Øyvind Ryeng Skrevet August 2, 2005 Rapporter Share Skrevet August 2, 2005 Må bare beklage men jeg skjønner ikke helt hva du menerKan du spesifiser litt mer kanskje? Jeg pekte ut at det ikke er antallet spjeld som avgjør om et innsug passer på en motor eller ikke. Fotnote: motorer, FI eller NA, foretrekker som regel et annet innsug med individuelle spjeldhus fremfor det originale, da det originale i 99% av tilfellene er laget for å være drittbillige å produsére og gjøre maskinen mere kjørbar og bensingjerrig. Et "større" innsug, uavhengig av antallet gasspjeld, gjør at motoren "puster lettere" og har lettere for å utvikle mere effekt på et høyere turtall (innsuget kan flowe mere luft). Lengden på innsuget er også viktig; korte runnere gir mere effekt på høyere turtall, mens lengre runnere gir mere effekt på lavere turtall. Dette er ekstremt forenklet; Helmholtz-resonans, innsugsresonans, plenumvolum/utforming, runnervolum/lengde/diameter, sylinderfylling (volumetrisk effektivitet), gasshastighet og drivstofforstøving er et svært komplekst tema. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jkr Skrevet August 2, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 2, 2005 Jeg pekte ut at det ikke er antallet spjeld som avgjør om et innsug passer på en motor eller ikke. Fotnote: motorer, FI eller NA, foretrekker som regel et annet innsug med individuelle spjeldhus fremfor det originale, da det originale i 99% av tilfellene er laget for å være drittbillige å produsére og gjøre maskinen mere kjørbar og bensingjerrig. Et "større" innsug, uavhengig av antallet gasspjeld, gjør at motoren "puster lettere" og har lettere for å utvikle mere effekt på et høyere turtall (innsuget kan flowe mere luft). Lengden på innsuget er også viktig; korte runnere gir mere effekt på høyere turtall, mens lengre runnere gir mere effekt på lavere turtall. Dette er ekstremt forenklet; Helmholtz-resonans, innsugsresonans, plenumvolum/utforming, runnervolum/lengde/diameter, sylinderfylling (volumetrisk effektivitet), gasshastighet og drivstofforstøving er et svært komplekst tema. Du har jo rett i det, men det jeg mente med at det ikke passer. Er at det ikke passer fysisk, og vist du skulle no få det til å passe så må du ha ny motorstyring Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet August 3, 2005 Rapporter Share Skrevet August 3, 2005 Du har jo rett i det, men det jeg mente med at det ikke passer.Er at det ikke passer fysisk, og vist du skulle no få det til å passe så må du ha ny motorstyring Ja, hvis innsuget ikke passer, så er det jo en annen sak. Angående motorstyringen har du sikkert også rett - motorer med individuelle spjeldhus har som regel dårlig vakuum og er litt "ustabile", så her er tuningen viktig. Og det er forresten hovedsaklig av denne grunnen at mange biler med ITB's bruker MAF's (Mass AirFlow - luftmassemåler) istedenfor det gode gamle speed-density-systemet med MAP-sensor, IAT og RPM (Manifold Absolute Pressure og Intake Air Temperature) (Skyline GT-R er et eksempel på dette). Faktisk, mange som setter ITB's på Hondamotorer er nødt til å gå over til et TPS+RPM-basert map i tillegg til MAP+IAT+RPM, nettopp på grunn av at ITB'ene er så dødens nøye på tuningen. Jeg kan sååå mange tre-bokstav-forkortinger! ;) Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PK Skrevet August 3, 2005 Rapporter Share Skrevet August 3, 2005 Det går ikke, det er 6 spjell på M3 mens du har 1 Har ikke du også bare et spjell da? Litt selvmotsigelser ute å går? :boxing Siter "You simply must drive this car before you die" Richard Hammond (Top Gear) etter test av M3 E30. -M3 E30 Sport Evo '90 -E30 316i Sedan '91 -242L '76 B23 ([X] Spiker) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jkr Skrevet August 3, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 3, 2005 Har ikke du også bare et spjell da? Litt selvmotsigelser ute å går? :boxing Jo du kan jo kalle litt selmotsigelser, men detter noe jeg har funet ut etter at jeg startet denne tråden. Og ja jeg har også bare etrt spjel Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PK Skrevet August 4, 2005 Rapporter Share Skrevet August 4, 2005 Hadde heller gått for et av di rimeligere kompressor kitene til http://www.schmiedmann.no eller http://www.esstuning.com :smilbmw Siter "You simply must drive this car before you die" Richard Hammond (Top Gear) etter test av M3 E30. -M3 E30 Sport Evo '90 -E30 316i Sedan '91 -242L '76 B23 ([X] Spiker) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.