SeaLion Skrevet Mai 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2007 Synes ikke dere skal klage på bilister når dere ikke er noe bedre selv ovenfor fotgjengere. Dere kunne fint kjørt trygt forbi lite forutsigbare fotgjengere, hvis dere reduserte farten før forbipasseringen. Akkurat slik du oppfordrer alle bilførere til å gjøre ovenfor syklister! Dessuten har man ringeklokke på sykkelen for å varsle fotgjengere om at du kommer, slik at de kan vike. Men den har du vel skrudd av på sykkelen din? Sykler en del selv, men jeg bruker hvertfall gang/sykkelsti når den er der! Syklister har faktisk ikke lov å sykle på fortau eller gangsti hvis det er fotgjengere der. Og bjelle har ikke lov å bruk der, syklisten må uansett passere gående på fortau eller gangvei i tilnærmet gangfart. Igjen viser debattantene på dette forumet at de tror uten å vite. Som bilførere er dere faktisk pliktige å kunne trafikkreglene. Alle trafikkreglene. Hvis ikke er dere faktisk pliktige å ikke kjøre en motorvogn inntil dere kan dem. § 18 punkt 3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart. ækt bila har itj baksæta, da e de buss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG opel Skrevet Mai 10, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2007 Det viser at man faktisk skal bruke veien!! Bra du kommer med fakta SeaLion. Tror det er mange her som hadde strøket på et litt komplisert teoriprøve. Og slik folk prater så trur jeg det er mange som hadde hatt godt av en tur med en kjørelærer ved siden i bilen. Tipper mange hadde tatt det litt roligere hvis de skulle kjøre forbi en syklist.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SeaLion Skrevet Mai 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2007 Trafikkreglene er faktisk ganske entydige på én ting: Syklister er kjørende og skal i utgangspunktet bruke veibanen (unntatt på motorveg) og skal der følge vanlige trafikkregler (dette innebærer også at syklister skal respekteres av andre brukere av veibanen som andre kjørende). Men det er åpnet et par unntak for syklister, og det er at syklister kan benytte fortau eller gangbane hvis dette ikke er til hinder eller fare for gående. Og syklister har i tillegg lov å ferdes i kollektivfeltet. Edit: Syklister har en særrettighet til: Syklister kan passere andre typer kjøretøy på høyre side. Dette innebærer ikke at det er forbudt å sykle forbi en bil på venstre side, men at det lov å sykle forbi en bil både på høyre og venstre side. Men syklister har ikke lov å kjøre forbi andre syklister på høyre side, da skal passeringen skje på venstre side. Unntatt selvsagt hvis forankjørende syklist tydelig viser (med tegn) at vedkommende har tenkt å ta av mot venstre i et kryss. ækt bila har itj baksæta, da e de buss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG opel Skrevet Mai 10, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2007 Og da kommer jeg igjen med det som det hele startet med: Ta hensyn til ALLE rundt deg i trafikken, både syklister og billister, uansett om du er syklist eller billist sjøl. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Mai 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2007 Men det ville kanskje vært lurt å starte i de egne rekker. Hvis syklistene lærer seg å respektere trafikkreglene som faktisk gjelder for dem også, å tror jeg de oppnår en større respekt blant bilførere. Det er alltid en fordel å feie for egen dør først. Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG opel Skrevet Mai 10, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2007 Så det er sånn at billistene "gidder ikke å være hensynsfulle før suklistene er det"? Syns det blir litt dårlig holdning. Hvis alle prøver å bli litt bedre uansett hvor mange hjul og hvor mange hestekrefter man kjører med, så tror jeg at det kan bli bedre. Blir for dumt hvis billistene ikke gidder å ta hensyn til syklister uansett hvor langt utpå kanten de sykler og, bare fordi at "en gang nådde jeg igjen syklister som syklet 5 i bredden og de måtte jeg nesten kjøre ned for å komme forbi, derfor kjører gidder jeg ikke ta ehnsyn til NOEN på to hjul". Men det ser jo ut som billistene er minst like ille når det gjelder å overholle trafikkregler/lover... Pga at MANGE billister TROR at det er sån at.... osv... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxmix Skrevet Mai 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2007 Syklister har faktisk ikke lov å sykle på fortau eller gangsti hvis det er fotgjengere der. Og bjelle har ikke lov å bruk der, syklisten må uansett passere gående på fortau eller gangvei i tilnærmet gangfart. Igjen viser debattantene på dette forumet at de tror uten å vite. Som bilførere er dere faktisk pliktige å kunne trafikkreglene. Alle trafikkreglene. Hvis ikke er dere faktisk pliktige å ikke kjøre en motorvogn inntil dere kan dem. Det du sier der er jo ikke helt rett da, det kommer jo helt ann på skiltingen, om det er eller . Sykkelistene får begynne og følge de trafikkreglene de skriker høyt om at de går under , nemlig og slippe fram trafikken man hindrer. Og da mener jeg at når de får kø bak seg, så SKAL de svinge inn til siden, stoppe på neste busslomme, eller rettogslett hoppe av sykkelen og leie den i grøfta!! Det samme gjelder de på rulleski/rollerblades, De bør tenke seg om hvorfor skjer det farlige situasjoner, hva kan JEG gjøre for og unngå det, istedet for og lempe ansvaret over på billistene! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alexxx Skrevet Mai 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2007 Når vi har en slik tråd, så vil jeg også komme med en oppfordring: Slutt å sykle 2 i bredden! Særlig der det er trangt nok fra før. Og slutt å sykle i 6km/t oppover en svingete og uoversiktlig vei slik at ingen trygt kan kjøre forbi. Det er sykkelsti rett ved siden av, du kan driste deg inn der når du sykler så seint! Og få på deg refleks! Tro det eller ei, svart reflekterer ikke så veldig godt, og regnet gjør det ikke lettere å se deg! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG opel Skrevet Mai 10, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2007 Dette har kommet fram tidligere i tråden at syklister ikke er flinke nok til å ta hensyn til biler i trafikken, noe syklistene MÅ skjerpe seg på. Sjøl bruker jeg refleks-vest når jeg går på rulleski men kanskje burde jeg også bruke det når jeg sykler for at jeg skal være enklere å oppdage. Og HVIS det er sykkelsti parallellt med veien og HVIS det ikke er til hinder for de gående der bør syklistene bruke denne veien. maxmix: for å sette det du skriver helt på kanten, hvis jeg er ute å sykler etter veien, jeg kjører i 80-sona men klarer ikke å holde høyere fart enn 60 i den slake nedoverbakken. Hvis jeg ser en bil kommer bak meg, skal jeg da bråbremse, hoppe ut i grøfta med sykkelen for at bilen skal slippe å bremse?? Jeg bare spør. Jeg mener at syklistene kan legge seg inn til kanten når biler kommer bakfra HVIS det kommer biler i mot. Men hvis det ikke kommer biler i mot så mener jeg at syklister skal ligge ca 1 m fra hvitstripa (noe bl.a. politiet anbefaler) slik at billistene må gjøre en vanlig forbikjøring (over i det andre kjørefeltet for å komme forbi). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxmix Skrevet Mai 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2007 maxmix: for å sette det du skriver helt på kanten, hvis jeg er ute å sykler etter veien, jeg kjører i 80-sona men klarer ikke å holde høyere fart enn 60 i den slake nedoverbakken. Hvis jeg ser en bil kommer bak meg, skal jeg da bråbremse, hoppe ut i grøfta med sykkelen for at bilen skal slippe å bremse??Jeg bare spør. Hvorfor skal du sette alt på kanten heletiden? slå med staver? kverulere på alt? du har rett men alle andre har feil? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HondaGirl Skrevet Mai 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2007 Merkelig hvordan tilsynelatende fornuftige oppegående mennesker forvandles til idioter med en gang de får en sykkelhjelm på hodet. De som kjører bil i Oslo skjønner hva jeg mener. Men noen komiske situasjoner blir det jo så lenge det ikke ender med lemlestelse, slik som han som tryna inn døren på trikken. :op: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG opel Skrevet Mai 10, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2007 Jeg har ikke satt mye på kanten syns jeg, jeg bare stiller deg et spørsmål.. Hvor skal grensa gå? Jeg mener det du skriver er unødvendig. Unødvendig at en syklist må stoppe opp og gå ut av veien. Det må da være nok å legge seg ut på kanten?? Jeg sier ikke at jeg har rett i alt.. Det har jeg aldri sagt. Jeg mener at jeg har rett i en ting, og det er at ALLE som er ute på veiene kan klare å ta mer hensyn. Og jeg slo med staven en gang... Den episoden ble jeg fort ferdig med fordi politiet mente at jeg ikke hadde gjort noe "galt". Hadde billisten gjort som han burde, slakket av farten og ventet 2 sekunder før han kjørte forbi (evt kjørt så sakte forbi meg at det ikke hadde vært noen fare) så hadde heller ikke jeg slått. Nok om det. Jeg tror heller ikke jeg kar kverulert på ALT???? Jeg vil bare at folk skal tenke over ting. Og få fram at det er ikke lett å sette ei grense mellom rett og galt her. Men at alle som er på veien må ta mer hensyn. Så jeg tror vi kan være litt mer eksakte på ALT vi skriver her og... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG opel Skrevet Mai 10, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2007 Merkelig hvordan tilsynelatende fornuftige oppegående mennesker forvandles til idioter med en gang de får en sykkelhjelm på hodet. De som kjører bil i Oslo skjønner hva jeg mener. Men noen komiske situasjoner blir det jo så lenge det ikke ender med lemlestelse, slik som han som tryna inn døren på trikken. :op: Og jeg har en oppfatning av at de som er verst når det gjelder sykling, er også de som sitter og irriterer seg mest over andre syklister når de selv kjører bil. Det gjør ingenting om det skjer no så lenge ingen skader seg. Men det vi skal være klar over er at vi vet ikke åssen det går før vi har kjørt forbi syklisten... Sikkert ingen som bestemmer seg for å skade fotgjengere/syklister, men det skjer alikevel... Men noen komiske situasjoner blir det, slik som den du nevner Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
al3x Skrevet Mai 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2007 Ah, mye morsom lesing her gitt :D Synes syklister og alle andre som er ute å trener burde holde seg til fortauet/sykkelstien der det er mulig. Er mange ganger jeg ser syklister i veibanen når det er en like flat og fin (noen ganger bedre) sykkelsti eller et fortau ved siden av som er tomt for folk. Er det ikke egen sti/fortau så skal de selvfølgelig få lov til å sykle i veien, men da er de nødt til å ta hensyn for biler (dvs. slippe forbi hvis det blir kø). Men igjen, så er det best for alle parter hvis syklistene holder seg på fortauet i rushtrafikken. Ser noen her inne har sagt at dere ikke vil sykle på fortauet fordi dere må sykle sakte pga. fotgjengere, det blir det samme for oss i bil når dere ligger i veien. Dere må bremse for fotgjengere og irriterer dere over det, vi må bremse for syklister og irriterer oss over det. En annen ting syklister ikke fatter er at de skal stoppe og GÅ AV sykkelen før de krysser over f.eks. et gangfelt. Er irriterende til tusen og farlig når syklister plutselig fyker over et gangfelt bare fordi de vil spare tid. - '01 Audi A4 1.8TQ - '95 Audi A4 1.6 - Bumblee Bee Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG opel Skrevet Mai 10, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2007 Ja der det er mulig bør syklister holde seg på tilegnet stier/veier... Men alle skal vite at syklister irriterer seg like mye over billister som ikke tar hensyn som det billistene irriterer seg over at syklister ikke tar hensyn. Så det hele hadde vært bedre hvis alle trafikkanter klarte å ta mer hensyn til hverandre.. Enig i det du sier om syklister som ikke går av sykkelen for å krysse veien på gangfelt. Det der hadde jeg en diskusjon om med sensor når jeg kjørte opp på bil for to år siden. Jeg så det kom en på sykkel mot fortauet og han gikk ikke av sykkelen. Jeg fortsatte framover i samme fart (dette var 40-sone). Sensoren lurte på hva jeg ville gjøre, og jeg sa at så lenge han ikke går av sykkelen så kjører jeg videre. For hvis jeg skulle viket for han så skulle han gått av sykkelen å trillet over veien. Og det gikk jo bra. Akkurat her har Olga på 72 mer trafikkvett enn Ola på 25 med ny sykkel til 30 000 kr. Olga vil alltid gå av sykkelen og trille over veien... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg