Gå til innhold

Spørsmål angående ombygging

Ranger emnet


TG opel

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg trenger litt hjelp og håper derfor noen her kan hjelpe meg.

Men jeg vil ha hjelp av folk som vet og kan det de skrive og ikke av folk som tror.

 

Jeg sendte for en tid tilbake en mail til Biltilsynet/Statens vegvesen, med noen spørsmål angående en ombygging av en Opel Omega B.

 

Det jeg spurte etter var rett og slett hva som skulle til for å få en Opel Omega B 2,0 16V (136 hk) godkjent med en annen motor med ca 270-300 hk...

 

Jeg fikk disse svarene (direkte sitert fra brevet):

 

I slike ombyggingsaker vedrørende endring av effekt på kjøretøy gjelder følgende rettningslinjer:

 

- det skal dokumenteres fra importør/merkeforhandler hvilke

maksimaleffekter som kan godtaes i bilen, eller...

- dersom det kreves tekniske endringer i forhold til aktuell

ombygging og endret effekt skal disse utføres, og bekreftes

fra merkeverkstedet.

- dersom det er tvil omeffekt i en motor, kan det kreves

effekttest.

- Evt. endringer i tollgrunnlag, tillegg i engangsavgiften skal

klarlegges.

- Kvitteringer/tollpapirer for benyttede komponenter skal

framlegges.

- det kan også kreves støytest, dersom det er tvil om støynivå i

forhold til gjeldende regelverk.

 

Det ferdige ombygde kjøretøyet skal til slutt fremstilles på en trafikkstasjon for endelig teknisk godkjenning og vurdering av aktuelle dokumenter i saken. (sitat slutt)

 

Det jeg da lurer på er om det er mulig å få dette godkjent?

Er det noen som veit "hvilke maksimaleffekter sm kan godtaes i den aktuelle bilen"?

Hva betyr punkt nr 2, om tekniske endringer?

Tollgrunnlaget og engangsavgift er vel ingen problem så lenge jeg bygger på en bil som er eldre enn 10 år (eller 10 år siden førstereg. i Norge)?

Når de skriver tollpapirer for benyttede komponenter, betyr det tollpapir på motoren og andre deler som ikke er orginale på bilen?

 

Planen er altså å bruke kun skallet av omegaen, mens jeg vil bruke motor og understell (dempere, bremser, drivverk) fra en annen bil (vil ikke røpe hvilken).

 

Håper noen har noen svar til meg som hjelper meg til å forstå dette.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Max effekt i en omega er 218hk Y32xe . 3.2l. hadde jeg vært hadde jeg spikkret sammen bremsemer caliprer med papirer på og ta den effekten.

 

Så hadde jeg settet i en motor rundt den effekten, så hadde jeg godkjent den med det, så hadde jeg begynnt og trimme faenskapen. Og få godkjent så mye effekt i en omega, tar tid om mye jobbing, men bare for og si det slik, det går en omega b i norge med 700++ hk i norge godkjent med dette, ikke spør meg hva Rates mannen gjorde for og klare det..Ole Ringstad heter han, du kan jo ta en tlf til han,

 

PS hadde hvert greit og hvite hvordan motor du hadde tenkt og putte i, før jeg utaler meg noe mer,.

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bilen til Ringstad er vel ikke godkjent enda, er den det??

 

Jeg vet at det står på SSPerformance sine nettsider at den bilen er en av bilene som skal til Tyskland på TUV dette året.

 

Og det er en ting jeg også har vurdert, bygge med bremser som jeg vet er store nok for effekten, også reise til Tyskland for godkjenning hos TUV, for da kan vel ikke BT si noen ting??

 

Jeg vil ikke si noen ting om type motor enda.

Men takk for forslag om å ringe til Ringstad!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen til ringstad er eu ok og godkjent med 700 hester eller hva den hadde.

 

Du kan kan jo hente calipere og skiver forexempel fra en audi RS6 450hk, noe slikt, men tror du kansje må forsterke ramma, men hveit ikke så mye om de, så skal ikke utale meg.

 

Men ta en tlf til Ole ringstad,

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis jeg skal hente bremser fra en annen bil så må jeg vel også skifte nav.

 

Men en mail eller tlf til Ringstad er på vei i morgen tenker jeg.

Han vet helt sikkert hva som skal til for å gjøre det. Vet at han har stoooore bremser. Også har han diff fra en Holden Commodore..

 

Takk så lenge sæther.

 

Hvis det er andre som vet noen ting så bare skriv det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er mail sendt til Ringstad (RATS). Tenkte jeg skulle gjøre det på den måten da jeg har god tid. Så har han mulighet til å svare når han har tid..

 

Kommer tilbake med oppdateringer her når jeg får svar.

 

I mellomtiden kan dere som vet noe om dette legge det ut her...

 

Ingen som har godkjent en Omega B med endel effekt her i landet??

Noen som vet om noen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke si hvilke motor jeg vil bruke men det er nok ikke let for da hadde det ikke vært et så stort problem...

Da hadde jeg kunnet bruke orginale bremser (fra MV6 iallefall).

 

Mye mulig at bilen til rats har vært i Tyskland ja..

 

Jeg har nesten regnet med at jeg trenger det jeg også men hadde vært greit å visst hva som måtte til av stabilisering og forskjellig. Kjedelig å koste på tur til tyskland (ca 25 lapper i følge SSPerformance) også ikke få det godkjent. Man får det alltids godkjent hvis man gjør de rette tingene...

 

Men rats er iallefall kontaktet.

 

Men takk til alle som kommer med kommentarer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei var selv nettopp hos biltilsynet og fikk min omega b godkjent. Har satt inn en x30xe(mv6motor). org stod det en x25xe motor. Hadde med dokument fra opel norge på det, og da var det ikkeno problem. fikk også godkjent senkesettet KW coilovers m/tuv papirene.

 

mv6 og 2,5v6 omega b har samme bremsene/understell osv, alt er likt. godkjenninga kosta ca 430kr :)

Opel Omega B 3.0 V6 24V X30XE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei var selv nettopp hos biltilsynet og fikk min omega b godkjent. Har satt inn en x30xe(mv6motor). org stod det en x25xe motor. Hadde med dokument fra opel norge på det, og da var det ikkeno problem. fikk også godkjent senkesettet KW coilovers m/tuv papirene.

 

mv6 og 2,5v6 omega b har samme bremsene/understell osv, alt er likt. godkjenninga kosta ca 430kr :)

 

Så flott, få ut litt bilder da!!

 

430kr??så billigt, hva kosta det og få coiloversene i vognkkortet?

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei var selv nettopp hos biltilsynet og fikk min omega b godkjent. Har satt inn en x30xe(mv6motor). org stod det en x25xe motor. Hadde med dokument fra opel norge på det, og da var det ikkeno problem. fikk også godkjent senkesettet KW coilovers m/tuv papirene.

 

mv6 og 2,5v6 omega b har samme bremsene/understell osv, alt er likt. godkjenninga kosta ca 430kr :)

 

 

Det var nok ingen problem nei, har forresten sett prosjekt-tråden din..

Grunnen til at det ikke var noe problem er at bremsene er de samme, altså de som sitter på en MV6 med 211.. Hvis jeg skal bruke disse bremsene så må bilens effekt være under 242 hk (211 hk + 15% (en regel som protrim gjorde meg oppmerksom på)).

 

Som nevnt over så er MV6 3,2 (218 hk) den største motoren som sitter orginalt i disse bilene. Med de bremsene så kan man få godkjent med 250 hk (218+15%). Det er en mulighet..

 

MEN, og det er et stort men.... Si jeg skal bruke en Omega 3000 motor (c30se), som da har 204 hk orginalt... Så er det ikke akkurat store turboen man skal ha (og ikke all verden med trykk) før man er over 250 hk... Men dette er en mulighet.

Dette er og det alternativet jeg startet med når jeg begynte å planlegge. For det viktigste for meg er at bilen blir godkjent med den motoren som skal brukes (c30se med turbo). For etter den er godkjent så oppgraderer jeg motoren (pluss at jeg får tak i bremser som er store nok) (dette ser ut som en av få muligheter, i og med at nesten ingen leverer godkjente bremsekit til 5x110).

 

Så HVIS vi sier at dette blir motorvalget da...

Så er det i grunn ingen problem.

Det jeg da gjør er å kjøpe en omega B 2,5 V6, skifter motoren til c30se, monterer turbo. Monterer eventuelle annet understell (vet ikke hvordan bremsene på 2,5V6 er i forhold til 3,2MV6...)?

Da er det bare å få effekten under 250 hk...

 

Hvordan er forskjellen på vekt på 2,5V6-motoren i forhold til c30se??

 

Så tar jeg ut motoren, oppgraderer det jeg skal, kjøper større bremser (uten TUV) og endrer evt andre sikkerhetsmessige ting også er det bare tut og kjør...???

 

Tar gjerne i mot kommentarer på dette.

 

Men som sagt så tror jeg ikke det er lett å få effekten under 250, da jeg leste om en her på forumet som nådde 277 hk ved 0,25 bar i trykk med denne motoren, men hvis jeg setter på riktig (eller egentlig helt feil) turbo så skal det vel være mulig???

 

Takk for alle svar.

Og hvis det er noen som ikke har lyst til å legge ut sine synspunkter her (pga frykt for at folk vil kopiere det) så send meg gjerne en PM.

 

TG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår