Gå til innhold

V70N-R-Bremser på 240

Ranger emnet


240FK

Anbefalte innlegg

Har lurt på en ting lenge. Hvordan blir der med låsing av hjul når man monterer større bremser?

 

Jeg vil tro at det låser vel på samme bremsekraft stadiet med de orginale så med større. Er vel bare dekka som bestemmer det?

 

Er jo ikke problem å låse de orginale..

Du har jo vektforskyvning og areal på skivene bak er faktisk større enn areal på de fremme originalt.

 

Men, monterer du R-bremser bare fremme, så får du bedre bremsekraft fremme enn bak.. Du skal jo også ha ca. 60% bremsekraft fremme.

 

Noen sier at R-bremser fremme og org bak, vil gå bra, så lenge du har gode klosser bak. Andre sier du bør kjøpe justerbar bremseventil og justere til.

 

Personlig ville jeg kjøpt justerbar ventil..

Ps. det er også noen som bare fjerner den "begrensningen" eller hva jeg skal si, til bakbremsene. Vet ikke hva den heter.

 

Ellers, r-bremser bak støtter vel ikke håndbrems på 240.. Texascom bruker jo sin til banebil, så for han er det jo ikke en aktuell problemstilling.

 

Hydraulisk håndbrekk holder heller ei trykk når man er parkert.

Har man autolat, er jo spørsmålet om man da kan egentlig klare seg uten vaierhåndbrems.. Når de tester håndbremsen på EU kontroll, så er vel bilen uansett i gang, tror jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja...du sier noe der. De fleste som monterer større bremser på 240en monterer vel stort sett bare fremme. Er bare texascom som har bak som jeg har sett.

 

Forstår jo vitsen med større bremser når det kommer til banekjøring og kjøring der bremsene utvikler stor varme. Men viss den låser like lett så har du jo ikke noe mer bremser, du har de bare lenger eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja...du sier noe der. De fleste som monterer større bremser på 240en monterer vel stort sett bare fremme. Er bare texascom som har bak som jeg har sett.

 

Forstår jo vitsen med større bremser når det kommer til banekjøring og kjøring der bremsene utvikler stor varme. Men viss den låser like lett så har du jo ikke noe mer bremser, du har de bare lenger eller??

 

Ja, det har mest med kjøling av bremser å gjøre..

Til vanlig gate/sportslig gate, holder ventilerte skiver til de fleste.. Kjører man på bane, kan man nok muligens få annet behov..

 

Jeg kjører med ventilerte skiver selv og de har aldri blitt noe særlig varme egentlig, ikke på eikås, nedbremsing etter 0-201 på streetlegal, m.m.. Men om jeg hadde tatt en heftig tur på autobahn feks, hadde vel saken vært en annen..

 

Uavhengig av diameter på skive, så er det jo fysikk som gjelder her.. Du har en viss kraft du skal bremse ned, med en viss motkraft.

 

Krefter kan ikke forsvinne, de kan bare omdannes..

Dvs. du får omdannet til varme..

 

Jo større skivediameter du har, jo mindre sjanse er det for å få kokende bremsevæske.. Men idèellt sett får du da større klosser også, m.m., som gir bedre grep på skiven..

 

Men som du sier, med big brake booster og org vent skiver, samt gode klosser, er det ingen problem å låse originale bremser.

 

SÅdan er det egentlig litt bak mål og bare montere bedre skiver fremme, med mindre man får innjustert bremsefordelingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som DAB sier, grunnen til større bremser er at man kan omdanne mere energi.

dvs :

Store skiver har mere areal, mer lufting, som tilsier at man kan kjøre hardere ( tilføye mer energi til skivene )og fremdeles ha full bremsekraft.

 

MEN det er ikke bare skivene som har noe og si er :

 

Klosser : det stilles STORE krav til klosser som skal brukes hardt, noen sier at orginale holder? vel, jeg har selv erfart at orginale klosser blir glatte og legger en hinne jeg ikke vil ha på skivene.

Folk sier at bremser er dyrt, vel, tenk sikkerhet!

Skiver: orginale? fint til landevei og litt leking, men husk at de ikke kvitter seg med støv og varme på en slik måte skikkelige skiver gjør, som for eks er slicede, dvs det er spor i skivene som tilføyer luft og flytter på bremsestøv.

 

Folk borrer hull i sine egne skiver fordi det ser kult ut og gir mer luft, nja sier jeg, de lager små brudd i skivene, og de er ikke laget for og ha de hullene, så ressultatet er at de faktisk kan skade bremse evnen.

 

Eks: Volvo 240 med 160 hk, kjørte 6 harde runder på skogen med org bremser med org nye skiver, calippere og klosser. da var det fading etter 6 runder.

 

samme bilen, byttet til Ferrodo FD2500 klosser og blackdimond slicede skiver, og beholdt bremsevesken og calipperene ( vesken var også ny på det andre oppsettet )

den kjørte da i snitt 1 sekund raskere per runde og kjørte 20 runder uten fading.

 

vel anvendte 7500 kr!

 

io, ble litt langt dette. men men..

 

God Helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden vi er inne på store bremser her, noen som veit hvilken type wildwood caliper som er brukanes foran til 330mm skiver?

 

Ingen spør du meg, tror ikke det leveres Wilwood kalippere med støvmansjetter på stemplene. Har hørt flere som sier at stemplene setter seg fast etter ei stund pga. skitt/rust på stemplene noe som jeg syne er kjipt på såpass gromme deler. Jeg ville prøvd å skaffe ifra biler som har 330mm skiver orginalt, f.eks Porsche, BMW, Mercedes (AMG), Volvo-R osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De wilwood kaliperne jeg har vært borti har vært noe dritt. De er i aluminium å flekser ved hard kjøring som gjør at man får veldig ujavn bremsing.

Er sikkert andre som er bedre men disse tror jeg var på 300mm

Hilsen Jonas.

 

1983Volvo 244glt(solgt)

1982Volvo 242Sugis http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=158767&highlight=sugis

1996Passat TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndbremsen er ikke no problem å lage, jeg har org vaier jeg.

Som på alt det andre trengs det også her litt ombygging.

 

Bruker bare håndbremssko fra V70R og bygger om ekspander, anleggsplate mot aksling, stopper og innfesting av skoene.

Dette er lett å lage hvis man bare tenker litt logisk.

Fungerer optimalt!

 

BTW: Jeg har strupeventil på bakbremsene.

 

Jeg er i alle fall meget fornøyde med bremsene jeg lagde :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehh..så man skal kjøre med originalskivene som holder til 220(ventilerte) når man får ut effekter på 550hk (242-T6)

ikke glem at noen her inne faktisk får ut mye hester, i forhold til de som bare fantaserer...

 

Hehe... Det er faktisk forskjell på å barbere seg å skjære av seg hue, det finnes faktisk en mellomting mellom org skiver og GT2 bremser...

Nesten alt av bremser er billigere enn GT2 i samme størrelse, dem har skrudd opp prisen mange ganger iforhold til det den var for 2-3 år sia...

Nå er det ikke effekta som bestemmer hvor store bremser du skal ha, det er åssen dekkvalg du har og hvor og åssen du skal kjøre...

Kai, KRB kjører 385 skiver og GT2 kalippere foran på Ur'en, med slicks hjul og tørre optimale forhold så låser det rimlig greit i alle hastigheter for å si det sånn.. Blir litt overkill på en gatebil spørr du meg...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, så er en illrød svær calipter som det står PORSCHE på bakom felgen noe av det råeste! Betaler litt for utseende der, og en hel del for merket. Alt i alt så er det bare Brembo caliptere. Porsche bremsene er kåret til en av verdens beste bremser, så det har lov til å være dyrt.

 

Bremser fra den nye RS4 kunne og vert noe. Keramiske skiver og "uutslitbare" klosser. Yber grymt og svin dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår