Gå til innhold

En oppfordring til alle som ferdes på norske veier

Ranger emnet

TG opel

Anbefalte innlegg

Men alle skal vite at syklister irriterer seg like mye over billister som ikke tar hensyn som det billistene irriterer seg over at syklister ikke tar hensyn. Så det hele hadde vært bedre hvis alle trafikkanter klarte å ta mer hensyn til hverandre..

Desverre så er det slik i Norge at vi tar veldig lite hensyn til våre medmennesker. Også har vi jo janteloven som blir banka inn i hodet på alle nordmenn fra vi blir født.

Enig i det du sier om syklister som ikke går av sykkelen for å krysse veien på gangfelt. Det der hadde jeg en diskusjon om med sensor når jeg kjørte opp på bil for to år siden. Jeg så det kom en på sykkel mot fortauet og han gikk ikke av sykkelen. Jeg fortsatte framover i samme fart (dette var 40-sone). Sensoren lurte på hva jeg ville gjøre, og jeg sa at så lenge han ikke går av sykkelen så kjører jeg videre. For hvis jeg skulle viket for han så skulle han gått av sykkelen å trillet over veien.

Og det gikk jo bra.

Akkurat her har Olga på 72 mer trafikkvett enn Ola på 25 med ny sykkel til 30 000 kr. Olga vil alltid gå av sykkelen og trille over veien...

Mhm, var det jeg ville frem til. At syklister ikke kan forvente at biler skal stoppe når de ikke kan gå av sykkelen sin. Men allikevel får man som regel slengt dritt etter seg hvis man ikke stopper for en syklist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 118
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Her må det være mange som har eid førekort hele livet altså.. alltid kjørt bil til fotball trenging og skole.. Sikkert ikke eid en sykkel en gang.! Gleder meg til Tour le France begynner på tv =) =) Det TG Opel prøver å få frem er at selv om man har 1000 hjul så kan man bruke sund fornuft:) Skader ikke og måtte vike en gang selv om man kjører bil med 200hk og tar 150 i benken...

- 99 Cougar 2.5 v6

x 94 Toledo 1.8

x 93 Vento 1.9 tdk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Men som tidligere nevnt så ligger ikke hele problemet hos de/oss som kjører bil, men noe av problemet ligger der. Helt klart.

Man må ikke sykle 4 dager i uken for å merke at det er mange uten sunn fornuft der ute. Nok å sykle 1 time i året det.. Hvis ikke den ene timen er klokka 20 på julaften da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det derfor du da går hardt ut på Bilforumet og ber billistene ta hensyn til dere stakkars syklister og rulleskibrukere?

En ting skal du huske: De aller aller fleste bilene er på veien, i hvertfall på ukedager, fordi de er nødt. Transport til jobb, barnehage, varetransport, nødvendige innkjøp.

De aller aller fleste syklister er etter veien fordi de har lyst til å sykle, trimme seg selv og kun være til nytte for seg selv.

Ingenting galt i det, men da skader det ikke å være litt mer ydmyk overfor folk som faktisk er nødt til å være på veien

Vi har ikke verdens beste veier i Norge, de er mer enn trange nok fra før, og da blir det feil når det kommer klager fra de som ikke er nødt til å bruke veien annet enn for egen forlystelse

Hvis dere har det så fælt i trafikken så skjønner jeg ikke at dere gidder å være der i det hele tatt, det er ingen som tvinger dere, men han som frakter brød og smør, han må frem han, ellers stopper samfunnet opp (satt på spissen, jeg vet)

Var på vei på jobb for et par år siden. Langs veien på venstre sidegår en sykkelsti. På et punkt går denne sykkelstien inn på en adkomstvei til et boligfelt, slik at det blir en omvei på ca 50 m. I det jeg kommer til dette punktet kommer en syklist i ca 50 km/t (60 sone) ut fra busstoppet som ligger inntil sykkelstien, skrår over motgående kjørefelt og inn foran en Toyota Hi Ace som ligger foran meg. Han må bremse for å unnngå å kjøre over mannen. Greit nok, ca 100m senere har Hi Acen passert syklisten og han ligger foran meg, da trafikken begynner å gå sakte(kø). Da ligger plutselig syklisten seg ut mot midten av kjørebanen, ca 0,5 m foran meg. Da tutet jeg, og hva skjer da tror du. Fikk fingern ja. Okei, køen løser seg opp, og jeg paserer syklisten på god avstand, og han gjorde mange obskøne bevegelser kan du si. Ca en kilometer lenger frem er det stillestående ved en rundkjøring. Da knakker det på sideruta mi. Åpner vinduet, og han brøler: Hva er problemet ditt?? Du skal holde deg 1,5 meter unna meg, hvis ikke anmelder jeg deg til politiet..... Hva skal man si a? Det er ikke lett å holde seg 1,5 meter unna en som er alle steder på en gang.

Jeg syntes ikke slike fortjener respekt jeg.

Bare en enkeltepisode, men en av mange

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å svare på det meste av det du sier...

Jeg syns ikke jeg går så jævli hardt ut her på bilforumet for at bilister skal ta hensyn til de stakkars syklister som du sier..

Jeg oppfordret først alle bilister til å vise litt hensyn, men etter at endel hadde skrevet noe her så skrev jeg at ALLE som ferdes i trafikken (også syklister) bør ta mer hensyn til alle andre rundt seg.

Jeg er helt enig i at suklister bør være ydmyke mot de som MÅ være på veien, men sjøl om bilister må være der og syklister ikke MÅ være der, syns jeg at ale skal ta hensyn for veien er faktisk også for syklister, hvis ikke hadde det stått et skilt der som sa at det ikke var lov.

Jeg har heller aldri sagt at vi har det så fælt på veien heller, men noen ganger opplever vi farlige situasjoner, akkurat som alle bilister gjør...

Norge stopper heller ikke helt opp selv om en bil i fra Stabburet må bruke 10 sekunder ekstra på ei forbikjøring av en syklist (hvis jeg også skal sette det på samme spissen som deg).

Den historia du kommer med, tviler jeg ikke på at er sann, for det er mange syklister som ikke har trafikkvett i det hele tatt. Og denne persnen du nevner tok ikke hensyn til den andre trafikken. Og han er ikke alene om å oppføre seg slik. Men det er minst like mange bilister som oppfører seg dårlig.

Jeg syns du lå altfor nærme denne syklisten hvis du lå kun 0,5 meter fra, for hvis han hadde veltet så hadde du kjørt han ihjel... Så jeg er enig med at du burde ligget lengre bak, men han hadde ikke trengt å legge seg lenger ut i kjørefeltet.

Nok en gang så blir oppsummeringen at det er altfor mange trafikanter (både bilister og syklister) som ikke tar nok hensyn til sine medtrafikanter.

Og nok en gang, ALLE bør ta mer hensyn, da blir det bedre for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du lå altfor nærme denne syklisten hvis du lå kun 0,5 meter fra, for hvis han hadde veltet så hadde du kjørt han ihjel... Så jeg er enig med at du burde ligget lengre bak, men han hadde ikke trengt å legge seg lenger ut i kjørefeltet.

Altså dette skjedde da Hi Acen og forankjørende senket farten. Da kommer bakenforkjørende tettere innpå, det er derfor man ikke skal ligge for nære. Trafikken gikk før dette skjedde fortere enn idioten på sykkel, og jeg var egentlig i ferd med å passere han da farten foran minket. Jeg lå altså helt ute på gulstripa, mens han lå på høyre kant, så avstanden var nok et par meter før han foretok manøveren sin

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som også er artig er når det er en gjeng som sykler sammen på veien...

Så skal de absolutt sykle 2-3 på rad og bruke mest mulig av veien. Selv om de ligger 50kmt under fartsgrensen.

Det må være lov å ta ut sykkelen på veien. Men hvis det er gangsti ved siden av så ikke regn med noe spesialbehandling. Og ikke regn med noe særlig mer når dere sykler 3 ved siden av hverandre i bredden.

Omtanken må gå begge veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på vei på jobb for et par år siden. Langs veien på venstre sidegår en sykkelsti. På et punkt går denne sykkelstien inn på en adkomstvei til et boligfelt, slik at det blir en omvei på ca 50 m. I det jeg kommer til dette punktet kommer en syklist i ca 50 km/t (60 sone) ut fra busstoppet som ligger inntil sykkelstien, skrår over motgående kjørefelt og inn foran en Toyota Hi Ace som ligger foran meg. Han må bremse for å unnngå å kjøre over mannen. Greit nok, ca 100m senere har Hi Acen passert syklisten og han ligger foran meg, da trafikken begynner å gå sakte(kø). Da ligger plutselig syklisten seg ut mot midten av kjørebanen, ca 0,5 m foran meg. Da tutet jeg, og hva skjer da tror du. Fikk fingern ja. Okei, køen løser seg opp, og jeg paserer syklisten på god avstand, og han gjorde mange obskøne bevegelser kan du si. Ca en kilometer lenger frem er det stillestående ved en rundkjøring. Da knakker det på sideruta mi. Åpner vinduet, og han brøler: Hva er problemet ditt?? Du skal holde deg 1,5 meter unna meg, hvis ikke anmelder jeg deg til politiet..... Hva skal man si a? Det er ikke lett å holde seg 1,5 meter unna en som er alle steder på en gang.

Bortsett fra skråmanøvren i starten og vindusknakkingen på slutten, fulgte denne syklisten trafikkreglene. Avstanden til forankjørende er den bakenforliggende som skal tilpasse. Akkurat som alle andre veifarende har en syklist også lov å kjøre forbi saktegående trafikk. Syklisten kan imidlertid velge om vedkommende passerer de forankjørende på høyre side (der var det neppe plass denne gangen) eller som normalt på venstre side.

Sjekk gjeldende trafikkregler på dette området på http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19860321-0747.html

Disse reglene ble sist revidert i 1986, så du har hatt nærmere 21 år å lære de på. Som fører av en motorvogn er du pliktig til å kunne alle trafikkreglene. Hvis du ikke kan de har du faktisk ikke lov å ferdes i trafikken med en motorvogn, heller ikke om du har "lappen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være lov å ta ut sykkelen på veien. Men hvis det er gangsti ved siden av så ikke regn med noe spesialbehandling. Og ikke regn med noe særlig mer når dere sykler 3 ved siden av hverandre i bredden.

Omtanken må gå begge veier.

Som fører av motorvogn har du et såkalt objektivt ansvar, noe som innebærer at hvis du ikke var aktsom da et uhell oppstod, så kan du få ansvaret selv om det ikke var din feil. Å sneie syklister regnes ikke som aktsomt, skjer det noe i en sånn situasjon får du antagelig all skyld uansett. I verste tilfelle blir du tiltalt for uaksomt drap. Jeg råder deg derfor å heller vente 10 sekunder og passere syklister i god avstand neste gang, framfor å risikere å ødelegge resten av livet ditt ved å opptre uaktsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår