Gå til innhold

Hvem har best firehjulstrekk?

Ranger emnet

Torstein Skjelseth

Hvem har best firehjulstrekk?  

74 stemmer

1. 1. Hvem har best firehjulstrekk?

• Subaru
      18
    • Audi
      48
    • BMW
      8

Anbefalte innlegg

Hei, hadde en diskusjon med en kompis om hvilket merke som har den beste firehjulstrekken.

Han kjører BMW og mener den er best, jeg kjører Subaru og mener det er best. Så kommer Audi med sin Quattro, som heller ikke er så ille dårlig.

Det er jo selfølgelig andre 4x4, men for denne gang gjelder det disse 3..

Personlig har jeg ikke så mye greie på hva og hvordan på dette feltet, så ville lage en tråd ang dette for å høre andres meninger..

Hva mener du/dere er best, og på hvilken måte???

og evt. hva er dårlig ??

(hold gjerne tråden seriøs....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Subaru har permanent 4hjulstrekk (?), og isåfall en "dum" 4hjulstrekk (som alikevel sikkert er dritbra)

:P

Og da spør jeg hvorfor er den så "dum"??

Slik jeg har forstått 4hjulstrekken til Subaru, har den en ""viskose-kobling"" dvs. ett veskefylt-system som kobler inn ved tap av feste. Så nei, ikke permanet 4hjulstrekk, men trekk der det trengs... Håper noen med peil kommer og retter opp evt det jeg har tatt feil av....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dessverre ingen lett og ledig link i dette øyeblikk. Men diskusjoner om dette emnet skal finnes i store mengder - jeg husker som om det var i går flaminga og jihad-jihad-tendensene fra tilhengerne av de ulike leirene.

EDIT:

Som regel endte disse trådene med at når man til slutt hadde kranglet seg lei seg imellom kom man frem til en slags semi-enighet om at det var ingenting galt med Subarus 4WD-system, Audis system foretrakk soliditet og enkelhet foran vektfordeling, ingen utenom Haldex-folk selv likte Haldex, og BMW- og Mercedesfolk kunne med stor sikkerhet si at det var deres biler som sladdet best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er vel litt relevant:

http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=156943

Det var en tråd til omtrent samtidig, på et annet sted på forumet. Den handlet direkte om pros & cons ved forskjellige 4-hjulstrekksystemer. Mener at jeg hadde et innlegg i den selv også, men jeg finner den ikke igjen. Tilbake til avstemningen er jeg faktisk usikker på hvilken av disse jeg vil rangere høyest. Både Audi og Subaru lager svært gode systemer. BMWs er jeg litt usikker på, men det er vel ikke dårlig det heller.

Uansett har ingen av dem lavgir og mulighetene for å sperre differensialer er vel begrensede.

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg har kjørt både Audi og Subaru og de har helt kurrante 4-hjulstrekksystemer, men hvilken av BMW`ene er av samme størrelse som de overnevnte med 4wd? mener BMW bare har store biler med 4wd? eller tar jeg helt feil?

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra det som venner, bekjente, og bilforhandlere har sagt, så er det Subaru som er overlegen på 4x4 for normalt veibruk. Nest etter der kommer Suzuki. Dette har jeg faktisk fått bekreftet av forskjellige bilforhandlere :) Audi sitt system er noe underlegent i forhold til de argeste konkurrentene (Quattro er en gimmic som Audi spiller på fra Gruppe B og IMSA, og er bygd opp på en helt annen måte). BMW er ikke å anbefale, noe jeg har fått bekreftet av bekjente og andre kilder :)

Når det gjelder litt mer "hårete" terreng, så er Landrover det regjerende merket, tett etterfulgt av Mercedes' Gelendewagen.

Denne posten er skrevet med et subjektivt blikk, og jeg favoriserer ingen av de nevnte merkene, bare så det er sagt. :)

- 1993mod Ford Fiesta RS1800

- 2004mod Ford Mondeo Ambiente 2,0 Duratorq estate (Bluefin, K&N 57i)

- 1999mod Ford Mondeo Ghia 2,0 Zetec sedan (Bluefin, Ferrita 2,25" rustfri catback, K&N 57i, Morette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste 4wd BMW som er nå er vel X3 og X5?

Det finnes også 330XD 5-serie som jeg vet om iallefall..

er vel noe som heter 325ix også..

BMW lever visstnok 4hjulstrekk på alle modeller over 2.5l 325xi,525xi o.l. veit ikke om absolutt alle men de fleste...

Fint å se folk poster, litt dette jeg var ute etter.. ikke i å måtte kåre beste, men å høre synspunkter. Pollen er just for fun... Muligen litt teit Tittel for dette men.. skitt au.. kjør på mere synspunkter.. gjerne litt teknisk også!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider