kennyo Skrevet Mai 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2007 http://www.geocities.com/eirik_andreassen/jaevla_syklist.html Så vidt meg bekjent ikke noe forbud mot å vise smidighet og sunn fornuft, uavhengig av fremkomstmiddel. Noen 2-hjulinger burde bil flinkere til å hjelpe trafikken bak forbi og noen 4-hjulinger burde tåle å ligge bak disse et lite stykke uten å gå av hengslene av den grunn. Forøvrig er dette lovteksten i Vegtrafikkloven: § 3. Grunnregler for trafikk. Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen. Altså: Følg denne alle parter, og det går veeeldig bra. :) http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG opel Skrevet Mai 9, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2007 Hvis jeg ikke tar VELDIG feil står det vel svart på hvitt i veitrafikkloven (bibelen i enkelte kretser) :P at hvis man er til hinder for bakenforliggende trafikanter og/eller har vanskelig for å følge fartsgrensen har man PLIKT til å kjøre inn til siden og stanse. Snodige er jo at de fleste som kjører bil gjør dette ofte hvis de merker at de ikke tør/kan kjøre samme hastighet som den øvrige trafikken Det kan nok stemme at det står skrevet ja.. Hvis jeg ser at det dannes kø bak meg så går/sykler jeg inn til siden, men hvis det kommer en bil som i utgangspunktet kan kjøre forbi men alikevel må sneie den myke trafikanten...:deng Det hele handler om å ta hensyn og respektere de andre trafikantene. Men jeg føler at mange harde trafikanter ikke klarer å ta noe som helst hensyn til de myke... Det er det jeg vil fram til... Ser jo ut som om en del folk har meninger her.... :boxers Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG opel Skrevet Mai 9, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2007 http://www.geocities.com/eirik_andreassen/jaevla_syklist.html Så vidt meg bekjent ikke noe forbud mot å vise smidighet og sunn fornuft, uavhengig av fremkomstmiddel. Noen 2-hjulinger burde bil flinkere til å hjelpe trafikken bak forbi og noen 4-hjulinger burde tåle å ligge bak disse et lite stykke uten å gå av hengslene av den grunn. Forøvrig er dette lovteksten i Vegtrafikkloven: § 3. Grunnregler for trafikk. Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen. Altså: Følg denne alle parter, og det går veeeldig bra. :) Takk! En sånn historie kan få de fleste til å tenke seg om håper jeg, før de smeller forbi en syklist mot en sving... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ottesen Skrevet Mai 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2007 Det kan nok stemme at det står skrevet ja.. Hvis jeg ser at det dannes kø bak meg så går/sykler jeg inn til siden, men hvis det kommer en bil som i utgangspunktet kan kjøre forbi men alikevel må sneie den myke trafikanten...:deng Det hele handler om å ta hensyn og respektere de andre trafikantene. Men jeg føler at mange harde trafikanter ikke klarer å ta noe som helst hensyn til de myke... Det er det jeg vil fram til... Ser jo ut som om en del folk har meninger her.... :boxers Det er nok helt riktig, men det blir det samme andre veien vet du. Det jeg ser som oftest er som mange andre sier her, syklister som sykler i veien når det gå/sykkelsti rett ved siden av... Det hele handler egentlig bare som gjensidig respekt og hensyn... 82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper, Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv 96 Mercedes E230 87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KinG^KaoZ Skrevet Mai 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2007 "Og da sa politiet: Faans folk som ikke kan respektere at andre bruker veien, han burde roe seg tre hakk... Så takk jeg vet hva jeg prater på her..." Så fordi en politimann sa det, så har du lov til å gjøre det du driver med? Du virker ikke så voldsomt seriøs når du kommer med en oppfordring pluss trussel om vi ikke gjør som du seier. Selv har jeg ikke så mye problemer med syklister når jeg tenker meg om. To change is easy, to improve is hard. Mitt galleri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG opel Skrevet Mai 9, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2007 Hvis du hadde lest alt som stod der du har tatt mitt sitat fra så hadde du skjønt mer. Fikk i allefall ingen straff for det jeg gjorde... Uansett min trussel: Jeg går ikke mye etter veiene ved Haugesund, så ingen fare for deg... Ikke meninga å true noen her, vil bare få folk til å se og skjønne hva det innebærer for en syklist/annen myk trafikant å bli forbikjørt av en bil som kjører i 80 km/t med en avstand på under en meter... Så til dere som føler dere truet, det var ikke meninga... Som tidligere nevnt: gjensidig hensyn og respekt blant trafikantene... Syns den historia som kennyo kom med er bra. Den viser hva som kan skje, og jeg tror INGEN her vil sitte i den situasjonen. Og som myk trafikant vil jeg heller ikke sitte i noen som helst lignende situasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nordvang Skrevet Mai 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2007 TG opel du gir ikke oss sykelister/skiløpere noe bedre rykte ved å slå etter biler og lage kvalme på den måten. Og på rulleski blir du også regnet som gående hvis jeg ikke husker helt feil. Er ellers enig med deg, det skjer altfor mange stygge forbikjøringer av sykelister i Norge. Var selv oppe i en situasjon der jeg måtte svinge av veien for å ikke bli truffet av en bil som måtte legge seg inn pga motgående trafikk idet han var i full gang med å fløyte og kjøre forbi meg. Når det gjelder bruk av gangveier kan jeg bare uttale meg om forholdene her oppe i Nord, her er gangveiene for det første dårlige og fulle av grus og det passer seg dårlig å komme i en fart på 30-40 km\t når gangveien er full av unger og hunder. Når det gjelder sykelisters posisjonering i kjørebanen, gir vegvesenet råd om at man skal ligge minst en meter fra hvitstripen i veien, nettopp slik at bilister skal foreta en ordelig forbikjøring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG opel Skrevet Mai 9, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2007 Kanskje gir jeg skiløpere og syklister et dårlig rykte men er det ingen andre som har opplevd å bli spontant redd og irritert noen gang?? Kun et par ganger jeg har slått etter, og en gang har jeg truffet, men jeg hadde ikke gjort det hvis billisten hadde kjørt forbi med bedre avstand. Synes i grunn billister lager mer kvalme ved å tute leeenge før han når igjen en myk trafikant fordi "han med sykkel har vel ingenting her å gjøre". 1 meter fra hvitstripen ja, da er man snart midt i kjørefeltet da... Da er jeg faktisk snill når jeg er ute å sykler for jeg bruker som regel på å ligge ca 0,5 meter fra hvitstripa. Jeg kan kun uttale meg om de gangveiene som er i nærheten der jeg bor da. Det ligger grus til langt utpå sommeren (umulig å gå på rulleski), det er store sprekker både medgående og på tvers noe som ikke er bra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
limE - Toledo Skrevet Mai 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2007 Den historien der opp burde alle lese.. bare for å sette en "stuck" i folk.. Det kan hjelpe å tenke seg om før man åpner munnen å prater.. Ble helt satt ut av den historien og håper inderlig det ikke kan ramme meg eller mine. En ting til, blir irritert over billister som ikke slipper fram sykkelister eller mopeder i rushtraffikken, hva skader det dere å slippe fra en moped når man skal stå i kø i 40-50 minutter?? det er plass til en sykkelist eller moped ved siden av biler når bilene står helt stille i korken... =) På den andre siden blir jeg lei av de sykkelistene som ikke følger regler ved rødt lys. Når lyset blir rødt blir det plutselig "gående" og tar gangfeltet for å slippe og stoppe. - 99 Cougar 2.5 v6 x 94 Toledo 1.8 x 93 Vento 1.9 tdk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nox Skrevet Mai 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2007 Syklister går vanligvis helt greit, med mindre det er 10-12 biler på rekke og den fremste er olga på 72 som ikke tør å kjøre forbi. (gjelder forsovidt mopeder og scootere også) Rulleski derimot.. når det er kø i motgående felt og det går 10 stykker foran deg som fullstendig driter i om det ligger 150 mordlystne bilister bak som har ligget i 18km\t i 15 min fordi rulleskiløperene har lyst til å gå litt på ski midt på sommern.. For ikke å snakke om hester.. som det er plenty av her jeg bor. 3-4 skvettne nervøse hester med 12-13 år gamle jenter og en 50 år gammal wannebecowboy på er ikke mye trygt langs veien! I tillegg skal de begynne å kjefte og hyle på meg fordi bilen bråker litt mer enn gjennomsnittet og hestene kan bli redde og løpe løpsk. Det er jo for helvete vi bilister som betaler for veiene. (Noe som har skjedd her ved en anledning. de fant igjen hesten på E18)Til og med elger har mer vett enn å gå i flokk langs veien. -Mazda 323 GTR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nordvang Skrevet Mai 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2007 @TG opel: Nettopp ved å ligge så nært hvitstripen er det mange bilister som ikke gjør en skikkelig forbikjøring og da er det lettere å havne opp i farlige situasjoner. (Dette har jeg hørt fra vegvesenet). Såklart er det ikke bare du som blir redd/irritert over bilister som fløyter og kjefter, finnes omtrent ikke noe værre. Men tar man igjen med samme mynt blir ikke situasjonen noe bedre. Enig med deg at rulleski på gangvei ofte kan være et problem, men husk at skal du gå på rulleski i veibanen skal du benytte venstresiden( samme som en gående), selv om jeg personlig syns det er galskap :p En til ting bilister kan tenke på: Alle som jeg har sett som har sint-fløytet og kjeftet på meg og andre sykelister har vært nordmenn, mange om ikke de fleste også bare ute på småturer. Mens bobiler fra tyskland og andre europeiske nasjoner som skal kjøre hele Norge aldri sint-tuter ( å varsle med en litt mindre og hyggelig tut syns jeg er helt greit), ble til og med servert cola fra en tysk bobil engang :partyon: :biker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
remye Skrevet Mai 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2007 Be nice, regner med du var ute etter å starte en ekkel diskusjon når du gikk ut slik du gikk i første posten. Gjensidig respekt ovenforhverandre er det eneste som funker ;) Alle må klare å tenke og ikke handle irrasjonelt hele tiden. Veien er lovlig for alle :) Tankeløse bilister er like ille som tankeløse syklister! Selv er jeg motorsykkelist også, ergo en mer oppmerksom og forståelsesfull bilist :P Audi A4 B6 E8 TQS Montering av RNS-E i AUDI? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG opel Skrevet Mai 9, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2007 Nordvang: Jeg har spurt politiet flere ganger og de mener at det beste er å gå på høyre-sida på rulleski fordi farta kan komme opp i noe tilnærmet sykkel-hastighet... Remye: Jeg skrev det jeg skrev for å oppfordre folk til å ta hensyn til ALLE andre trafikanter, enkelt og greit. Gidder ikke å starte en ekkel diskusjon, sjøl om det kan bli en del unødvendige innlegg. Og det du sier er viktig her: Veien er lov for alle. Men som limE-toledo skriver: den historia setter en liten støkk i alle og enhver tror jeg. I noen få sekunder tenker du feil og da er det gjort... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
remye Skrevet Mai 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2007 Remye: Og det du sier er viktig her: Veien er lov for alle. Og noen annet viktig: Gjensidig respekt ovenforhverandre er det eneste som funker Audi A4 B6 E8 TQS Montering av RNS-E i AUDI? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG opel Skrevet Mai 9, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2007 Og noen annet viktig: Gjensidig respekt ovenforhverandre er det eneste som funker Jepp, det er akkurat det jeg vil fram til...:thanks Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg