Hagafoto Skrevet Mai 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2007 Jeg har laget noen deler etterhvert nå, alle er på samme stadiet. Jeg har prøvd og sparkle og pusse, men får det ikke fint og jevt. Har prøvd plast sparkel/ polyester sparkel. Noen som har noen gode råd om hvordan sprakle, hvor mye sparkel osv osv? Bør jeg bruke topcoat eller gelcoat? Vil topcoat/ gelcoat dekke over ujevnheter eller bør feks høytalerkassen være 100% før jeg begynner med det? Kan også nevne at delene kan ha litt krinker og kroker. Jeg ønsker å lakkere delene så jeg vil ha det 100%. Håper noen av dere mer erfarne kan komme med noen tips :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet Mai 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2007 puss med større pusseflate så gjevner du ut klumpene. hvis du også bruker finsparkel (den som er lettest og pusse) går det enda lettere. selv legger jeg et trestykke som er noenlunde godt å holde i som jeg har på innsiden av sandpapiret. puss også i sirkler om et større område av gangen. Siter - bmw 335i 86mod - vw passat 99mod 1,8t Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hagafoto Skrevet Mai 10, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2007 takkfor tips, jeg har kjøpt inn fin sparkel nå, skal teste d imorgen. Noen flere tips ang. topcoat gelcoat? mengde sparkel osv? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spiritus Sancti Skrevet Mai 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2007 Hva med fyller? Siter -1987 Bmw e30 "m3", prosjekt -1987 Bmw e30 2 dørs banebil prosjekt -1997 Toyota HiAce 2,4D Turbo arbeidshest x1993 Bmw e36 318i, widebody prosjekt x1991 Bmw e36 316 vinterbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hagafoto Skrevet Mai 10, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2007 Høres ut som en god ide... Men... jeg vet ikke hva d er... :wonder: Hva heter det? hvor får jeg kjøpt det? og hvordan fungerer det? Er som dere forstår ganske ny i dette her, men en gang må en lære! Hvertfall fått meg en ny kjekk hobby! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet Mai 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2007 fyller er noe det samme som grunning. den er som regel hvit (jeg har ikke sett andre farger hvertfall) fordi hvitfargen er den fargen som best får frem ugjevnheter. :) Siter - bmw 335i 86mod - vw passat 99mod 1,8t Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ice3d Skrevet Mai 11, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2007 Og så må du ha sandpapir i flere størrelser. Starte på grovt, kansje så grovt som 100, og så gjerne rundt 200 og så 600. Det funket hvertfall veldig bra for meg. Brukte det etter vanlig sparkel, som jeg pusset ned, og så spraysparkel og pusset ned. Siter Go your own way! 87 Pontiac Firebird Trans Am 91 Chrysler Saratoga Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Surion Skrevet Mai 11, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2007 Få tak i NORPOL FI-175 sparkel, bland den ut med NORPOL MT topcoat, (dess meir TC dess finare sparkel, ikkje ikkje bland ut for mykje.!) Sparke, og pusse, HElLST samme dag da den sparkelen blir "hard as a rock" om den herder for lenge før pussing. den blir klar til pussing etter ca 45 minutt. Blir DRITBRA overflate til lakkering. Bruke samme herder som til Polyester (herder nr 1) Siter Bagasjerom SOON finished! Det er ikkje ulovlig å være dum, bare utrolig slitsomt for oss andre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audi_Racing Skrevet Mai 11, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2007 Regner med det er glassfiber? Hvis du bruker form når du lager deler ville jeg brukt gelcoat. Greiere å slipe enn glassfiber Hvis du bruker form burde denne være så strøken som mulig for best resultat. Må regne med enn del timer med sparkling og pussing for å få det strøkent Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hagafoto Skrevet Mai 11, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2007 Få tak i nopol sin 175 sparkel, bland den ut med norpol topcoat, (dess meir TC dess finare sparkel, ikkje ikkje bland ut for mykje.!) Sparke, og pusse, HElST samme dag da den sparkelen blir "hard as a rock" om den herder for lenge før pussing. den blir klar til pussing etter ca 45 minutt. Blir DRITBRA overflate til lakkering. Bruke samme herder som til Polyester (herder nr 1) Hørtes intressant ut. Har du noe ca blanding forhold? Hva med påføringstid? (har måttet kaste endel pga at det herder før jeg får det på). Ellers må jeg bare si takk for tips! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Surion Skrevet Mai 11, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2007 Regner med det er glassfiber? Hvis du bruker form når du lager deler ville jeg brukt gelcoat. Greiere å slipe enn glassfiber Hvis du bruker form burde denne være så strøken som mulig for best resultat. Må regne med enn del timer med sparkling og pussing for å få det strøkent lag form, 1 trøk gelcoat, så manga lag med voks.(6-7), så kan du gjere som du vil. Hørtes intressant ut. Har du noe ca blanding forhold? Hva med påføringstid? (har måttet kaste endel pga at det herder før jeg får det på). Ellers må jeg bare si takk for tips! Blandingforhold er om du sier, ca. :). du må vertfall ikkje ha over 15% med topcoat. Påføringstid: som skreve, etter 45 minytt er det klart til og pussast. så du bør være ferdig med sparklinga etter 20-30 minutt. og som dei seier, kan forsyne deg/blande fleire ganger. Siter Bagasjerom SOON finished! Det er ikkje ulovlig å være dum, bare utrolig slitsomt for oss andre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henrix Skrevet Juni 14, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2007 på jobben gjør vi som følgene etter sparkling: 1. pusser det ned med 320 paipir på et litt større område rundt stedet der du har sparklet. 2. legg 3 lag med fyller. dette kan du enten blande selv eller kjøpe en GOD primer boks. 3. slip fylleren med 400 papir på kloss. 4. gå over hele området som er slipt på + litt til med enten 500 papir, Red Scotch (rød matteklut) eller 800 papir hvis det er pent fra før av. 5. finn rikige profiler å legge skjøtene i å mal i vei!:) mvh Kristian Siter VW passat 1.8T 99 mod. stv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg