Gå til innhold

Hvordan redusere bensinforbruk på en 520i?

Ranger emnet

Howie

Anbefalte innlegg

Kjøpt meg en BMW 520 for tre uker siden nå.

Har målt bensinforbruket en del ganger nå.

Den første tanken så gikk det 1,37L på milen.

Og de to siste tankene er det godt 1,2L.

Dette er jo veldig mye.

Nå er jo 520 en forholdsvis tung bil da, med 1500kg, og det er tross alt 150HK. Og itillegg er det automatgir.

Men alikevel? 1,2l på milen? Er ikke det veldig i overkant av det vanlige på denne bilen? Eller?

Den der bensinmåleren som er under turtelleren i deshbordet ligger på minst 20/30L pr 100KM på de laveste girene. Først når jeg får bilen opp i fart og får "cruiset" i f.eks. 5giret i 80km at den nåla går under literen og blir stabil.

Vet jo selvfølgelig at det er en del bensinforbruk på kald motor, korte turer, høyt turtall og lave gir, men synes alikvel at 1,2 til 1,4L på milen var i det meste laget.

Noen som har noen tips hva jeg kan forsøke og hva som kan være problemet, om det er noe problem her da?

Ta hensyn til at jeg er veldig nybegynner når det gjelder mekanisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpt meg en BMW 520 for tre uker siden nå.

Har målt bensinforbruket en del ganger nå.

Den første tanken så gikk det 1,37L på milen.

Og de to siste tankene er det godt 1,2L.

Dette er jo veldig mye.

Nå er jo 520 en forholdsvis tung bil da, med 1500kg, og det er tross alt 150HK. Og itillegg er det automatgir.

Men alikevel? 1,2l på milen? Er ikke det veldig i overkant av det vanlige på denne bilen? Eller?

Den der bensinmåleren som er under turtelleren i deshbordet ligger på minst 20/30L pr 100KM på de laveste girene. Først når jeg får bilen opp i fart og får "cruiset" i f.eks. 5giret i 80km at den nåla går under literen og blir stabil.

Vet jo selvfølgelig at det er en del bensinforbruk på kald motor, korte turer, høyt turtall og lave gir, men synes alikvel at 1,2 til 1,4L på milen var i det meste laget.

Noen som har noen tips hva jeg kan forsøke og hva som kan være problemet, om det er noe problem her da?

Ta hensyn til at jeg er veldig nybegynner når det gjelder mekanisk.

jøss min 535 går jo på det samme jo. men tror kanskje jeg vet hva du gjør feil. når du akser og kommer opp i 80 så holder du bare speeden slik den var? du kan slippe opp speeden ganske mye uten at bilen går senere. det hjalp meg ganske mye i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Jeg har/hadde et relativt høyt forbruk på min E60 med M54B22 motoren. (170hk 2.2) En dag prøvde jeg faktisk å kjøre økonomisk og kjørte derfor strekningen Fagernes-Oslo. Siden jeg har Automat skal mitt ofrbruk ligge på 0,74 ved langkjøring. Manuell versjonen på 0,68 ved langkjøring. Tenkte derfor at jeg hadde et egg bak gasspedalen og måtte være forsiktig, slik at det ikke knuste. Kjørte hele tiden i fartsgrensene og når jeg kom hjem hadde jeg klart et forbruk på 0,64l/mila - og det med automatgir. Kjør forsiktig, så reduserer nok dette forbruket - uten at du blir sinke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

520 24 ventilern skal vel ligge på 1.35 ved bykjøring etter boka så er vel ikke så gærnt. Min bruker 1.1 ved ren bykjøring og gått over 20k, men har magnet og lavfriksjonsoljetilsettning da gikk den fra 1.3 til 1.1 med topcare sine produkter.

Opel Rekord B 1966 1700 2 dørs sedan

Opel Kadett B 2 1971 1100 2 dørs

Range Rover 3,5

Toyota Carina Stasjonsvogn(hugges snart)

Bmw 520 24 ventiler(Til salgs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

drit i forbruk, min 520ia 98mod viser på kaldkjøring (noe jeg bare gjør) 1,30L/pmil <-- skrives det sånn egentlig? hehe. trøkker du gassen onkelig godt ned forbi den lille knekken på gassern så flyr talla fort forbi 2 ;)

- Bmw 525i 88 mod = Solgt

- Bmw 520ia induvidual 97 mod = Eies

Live to rock, drink and fuck.

Mess with the best, die like the rest :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes min vinter/jobbe bil gikk billig jeg, men så spørs det hva man er vant til, den gikk på 1,1-1,4 men i forgårs fant jeg en lekkasje i en bensin ledning, eller foss blir riktig å si... så nå går den vel ganske billig tror jeg

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en rimelig kraftig magnet rundt bensinrøret ved motoren, gjør visst at molekylene kommer i rekke eller noe sånt. Har hørt masse dritt om sånt før, men funka ihvertfall på min. Kjøpte min på TopCare Tar vare på bilen din.

Opel Rekord B 1966 1700 2 dørs sedan

Opel Kadett B 2 1971 1100 2 dørs

Range Rover 3,5

Toyota Carina Stasjonsvogn(hugges snart)

Bmw 520 24 ventiler(Til salgs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Deres biler lukter jo knapt på godsakene jo! :rolleyes:

Har klart å tyne snittforbruket ned på 1,34 nå jeg. Første uka lå jeg på 1,97. Første månedene lå på rundt 1,8. Min bil er 520ia. Meget mulig at det skyldes min lille forkjærlighet for steptronic sportsgir... :op: er nok skikkelig langkjøring som drar ned snittet hos meg.

Har funnet ut at en 1981 model Chevy Blazer med 6,2 Detroit Diesel V8 går billigere enn BMWn min både på langkjøring og bykjøring. :lol: Da begynner det nesten å bli litt pinlig?

Det positive er vel at nå er jeg ikke redd for å handle tørst amerikaner lenger... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men har magnet og lavfriksjonsoljetilsettning da gikk den fra 1.3 til 1.1 med topcare sine produkter.

Sånn som sitter rundt bensinslangen? Trodde det var veldokumentert at det var svindel? Mythbusters teste i hvert fal haugevis med sånne mirakelkurer for motoren, og alle som en ble vel busta.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider