å låse opp igjen.

Når jeg tenker meg godt om, så (dette er bare gjetting) kan en låse opp hele bilen ved å låse opp (innenifra) en av dørene fremme. Låsene bak låser kun opp den ene døren.

Så hvis den på passasjersiden ikke låses, vil trolig bilen låse seg selv opp igjen.

Forsøk å lås passasjerdøren manuellt, for så å låse med fjernkontrollen. Noen forskjell?

Når jeg leser litt her og der, så står det ett sted at fjernkontrollen fungerer på førerdøren, ett annet sted står det at den ikke fungerer...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

har noe ala det samme på min. Bakluken min funket ikke så da bytta jeg bare motor og da funket den fint.

Ellers har jeg høyre dør fremme og venstre bak som sliter.

Som sagt tidligere fungerer høyre fremme av og til når det er mildere men venste bak har daua.

Kan låse bilen uavhengig om disse to dørene er låst manuelt eller ikke..

Noen forlag om hvordan man ska fikse motorne hvis de har "grodd" fast som nevnt tidligere? Må man opp og ut me motorn eller? Hva skal man isåfall se etter?

Personlig har jeg hørt at disse låsemotorene er ganske dårlig og at disse ryker ofte. Jeg har ikke gått over styringsenheten dog, hvor ligger den? hørte at den lå i høyre fordør >.<

I tillegg så er jeg plaget med begge fjernkontrollene, har alarm på bilen men det har vel ikke noe å si.

Nøklene slutter å virke helt vilkårlig, spesielt de kaldere dagen. Da må jeg åpne bilen manuelt, og reprogramere nøklen i tenningslåsen får så å få alarmen stoppet. ganske irriterende

Opel Vectra 1997 hatchback

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det samme sentral-lås problemet på min, bare at da låste alle andre dører seg enn førerdøra. Bytta låsekassa på førerdøra og alt fungerte igjen :)

Når det gjelder ratt-knappene dine.. har du orginal spiller? Hvis ikke må du kjøpe et adapter bak sånn at du får brukt multifunksjons knappene på rattet ditt :) Men hvis det er orginal spillern som sitter i er det jo litt rart..

Lykke til ;)

( )2006 Toyota Hiace 4x4

(x)1999 BMW 520i touring

(x)1979 Volvo 244

(x)1998 Opel Vectra B

Lenke til kommentar
Del på andre sider