Gå til innhold

Lavtrykksturbo spørsmål! :)

Ranger emnet


Magnalf

Anbefalte innlegg

Hey folkens!

 

Har et spørsmål; Hvordan er det egentlig en 2.0 LT skal oppføre seg oppover i registeret?

 

Min lader ca 0,4 fra ca 2000rpm og oppover helt til den kommer til 4500rpm, da stiger den no vakent opp til 0,9 før den stopper på 1,1 bar (!) v/6000rpm, og man hører turboen jobber som et uvær! Jeg synes det virker så rart, trodde lavtrykksturbo skulle komme veldig på lavt turtall og daue ut etterhvert som turtallet steg, men på min er det jo nesten stikk motsatt. Ikke at det gjør meg noe, egentlig, men :)

 

Jeg og en bekjent med 2.0 T5 (høytrykksturbo) forsket litt i helga, og turboen hans gir seg jo faktisk før min, det virker jo helt rart? Virker som min fortsetter å lade helt til sperra slår inn, uten at jeg har prøvd :S Han har riktignok ikke effektanlegg da.

 

Har ikke kjørt andre manuelle 2.0T så jeg lurer på om dere andre som har denne motoren, hvordan oppfører den seg for dere? Er det vanlig at den er slik?

 

Volvo mener veffal at det er normalt på min bil, men jeg syns fortsatt det virker litt rart jeg da.

 

Bilen har alltid vært original, bortsett fra effektanlegget og filteret jeg har satt på. Bilen har vært eid av faren min og deretter morra mi siden den var ny og til jeg kjøpte den.

 

Hva mener dere? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har samma motor som deg, og opplever det samme, er ikke det store bunndraget i den, men toppdraget er rimelig villt :) har ikke noe turbotrykksmåler i bilen så vet ikke helt åssen ladetrykket mitt oppfører seg... :p

 

edit: har manuell jeg å ;)

 

edit 2: jeg tror bilen din er helt frisk, ta det med ro :P

1996 Volvo 850 2.0 Turbo

Prosjekt 850 - trøkk her!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har samma motor som deg, og opplever det samme, er ikke det store bunndraget i den, men toppdraget er rimelig villt :) har ikke noe turbotrykksmåler i bilen så vet ikke helt åssen ladetrykket mitt oppfører seg... :p

 

edit: har manuell jeg å ;)

 

edit 2: jeg tror bilen din er helt frisk, ta det med ro :P

 

Hehe:P

 

Da skal det tydeligvis være sånn da, godt å høre:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LT betyr vell at den lader lite i trykk.. men siden din lader 1,1 bar så er det ikke noen LT.. stilt på sikkert? Min lader 0.35 bar..

 

Bilen har vært original siden den var nyinnkjøpt i familien.

 

Kan selvfølgelig hende turbotrykksmåleren min er feil da. Det er en BSR måler, kosta flesk :S hehe. Min lader 0.35 min og, fram til ca 4-5000 hvor den kommer skikkelig.

 

Har du man. eller aut.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

høres ut som dere kjører med dårlige wastegate-klokker hele gjengen.

 

1,1 Bar er IKKE lavtrykk, og lyden du hører kan fort være ødeleggende tenningsbank. (Høres ut som steinsprut,etz der framme)

 

LT-motoren har vel en 13G-turbo, som ikke liker 0,9bar og over... da slites den fort, for å si det sånn.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres ut som dere kjører med dårlige wastegate-klokker hele gjengen.

 

1,1 Bar er IKKE lavtrykk, og lyden du hører kan fort være ødeleggende tenningsbank. (Høres ut som steinsprut,etz der framme)

 

LT-motoren har vel en 13G-turbo, som ikke liker 0,9bar og over... da slites den fort, for å si det sånn.

 

Detta høres jo ikke bra ut. Har heldigvis ikke noe knepping i Turboen. Får vel få en mekaniker til å prøvekjøre :S

 

Hvis wastegateklokka mi er ødelagt, hva koster en ny? Er det noe jeg kan gjøre for å sjekke det selv? Dra i staget?

 

Noe jeg syns er rart er at en kamerat som har samme motor var blitt fortalt at den turboen ikke klarte å dytte ut mer enn 0.6 bar mnaksimalt. Han stilte den opp max, og det stemte. Hvorfor klarer da min 0,9-1,1 bar? :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta høres jo ikke bra ut. Har heldigvis ikke noe knepping i Turboen. Får vel få en mekaniker til å prøvekjøre :S

 

Hvis wastegateklokka mi er ødelagt, hva koster en ny? Er det noe jeg kan gjøre for å sjekke det selv? Dra i staget?

 

Noe jeg syns er rart er at en kamerat som har samme motor var blitt fortalt at den turboen ikke klarte å dytte ut mer enn 0.6 bar mnaksimalt. Han stilte den opp max, og det stemte. Hvorfor klarer da min 0,9-1,1 bar? :S

 

har selv hatt en 13C-turbo på 4'ern i bilen min..den er prikk lik i størrelse og ytelse, men annerledes forma(940-motor, langs-stillt) og med defekt wastegate-klokke lada jeg plutselig 1,5 bar uten problemer...

 

Wastegate-klokka er en klokke med en "belg" inni som via det "justerbare staget"(justerer forspennet i en fjær i wg-klokka) åpner wastegate-porten i turboen ettersom du har oppnådd ønsket ladetrykk, og da teller forsåvidt ikke turtallet lenger, da waste-gaten dumper all overskytende eksos forbi turbinen i turboen. Altså, turboen vil gå til et visst RPM, før den forblir der, altså har du et konstant og fint ladetrykk.

 

Problemet kommer når denne "belgen" ikke fungerer.... da åpnes ikke "wastegate porten" i turboen tilstrekkelig, og dermed øker og øker rpm på turboen over det den skal, pga; ved høyere turtall skal jo egentlig eksosen gå "forbi" turboen når du har ønsket ladetrykk, men her bare fortsetter turboen å spinne mer og mer opp, fordi eksosen ikke dumpes forbi turboen ettersom turtallet øker.. og dermed får du det sinnsyke ladetrykket du har.

 

 

litt klossete skrevet men... fannt ikke på noe bedre nå i slengen :P

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv hatt en 13C-turbo på 4'ern i bilen min..den er prikk lik i størrelse og ytelse, men annerledes forma(940-motor, langs-stillt) og med defekt wastegate-klokke lada jeg plutselig 1,5 bar uten problemer...

 

Wastegate-klokka er en klokke med en "belg" inni som via det "justerbare staget"(justerer forspennet i en fjær i wg-klokka) åpner wastegate-porten i turboen ettersom du har oppnådd ønsket ladetrykk, og da teller forsåvidt ikke turtallet lenger, da waste-gaten dumper all overskytende eksos forbi turbinen i turboen. Altså, turboen vil gå til et visst RPM, før den forblir der, altså har du et konstant og fint ladetrykk.

 

Problemet kommer når denne "belgen" ikke fungerer.... da åpnes ikke "wastegate porten" i turboen tilstrekkelig, og dermed øker og øker rpm på turboen over det den skal, pga; ved høyere turtall skal jo egentlig eksosen gå "forbi" turboen når du har ønsket ladetrykk, men her bare fortsetter turboen å spinne mer og mer opp, fordi eksosen ikke dumpes forbi turboen ettersom turtallet øker.. og dermed får du det sinnsyke ladetrykket du har.

 

 

litt klossete skrevet men... fannt ikke på noe bedre nå i slengen :P

 

Hehe syns det var greit forklart! :) Jeg satt her og "smakte" på ordet Wastegate --> Overflodsventil og kom fram til at det måtte være en sånn funksjon :P Har ikke kjempe peil på turbo som dere sikkert skjønner, men ble litt klokere nå :P.

 

Men er Wastegate og Wastegate-klokke 2 forskjellige ting? Eller er det samme enhet?

 

Er det dyre deler vi snakker her?

 

Takker for svar!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe syns det var greit forklart! :) Jeg satt her og "smakte" på ordet Wastegate --> Overflodsventil og kom fram til at det måtte være en sånn funksjon :P Har ikke kjempe peil på turbo som dere sikkert skjønner, men ble litt klokere nå :P.

 

Men er Wastegate og Wastegate-klokke 2 forskjellige ting? Eller er det samme enhet?

 

Er det dyre deler vi snakker her?

 

Takker for svar!! :)

 

Wastegate'n er selve "ventilen" i turboen som slipper forbi eksos, slik at ikke all eksosen går gjennom turbinen.

 

Wastegate-klokka er den delen som utfører hele bevegelsen, altså gjør om luft-trykk fra trykksiden på turboen, til en bevegelse via "staget" fram til Wastegate ventilen(dvs, den går til "armen" til ventilen da.. ettersom selve ventilen sitter inni turboen).

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved turboen din har du en digns som er rund med ei stang ut av og en tynn slange inn. Denne må byttes... Wastegate sitter inne i turboen din men wastegateklokka di er den jeg prater om...

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du prinsippet for en "turbo-motor":

 

turbodiagram.jpg

 

 

Her er bilde av min egen nye turbo(brukt i 1/2 år nå) , men modifisert wastegate... men du ser hvertfal wastegate-klokka og "armen" til wastegate. Ser "omtrent" likt ut på din motor...

 

800x600DSC00797.JPG

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute og sjekka litt under panseret nå, dro litt i staget, det gikk lett og fint. Tydeligvis noe inni den klokka som har gått til helvete da. Husker jeg kødda litt med den på en Audi jeg hadde tidligere også, men der hadde det samla seg masse drit inni klokka, så noen ganger var den åpen hele tida, og bilen gikk som en dritt (diesel i tillegg) :)

 

Nå har jeg lært meg navna på komponentene også og slipper å kalle det "dingsen" :D

 

Men tusen takk for svar, jeg får stikke innom Volvo til uka igjen og høre med de og evt. bestille ny klokke. Det kunne jo vært verre da, at det var noe dyrere som var gåent? hehe.

 

Tror dere at turboen min har tatt noe skade av at den har gått med defekt wastegateklokke? Kjører med skikkelig olje, og er alltid nøye på å la bilen stå litt å gå på tomgang et par minutter ca før jeg stopper den. Kan det ha redda meg kanskje? Eller er det ikke så alvorlig?

 

Den har tydeligvis gått sånn i flere år mens mamma har hatt bilen, men samtidig så har jo mamma sånn ca aldri dratt bilen over 4000rpm da, which is hvor turboen først våkner på bilen nå.

 

Er jo moro at en går så bra på toppen, men vil ha ting i orden, og vil veffal ikke at noe skal rase. Blei ei smule skeptisk etter at jeg prøvde kameraten min`s 2.0LT, og desto mer og litt nervøs når jeg satt på med han andre bekjente med høyttrykksturbo, hvor hans "ga" seg før min, det virket helt feil, og alle har klødd seg i hue hvorfor min var sånn inkl meg selv :P

 

Heldigvis har jeg ikke dratt den ut ofte, har det ikke som vane. Og jeg tror jeg skal være forsiktig med det nå og fram til jeg får bytta klokka :) Hvis jeg ikke drar den helt ut men girer på rundt 4 så lader den ca 0.6, det er vel ikke så farlig?

 

Når bilen blir som den skal være og blir sterkere på bånn, så klarer jeg kanskje å kjøre litt mer økonomisk òg, hehe. Nå føles det ut som jeg kjører en original BMW 2002 uten wastegate :P

 

Takker for alle svar! :)

 

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår