Gå til innhold

Hvilken olje bruker DU?

Ranger emnet

svein

Anbefalte innlegg

• Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

ang. olje

trodde det var slik at mineral0lje var bedre på litt eldre biler (som ikke grisekjøres)

skal jo ha en leke ikke så mye grisekjøring mer lekekjøring

blir jo vinter og slikt bilen har motorvarmer

hva ville være det beste oljevalget (prisen betyr intet)

kun det beste (for) bmw

fan hva gjør det schtøgge rullende pungen der (l o l) smiletegn sukk

Internetporrmissbrukare

Kjør hardt, kjør stil, kjør bæbu-bil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida mineralolje er ikke bedre på eldre biler. Det er bare en myte. Til vinteren skal ihvertfall jeg bruke 5w-40 på min 86 mod. Bmw. Bruk gjerne en olje av som tilfredsstiller Porsche og Bmw kravene, da får du en veldig god olje. Bruk en olje med lavt første tall, f.eks 5w (spesielt bra om vinteren), og en med 40 eller høyere som siste tall. Du kan godt skrive hva slags bil du har:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkter at jeg skulle prøve å fylle på quacker state(? er ikke helt sikker på navnet). Regner med at det er syntetisk olje.. Tror det kosta 50.- literen for 5w/40. Og de jeg har preiket med mener at den er bra for gamle og slitte motorer... Noen som har noen inspill?

I am really not an violent man, but I think I have to kill someone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er 5w-40 helsyntetisk til 50 kroner pr. liter synes jeg det virker billig. Sjekk baksiden av oljekannen på hva slags krav oljen tilfredsstiller. Selv bruker jeg Statoil helsyntetisk 5w-40 i 325i 86 modell og denne oljen tilfredsstiller bl.a. API SL, Porsche og Bmw krav. De to sistnevnte er ekstraordinære krav fra Porsche og Bmw, som denne oljen klarer.

Og de jeg har preiket med mener at den er bra for gamle og slitte motorer...

Hva baserer disse folkene dette argumentet på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Sven

Hvis det er 5w-40 helsyntetisk til 50 kroner pr. liter synes jeg det virker billig. Sjekk baksiden av oljekannen på hva slags krav oljen tilfredsstiller. Selv bruker jeg Statoil helsyntetisk 5w-40 i 325i 86 modell og denne oljen tilfredsstiller bl.a. API SL, Porsche og Bmw krav. De to sistnevnte er ekstraordinære krav fra Porsche og Bmw, som denne oljen klarer.

Hva baserer disse folkene dette argumentet på?

Sorry, mente sikkert 10w-40...

De fleste jeg har pratet med om dette har kjørt stortsett gamle utslite biler. De mener at oljeforbruket går ned, motoren tikker mindre, en kar mente at bilen kunne fly med denne oljen.. lol lol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt sikker... Har prøvd både mobil 1 og Shell Helix(?) på den forige bilen min.. merket ikke noe særlig forskjell.. men har en følelese av at BMW`en er mer ømfindlig når det gjelde olje.. Tenkte at jeg skulle prøve å bytte til Quaker State nå.. Alt må jo prøves...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører på synt. Castrol GTX 10w40 i urquattroen, litt teit at jeg ikke sjekka intruksjonsboka først, der står det at den skal ha 5w40, lurer på om jeg burde bytte...? 10w40 er jo litt tyktflytende i forhold, er vel i forbindelse med oljekjøleren og turboen at oljen burde være tynn, noen som har noen meninger om det?

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller gått for en helsyntetisk olje, spesielt siden du har turbo. Er nok ikke noen krise med olja du har helt på, men jeg ville fylt på f.eks. 5w-40 av anerkjent merke med gode spesifikasjoner, gjerne Porsche og Bmw sertifisert. Siden det går mot vinter er det en fordel med en olje som er tynn i kulda, slik som 5w-xx.

Når det gjelder viskositet ved driftstilstand (ca 100 grader C) er en 5w-40 omtrent like tykk / tynn som 10w-40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider