Gå til innhold

Straff for å kjøre campingvogn??

Ranger emnet

kristian foss

Anbefalte innlegg

Orker ikke sitere noen,

Men det står svart på hvitt i teoriboka jeg har foran meg nå at med B på førerkortet kan du kjøre en bil opp til 3500kg + en tilhenger på 750kg. Så totalvekten blir 4250kg.

Og hvis man faktisk skal trekke en tilhenger som veier mer enn 750kg så kan ikke vekten på tilhenger + bil overstige 3500kg.

Tilhengeren kan heller ikke veie mer enn bilen.

OG må ikke overstige tillatt vekt i vognkortet.

Ps: Husk at du ikke har lov og kjøre over 80kmt da ;-)

Det er nesten sant, så hvis det der er ordrett fra boka di, så står det feil. Konklusjonen over deg er 100% riktig i henhold til loven.

Og da er det forskjellen på AKTUELL og TILLATT totalvekt som er utslagsgivende ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Her er mange av dere som har feil her, ikke bare deg ruzlebiff (så ikke føl deg støtt).

Reglene for å trekke tilhenger er litt tvetydige. I bunn og grunn så har du ikke lov å trekke tilhenger som har større totalvekt enn 750 kg. MEN så har du campingvognparagrafen. den sier at du kan trekke en campingvogn/tilhenger med samme tillatte totalvekt som bilens EGENVEKT uten fører.

Mitt eksempel er som følger:

Volvo 940 GL 1991 : egenvekt uten fører 1360 kg.

Tillatt totalvekt på tilhenger på førerkort kl B er da 1360 kg. Utover dette så må du ha kl BE.

Dette er det jeg har fått opplyst fra Statens Vegvesen ,

følg denne linken

for de som ikke gidder å lese det som står i linken så legger jeg her ut det viktigste fra Satans Vegvesen :

Campingvognregelen

Unntaket er den såkalte campingvognregelen, som selvsagt gjelder for alle typer tilhengere. Denne sier at det er tillatt å trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg hvis tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt. I tillegg må ikke bilens tillatte totalvekt og tilhengerens tillatte totalvekt sammen overstige 3500 kg.

Tillatte totalvekter og bilens egenvekt finnes i egne rubrikker i vognkortene til bilen og tilhengeren.

Håper dette er til mere oppklaring for trådstarter..

og forskjellen fra det som står lengre opp er?

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom det jeg har forstått er max tillatt vekt på 3500 kg på B? Man kan da ikke overstride denne vekten tilsammen med bil og henger. Så dersom bilen veier 1700 kg kan hengeren veie max 1700 kg fordi den ikke kan være tyngre enn bilens egenvekt, og siden man da ikke har godt over 3500 kg trenger man ikke BE, men bare B. Har man derimot en bil på 1700kg og en henger på 1800kg vil det bli 3500 kg, men hengeren er tyngre enn bilen og da må man ha BE?

Eller er jeg helt på jordet nå?

Mvh

Kenneth

1996 BMW 320i Touring - Prosjekttråd

1990 Toyota Corolla XLi 1,3 (SOLGT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider