Gå til innhold

lightning problemer

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

har hatt litt problem med min lightning etter jeg kjøpte den for 6 uker siden.. når jeg hadde kjøpt den hadde jeg gode 6 timer kjøre tur hjem til bergen der jeg bor, når jeg var kommet til siste fergen begynte ett lys i dashen og lyse "engien service soon" javell her er det noe gale!! kjørte etter fartsgrene og forhold videre hjemover slik jeg hadde gjort på hele turen, da plutselig bilen begynte og fjuske og gikk dårlig.. fikk den på en diagnose og fant ut at det var map sensoren som var røke, skiftet den og bilen gikk like dårlig og fjusket like mye.. ny diagnose ble tatt på fredag etter jeg her skiftet tenn plugger.. da fikk jeg beskjed om at bilen fikk for mager bensin og luft blanding som følger av att bilen får falsk luft... dette kan komme fra kompressoren, manifoilen og masse mer.. noen som har hatt samme problemet eller kan hjelpe meg med hva og hvor jeg skal begynne og sjekke?? er dette ett normalt problem med disse bilene...?? er jo ikke gammel bil, 04mod og har gått 55000km!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Sørg for å få slettet feilkodene på bilen først og fremst.

Mulig de sletes etter å koble bort minus polen på batteriet i en halvtime eller så men er litt usiker på dette på en så ny bil. Fungerte på de gamle.

Finner du ingen lekkasje ved å bruke start gass så er den sikreste metoden å prøve å blokkere luftinntaket slik at den stopper. Skal stoppe momentant, men gjør den ikke vil du trolig høre hvor falsklyft komer fra. Men sørg for å få slettet feilkodene!

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å måle bensintrykket kan være greit. Regner med at filteret er skiftet for sikkerhetskyld?

Sender deg nummeret til en bergenser med 500+ hester i sin Lightning. Han følger mye med på forum osv og kjenner disse bilene godt

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode ting skal prøve det asså.. e ganske oppgitt etter å ha kjøpt drømme bilen i en alder av 21, siden bor hjemme for øyeblikket, å betalt masse penger for noe som ikke funker.. e dritt kjipt..

 

Har du prøvd å klage? Privatjøp eller ikke, her virker det som om du har etpar rettigheter.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å klage? Privatjøp eller ikke, her virker det som om du har etpar rettigheter.

 

Er nok privat kjøp. men ikke noe stress, han er villig til å betale halv parten av kostnadene, til nå er jeg rundet 10 000kr, og det er ikke blitt bedre..det som er kjipt er at det er så få som har peiling på disse bilene, og ford levrandørene vil ikke ha noe med lightning å gjøre.. har snakket med en her fra bergen nå som har masse erfaring og har en slik bil selv, som han har gjort mye med.. så reiner med dette ordner seg nå!! e liksom kjempe kjipt med ny bil som slutter å funke som den skal før jeg kom hjem... men lurer på en ting, når en bil er nettop eu godkjent og jeg kjøper den deretter tar den på en sjekk hos for og definner ut at nedre bærearms kule på begge sider forran e slark i, bremse klossene forran e ikke noe igjen av og luft filteret potta tett,da mener jeg så pottat tett jeg aldri har sett før.. er ikke dette noe som skal sjekkes på eu godkjenning?? dette er jo en kostnad selger børr ta, er det ikke??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å måle bensintrykket kan være greit. Regner med at filteret er skiftet for sikkerhetskyld?

Sender deg nummeret til en bergenser med 500+ hester i sin Lightning. Han følger mye med på forum osv og kjenner disse bilene godt

 

Snakket med han karen du ga meg nummeret til, det takker jeg masse for!! han har god peiling og skal se på bilen min i neste uke.. bra at dere er hjelpsom og viser interesse.. det er jeg taknemmelig for.. har erfaring med eldre biler når det gjelder skruing, men når disse nyere bilene er såpass mye elektronikk å er avhengi av diagnose apperat for og finne ut av minste feil, er jeg helt hjelpeløs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok privat kjøp. men ikke noe stress, han er villig til å betale halv parten av kostnadene, til nå er jeg rundet 10 000kr, og det er ikke blitt bedre..det som er kjipt er at det er så få som har peiling på disse bilene, og ford levrandørene vil ikke ha noe med lightning å gjøre.. har snakket med en her fra bergen nå som har masse erfaring og har en slik bil selv, som han har gjort mye med.. så reiner med dette ordner seg nå!! e liksom kjempe kjipt med ny bil som slutter å funke som den skal før jeg kom hjem... men lurer på en ting, når en bil er nettop eu godkjent og jeg kjøper den deretter tar den på en sjekk hos for og definner ut at nedre bærearms kule på begge sider forran e slark i, bremse klossene forran e ikke noe igjen av og luft filteret potta tett,da mener jeg så pottat tett jeg aldri har sett før.. er ikke dette noe som skal sjekkes på eu godkjenning?? dette er jo en kostnad selger børr ta, er det ikke??

 

Det er mange som tror en EU-kontroll er det samme som service eller tilstandskontroll. En PKK eller Eu-kontroll er bare en sikkerhetsjekk av bilen der og da. De tar ikke av hjul eller sjekker luftfilter. Bare bilen tilfredstiller sikkerhetskrava, så er det bra nok. De kan ikke pålegge deg å bytte bremser for de er sannsynligvis utslitt om to måneder. De kjører en bremsetest, og hvis bilen bremser bra nok så er det OK, ingen sjekk om hvor mye belegg det er igjen.

 

Av det du nevner over der er det bare bærekula som er aktuell på en PKK, og den kan være slitt og ha litt slark. Det blir en vurderingsak om den er slitt eller utslitt. Etter min mening så er det masse ting som blir gitt mangel for bare det er litt slitt, av enten uerfarne mekanikere eller bare grådige verkstedseiere som håper å tjene en ekstra slant.

 

Både bremseklosser og luftfilter er jo typiske slitedeler som byttes regelmessig. Å forlange at slikt skal være som nytt på en bruktbil er vel litt utopisk? Men kan vel gi en liten pekepinn på at bilen er dårlig vedlikeholdt av tidligere eier. Det er nettopp slike småting en bør sjekke når en kjøper brukt, ikke at den er blank og fin og har helt nye kule felger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som tror en EU-kontroll er det samme som service eller tilstandskontroll. En PKK eller Eu-kontroll er bare en sikkerhetsjekk av bilen der og da. De tar ikke av hjul eller sjekker luftfilter. Bare bilen tilfredstiller sikkerhetskrava, så er det bra nok. De kan ikke pålegge deg å bytte bremser for de er sannsynligvis utslitt om to måneder. De kjører en bremsetest, og hvis bilen bremser bra nok så er det OK, ingen sjekk om hvor mye belegg det er igjen.

 

Av det du nevner over der er det bare bærekula som er aktuell på en PKK, og den kan være slitt og ha litt slark. Det blir en vurderingsak om den er slitt eller utslitt. Etter min mening så er det masse ting som blir gitt mangel for bare det er litt slitt, av enten uerfarne mekanikere eller bare grådige verkstedseiere som håper å tjene en ekstra slant.

 

Både bremseklosser og luftfilter er jo typiske slitedeler som byttes regelmessig. Å forlange at slikt skal være som nytt på en bruktbil er vel litt utopisk? Men kan vel gi en liten pekepinn på at bilen er dårlig vedlikeholdt av tidligere eier. Det er nettopp slike småting en bør sjekke når en kjøper brukt, ikke at den er blank og fin og har helt nye kule felger.

 

Joda, er jo enig i det du sier.. men kjøper jeg en bil der det står i kontrakten at bilen er eu godkjent og i kjørbar tilstand så er jo den ikke det når det er kun stål igjen på klossene, luftfilter som e så tett at når jeg banket det i veggen var det en god neve med dritt som lå på bakken.. har hatt en stygg ulykke tidligere der nedre bærearms kule knakk under kjøring.. så bare litt slark i en slik kule på en så tung bil forran er ikke litt en vurderings sak.. å det børr de som tar på seg en eukontroll vite.. når det gjelder kjøp av bruktbil, så er det ikke så utrolig mye mer en dekk slitasje, klosser og olje en ser etter på en 04mod bil som er godt 49 000.. er jo i grunn en så og si ny bil.. sa til han jeg kjøpte bilen av att jeg kom til å ta den på merkeverksted når jeg kom hjem for en sjekk av bilen.. vil no si jeg ikke har noe som er feilt gjort under bruktbil kjøp.. eller tar jeg helt feil nå??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår