Gå til innhold

Tinne bakluka.. Hjelp?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Det du trenger er:

En stav karosseritinn

Tinnpasta

Gassbrenner

Tresleiv som du dypper i olje

Høvel

 

Legg en tynn hinne med tinnpasta, varm den opp og tørk bort det som blir til overs. Var opp området samtidig som du legger på tinnet, bruk tresleiva til å dra tinnet utover, nesten som sparkel. ikke legg for mye eller for lite tinn.

Bruk høvelen(Eller hva det nå enn heter) til å fjerne overflødig tinn og slette ut.

Til slutt sparkle med finsparkel

Prosjekt Audi 80 B4

Kanskje til salgs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Var opp området samtidig som du legger på tinnet, bruk tresleiva til å dra tinnet utover, nesten som sparkel. ikke legg for mye eller for lite tinn.

Bruk høvelen(Eller hva det nå enn heter) til å fjerne overflødig tinn og slette ut.

Til slutt sparkle med finsparkel

Jeg syns det blir feil å oppfordre til å være forsiktig med å legge på for mye tinn. Saken med tinn er at hvis man først legger på tinn - og finner ut at man ikke la på nok tinn - så er det ikke bare bare å legge på mer. Det er ikke som med sparkel at man helt enkelt kan legge på et nytt lag.

 

Jeg har sammenfattet en Litt.om.tinnsparkling PDF-fil av Hot Rods tinnsparklingsguide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde ikke noe problem med og legge på tinn 2 ganger på baksjermene mine . jeg la på tinnet første runde lot det kjøle litt , varmer først det området der det var forlite deretter tinn staven så den neste fløt og la på. ( greit nok er ikke mester eller noe i detta har men jeg har da prøvd ;)) og det ble tilog med rett etter en stund ;) tolmodighet er en gave når det kommer til sånne ting ;)

Ford 17m vare bil 1970mod Moonshine express
Honda del sol 1993 mod
Toyota corolla e10
Toyota corolla ae92 2dørs cupe
Subaru Forester 98mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i motsetning til sparkel så trekker ikke tinn fuktighet. Tinn er på alle måter overlegent i forhold til sparkel. Eneste grunnen til at det er lite eller ikke brukt hos oppretterverksteder er at det er mer tidkrevende å jobbe med. I tillegg avgir det mye giftige gasser, men i dag finnes det gode masker som tar seg av dette.

 

Så lenge man ikke må betale timepris (les: du gjør det selv) ser jeg kun fordeler. Men du har selvfølgelig risikoen for å skade karosseriet på bilen din hvis du ikke gjør det riktig og varmer for lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det alltid frarådes å legge på tinnet i flere omganger er at man hver gang smelter det gamle når man legger på nytt. Derm3ed risikerer man å ødelegge det arbeidet man har lagt ned i overflaten rundt det stedet man tinner oppå det gamle.

 

Tinn har en ulempe ift sparkel: Varmen som trengs ved påføringen.

Varmeutviklngen er sterk nok til at karosseriplata kan slå seg, særlig hvis vi snakker om en flat 0,9mm plate uten avstivende profiler. Varmen vil også lett ødelegge karosserilim i nærheten av området man tinner.

Etter hva jeg har skjønt brukes ofte lim til å feste skjermer, spoilere osv på nye biler(?)

 

Litt kjedelig å tinne en skade på baklokket først og deretter miste spoileren som satt der...:klovn:

Endret av Hot Rod

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår