B230ft Skrevet Mai 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2007 er pumpa fra en '91 FB motor like "underspylings pumpa"? hvis ikke, holder den fint til en |kulelager|turbomotor? er jo 1mm restriktor, så er ikke rare skvetten turboen tar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo-r-sport Skrevet Mai 11, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2007 Største originalpumpene sitter vel i b230 turbomotorene samt penta motorer. Er vist dumt å sette inn høyeffektspumpe. Den holder sikkert, bare å prøve og kjøre med oljetrykksmåler det? Siter 92' 945 Turbo brukis 92' 240 Turbo prosjekt 82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt 75' 242 (gjemt men ikke glemt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ft Skrevet Mai 13, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2007 andre som har noe å tilføye? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gul-tusj Skrevet Mai 14, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2007 er vel lik pumpe på alle b230? Ganske sikker på det ja.. Eneste pumpa jeg vet er større/sterkere er den som står i b234, men den passer vel kun i denne blokka og da.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ft Skrevet Mai 15, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2007 den pumpa er vel ekstern..? hmm, men tenker jeg driter i å gjøre noe med pumpa.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet Mai 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2007 forskjellen på ei turbo-pumpe og suge-pumpe i B230-serien er den fjæra på trykkregulatoren i pumpa... Turbo-motorer kjører med noe høyere oljetrykk (pga turboen), og har derfor ei noe lenger fjær mener jeg at konklusjonen ble. jeg satt nemlig å bladde i haynes-manualen, og plutselig var fjæra mi 0,7cm for LANG...hehe... men Haynes-manualen tar trossa lt ikke for seg Turbo-motorer i noen særlig grad. Sjekk VADIS, mener jeg sjekka opp at det var forskjell på disse "fjærene" der en gang... Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ft Skrevet Mai 15, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2007 okei, så viss jeg får ei hissig fjær der, så er alt godt.. hmm bare finen ut hvor mye det er snakk om da. takk for svar:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chrizz_g Skrevet Mai 20, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2007 Sten Parner Motor Høytrykks FT pumpe. :) Siter - 1998 Skoda Felicia Pickup 1.9D - 1986 Volvo 740 Banebil, V8, Bilstein, multilink, poly ++ - 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler - Langtidsprosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AC^ Skrevet Mai 20, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2007 okei, så viss jeg får ei hissig fjær der, så er alt godt.. hmm bare finen ut hvor mye det er snakk om da. takk for svar:) Pumpa fløder jo ikke no mer om du hadde tatt bort hele trøkkregulatorn.... Problemet er jo at volvo pumpene ikke greier å levere nok volum/mengde olje... Siter Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986 Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ft Skrevet Mai 21, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2007 hmm, er vel kanalene som er problemet da.?? så lenge pumpa levverer trykk, så er vel alt godt..? sånn fra pumpas side? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjørn Skrevet Mai 21, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2007 Tenk på at trykk ikke er alt, det er fløden som er hovedproblemet (hvis noe problem i det hele tatt) for volvo pumpene, som AC skriver. Siter [ Volvo 242 -82 ] [ Fiat Uno Turbo -86 ] [ Ford Sierra Cosworth -91 ] [ Volvo 240 -83 ] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ft Skrevet Mai 21, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2007 jo, men pumpas jobb er å flytte olja fra en plass(bunnpanna) til en annen(ut i blokka), og så lenge det blir trykk, er det jo ikke lenger pumpa det står på? da er det for trange kanaler i blokka, og de som er problemet for fløden? *tenker litt høyt, men rett meg hvis dette ikke stemmer, men helst litt utfyllende sånn at jeg forstår hva somm menes, for ser enda ikke helt poenget deres Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aeomholt Skrevet Mai 21, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2007 Har man en motor som er sliten og full av interne lekkasjer pga slitte lager osv så kan en høyvolumsoljepumpe være et midlertidig plaster på såret... Er derimot motoren i god stand og alle lagerklaringer osv er innenfor spec så vil en høyvolumsoljepumpe være helt unødvendig etter min mening. Den vil også gjøre den indre motstanden i motoren større med påfølgende effekttap. Er vel en grun til at det kun er en liten forskjell i trykkregulatoren på B230 blokkene avhengig om de er utstyrt med underspyling eller ikke. Gjør man derimot endringer som gjør "indre lekkasjer" større bevisst så kan en høyvolumsoljepumpe være veien å gå for å få trykket/mengden man trenger. Siter Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvokvaløya Skrevet Mai 21, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2007 Bygg om til b18/20, send pm eventuellt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.