Gå til innhold

Er en NAF-test verdt penga?

Ranger emnet


quack

Anbefalte innlegg

Jeg og en kamerat som begge anser oss som rimelig bilkyndige har sett over en bil i to timer nå. Sjekka rust alle plasser, sjekka motor for lekkasjer, ujevn gange osv, prøvekjørt på alle måter.

 

Er det noen vits i å ha en bil på NAF-test etter det? Alt er stort sett tilfredsstillende, og den ser ut til å være bedre enn man kan forvente, prisen tatt i betraktning.

 

Hva gjør de på en NAF-test, og er det noen vits i å betale 950,- + å melde seg inn i NAF bare for å få tatt denne testen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by quack

Jeg og en kamerat som begge anser oss som rimelig bilkyndige har sett over en bil i to timer nå. Sjekka rust alle plasser, sjekka motor for lekkasjer, ujevn gange osv, prøvekjørt på alle måter.

 

Er det noen vits i å ha en bil på NAF-test etter det? Alt er stort sett tilfredsstillende, og den ser ut til å være bedre enn man kan forvente, prisen tatt i betraktning.

 

Hva gjør de på en NAF-test, og er det noen vits i å betale 950,- + å melde seg inn i NAF bare for å få tatt denne testen?

Jeg er NAF medlem.. Solgte S2`n nå, og kjøper ønsket NAF test.. Jeg tok da en "salgstest" av bilen, som da er en tilstandsrapport.. Min konklusjon er, at jeg skal ha naf test på min neste bil.. punktum. En mere inngående bruktbil gjennomgang skal du se langt etter, mener jeg.. De tester ALT.

 

JA det er verdt penga.. Jeg kaller meg selv for å være litt over gjennomsnittet bilkyndig, uten å være mekaniker.. Men denne testen er garantert verdt penga allikevel.

 

100% blir man aldri, men NAF testen er ikke langt unna tror jeg..

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAF har svært liten greie på spesielle modeller, som f.eks RS2. Ikke hør på kjøpsrådene deres på slike biler - de tror det er en vanlig Audi 80...

 

Er bilen senket fraråder de kjøp.... osv....

 

Det de derimot er flinke til er å finne eksoslekkasjer, morkne foringer og svetting fra simringer osv.... Generelle ting som er greit å vite om en bil før man kjøper den og som lett overses av folk som ikke er vant til slike kontroller.

 

Dessuten får du rabatt på forsikringen hos Gjensidige hvis slik kjøpstest foreligger ved kjøp av bilen.

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Loppa

NAF har svært liten greie på spesielle modeller, som f.eks RS2. Ikke hør på kjøpsrådene deres på slike biler - de tror det er en vanlig Audi 80...

 

Er bilen senket fraråder de kjøp.... osv....

 

Det de derimot er flinke til er å finne eksoslekkasjer, morkne foringer og svetting fra simringer osv.... Generelle ting som er greit å vite om en bil før man kjøper den og som lett overses av folk som ikke er vant til slike kontroller.

 

Dessuten får du rabatt på forsikringen hos Gjensidige hvis slik kjøpstest foreligger ved kjøp av bilen.

 

Da tar du feil test! Ikke bruk NAF sin "kjøpsrådtest".. Den er mest muntlig, og ikke bra nok! Ta deres "salgstest"!! Den er litt dyrere (1240kr), og er skriftlig tilstandsrapport! Der står det at bilen er senket og slikt der og, men ingen sier at det er negativt.. Det er opp til deg selv å bestemme ;)

 

Den tok 2,5 time, med testtur, bremsetest, 4x4 test, oljenivåkontroll på allt, testet alt av dippedutteri,sjekka understell osv osv osv.. Har alt på papir :)

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ola

Jeg er NAF medlem.. Solgte S2`n nå, og kjøper ønsket NAF test.. Jeg tok da en "salgstest" av bilen, som da er en tilstandsrapport.. Min konklusjon er, at jeg skal ha naf test på min neste bil.. punktum. En mere inngående bruktbil gjennomgang skal du se langt etter, mener jeg.. De tester ALT.

 

JA det er verdt penga.. Jeg kaller meg selv for å være litt over gjennomsnittet bilkyndig, uten å være mekaniker.. Men denne testen er garantert verdt penga allikevel.

 

100% blir man aldri, men NAF testen er ikke langt unna tror jeg..

 

Det er viktig å bemerke at salgstesten er en grundigere test enn kjøpsrådtesten..

 

Et hvilket som helst oppegående verksted kan også ta en gjennomgang av bilen, da fortrinnsvis et oppegående merkeverksted selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varrierer nok mye her å. Hadde naf test på siste s4 jeg hadde. De fant nesten ingen feil men de fant ut at bilen var sparkla fra bakskjermen å fram til førerdøra dette hadde ikke jeg sett for jobben var meget bra utført. + at de måler lakkdybden på bilen. Min konklusjon er at naf test er helt klart verdt penga. Man kan fort bli litt "blind" når man ser på et nytt GLIS....

:D

S2 coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kollega på jobben (som ikke er noe bilkyndig) tok EU kontroll på NAF. Bilen var grei bortsett fra litt for høy CO. De fant også ut at det var en eksosklemme som hadde røket. Utfra avgass-målingene fastslo de at katalysatoren var i ustand og måtte byttes. En kompis av meg skulle fikse det, men mente han ville bytte ut eksosklemma og måle avgasser igjen før han byttet kat. De av dere som har litt peil på bil, veit at man ikke får korrekt avgass-måling med eksoslekkasje. Men dette viste tydligvis ikke naf, for når kompisen min byttet eksosklemme var nemlig avgassene helt fine og katalysatoren var m.a.o. ikke defekt.

 

Finnes sikkert mange folk på naf som er flinke, men tror at noen av naf-folka er rimelig på bærtur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Det er viktig å bemerke at salgstesten er en grundigere test enn kjøpsrådtesten..

 

Et hvilket som helst oppegående verksted kan også ta en gjennomgang av bilen, da fortrinnsvis et oppegående merkeverksted selvsagt.

Det stemmer det, men et bilverksted er ikke like nøye, pluss at de gir ingen videre sikkerhet om salget på samme måte som NAF. Er nok lettere å komme tilbake på NAF enn det lokale bilverkstedet om det skulle oppstå et problem..

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å opplyse litt om perfekte NAF, verdens mest tannløse bilorganisasjon.. Hadde etterkontroll på en Kadett som hadde vært hos dem på kontroll en uke tidligere og fått mangel på et endeledd og knekt forfjær pluss noen sk. 1er mangler! Holdt på å kjøre i veggen, fordi et bremserør sprakk da jeg stoppet inne på verkstedet...... Alle kan gjøre feil, det er ikke det, men de kvier seg ikke for å rakke ned på andre så

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår