Snikende Ullteppe Skrevet Mai 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2007 Hei på dere. Jeg har et spørsmål som sikkert virker utrolig teit på dere som har peiling på dette. Jeg søkte rundt i forumet uten å finne svar så derfor spør jeg her. Hva skjer hvis jeg kobler høytalere med en nominell effekt på 35-40 watt rms på en spiller som har en utgangseffekt på 26 watt rms? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg vil bytte ut høtalerne som står i bilen med noe bedre og vil helst unngå å bruke forsterker og dermed slippe å trekke masse ledninger. Supert hvis noen tar seg tid til å svare :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kverna Skrevet Mai 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2007 Oppgitt watt er vel max W er det ikke ? Så trekker ikke den effekten hele tiden. Eller tenker jeg feil nå ? Siter Kverna's Bildetråd Xenon har jo tatt helt av :P He did it again Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snikende Ullteppe Skrevet Mai 9, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2007 Oppgitt watt er vel max W er det ikke ? Så trekker ikke den effekten hele tiden. Eller tenker jeg feil nå ? Vel, På spilleren står det: - 4 x 50 watt - 4 x 26 watt rms På høtalerne jeg har kikket litt står det følgende: - 150 watt maks effekt - 35 Watt nominell effekt Jeg har ikke peiling, derfor jeg spør ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fhl123 Skrevet Mai 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2007 Det er ingen problem å gjøre dette. Selv har jeg brukt en forsterker på 3,5W på høyttalerelement som tåler 600W rms. Frode Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snikende Ullteppe Skrevet Mai 9, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2007 Det er mulig jeg uttrykte meg litt uklart. Det jeg egentlig lurer på er hvordan lyden blir når effekten på spilleren er såpass mye lavere enn effekten på høytalerne? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fhl123 Skrevet Mai 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2007 Du vil ikke kunne spille så høyt som du kunne gjort med en større forsterker. Når det gjelder lydkvalitet, vil en ekstra forsterker gjøre en bedre jobb enn den innebygde. Frode Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jobbe Skrevet Mai 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2007 Jeg ville ikke anbefalt det,men det går fint an å gjøre det :) Siter 1xStroker 15" (+BF7501) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fhl123 Skrevet Mai 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2007 Jeg ville ikke anbefalt det Hvorfor ikke? Frode Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snikende Ullteppe Skrevet Mai 9, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2007 Hvorfor ikke? Frode Ja, godt spørsmål, hvorfor ikke? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pondus- Skrevet Mai 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2007 Det jeg tror han mener er at du vil få mer lyd for penga hvis du setter en forsterker på de eksisterende høytalerne, enn å bytte ut høytalerne. Forsterkeren på en spiller er ikke rare greine, og skal en del til for å få bra lyd. Dette er selvfølgelig veldig avhengig av bilen du har. i mitt eksempel satt jeg de orginale høytalerne i bilen (golf iv) på en kicker kx5.800 forsterker. Da spilte de sinnsykt bra (til å være orginalt vel og merke) Siter '04 Ford Fiesta 1,4 Trendline Steel '98 VW Golf IV 1,6L Comfortline (solgt) '98 Audi A4 1,8T (solgt) '93 Mitsubishi Colt 1,3 (spiker) '86 Opel Rekord 2.2i (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stagen Skrevet Mai 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2007 Hei på dere. Jeg har et spørsmål som sikkert virker utrolig teit på dere som har peiling på dette. Jeg søkte rundt i forumet uten å finne svar så derfor spør jeg her. Hva skjer hvis jeg kobler høytalere med en nominell effekt på 35-40 watt rms på en spiller som har en utgangseffekt på 26 watt rms? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg vil bytte ut høtalerne som står i bilen med noe bedre og vil helst unngå å bruke forsterker og dermed slippe å trekke masse ledninger. Supert hvis noen tar seg tid til å svare :D Heisann.. Det er ikke noe problem og sette in de høytalerne. de vil garantert låte bedre en de du har. Eneste minuset er at spilleren ikke kan dra de fullt ut... da mener jeg at spilleren greier ikke utnytte hele potensialet til høtaleren fordi spilleren gir fra seg for lite Watt. Ved høy spilling da vil det kunne forekomme skuring. Hadde du hatt en liten forsterker kunne du spillte høyere og fortsatt hatt like fin lyd. Erland Siter - 01 Passat 2.5 TDI 4 motion X 00 Bora 1.6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jobbe Skrevet Mai 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2007 Hvorfor ikke? Frode Har du noen gang hørt høytalere koblet rett på spiller kontra med forsterker? Rimelig stor forskjell der..Gikk ikke an å sammenligne en gang hos meg.. Siter 1xStroker 15" (+BF7501) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jobbe Skrevet Mai 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2007 Det jeg tror han mener er at du vil få mer lyd for penga hvis du setter en forsterker på de eksisterende høytalerne, enn å bytte ut høytalerne. Forsterkeren på en spiller er ikke rare greine, og skal en del til for å få bra lyd.Dette er selvfølgelig veldig avhengig av bilen du har. i mitt eksempel satt jeg de orginale høytalerne i bilen (golf iv) på en kicker kx5.800 forsterker. Da spilte de sinnsykt bra (til å være orginalt vel og merke) Helt riktig :) Er ikke sikkert det er verdt å koste på en forsterker på dette,men jeg ville iallefall gjort det,så får andre si hva de vil for meg :P Siter 1xStroker 15" (+BF7501) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fhl123 Skrevet Mai 11, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2007 Har du noen gang hørt høytalere koblet rett på spiller kontra med forsterker? Rimelig stor forskjell der..Gikk ikke an å sammenligne en gang hos meg.. Det er vel ingen tvil om at det blir bedre med ekstra forsterker. Trådstarter lurte på om spilleren taklet, og det gjør den helt fint. Husk på at folk har svært varierende krav til lyd. Frode Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jobbe Skrevet Mai 13, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2007 Det er vel ingen tvil om at det blir bedre med ekstra forsterker. Trådstarter lurte på om spilleren taklet, og det gjør den helt fint. Husk på at folk har svært varierende krav til lyd. Frode Ja,eni med deg der,men jeg kom bare med et personlig råd.Tror ikke trådstarter hadde angret på en eventuell investering i en forsterker. Siter 1xStroker 15" (+BF7501) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg