Gå til innhold

Skal i rettsak.. Tips?

Ranger emnet


FuzZ87

Anbefalte innlegg

Her er saken:

jeg ble tatt i en gjennomsnittshastighet på 121,68 km/t over en strekning på nesten 1300 meter. Målingen foregikk i 37,5 sek.

Da advokaten min leste opp politirapporten, virket alt sammen litt merkelig..

Rapporten sier at han så bilen min å komme i høy fart forbi, og han startet da den stoppeklokke greia si, men måtte vente 15 sek på grunn av trafikk..

Det betyr da at sivilbilen har brukt 22,5 sek, på strekningen jeg brukte 37,5 sek på, og da jeg regna på det, fant jeg ut at politimannen har hatt en gjennomsnittshastighet på ca. 203 km/t, noe som i mine øyne virker umulig, han må tross alt aksellerere opp i fart i tilegg.

I tilegg har han målt meg på en råtten måte.. Han så meg kjøre forbi, starta stoppeklokka, jeg forsvant over bakketoppen, han kjørte etter, så jeg var borte (antagelig forsvunnet over neste bakketopp) og kjørte videre for å se om han så meg oppe på neste bakketopp. Da han ikke gjorde det, fant han et punkt å avslutte målingen på, deretter tok han meg igjen senere på strekningen, og stanset meg etter da han kjente igjen bilen min når jeg saknet ned farta før en fotoboks.

Politimannen så meg altså kun når jeg kjørte forbi, deretter når han tok men igjen en liten stund etter at målinga var ferdig.

Politimannen var alene i bilen.

Jeg vet at jeg har kjørt for fort, og må ta konsekvensene for det, men jeg har mine tvil på at jeg har hatt en så høy gjennomsnittsfart, jeg risikerer også en fengselstraff på 14 dager eller mer (det er lagt opp påstand) og det er jeg ikke interessert i. I tilegg får jeg 11-13 måneder utsettelse, og må da ta lappen på nytt.

 

Er det noen som har noen råd om hvordan jeg f.eks kan så tvil i hva politimannen's kontroll/rapport? Noen som vet om noe av det politimannen her har gjort er ulovlig?

Mvh, FuzZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vis det bare var en mann i bilen og uten kamera har han jo ikke noe bevis, man må enten være to eller kamera.. men husk bare å stå på ditt og det samme hele tiden og ikke endre forklaring.. men er en sånn ting vøtt at politie har altid riktig selv om de ikke altid har det..

 

Bevisene di bruker mot meg i rettsaken er politimannens vitnemål, politimannens rapport og en eller annen forskrift fra en eller annen paragraf eller et eller annet..

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vis det bare var en mann i bilen og uten kamera har han jo ikke noe bevis, man må enten være to eller kamera..

 

Hvis det virkelig var slik det fungerte, og ikke bare i ditt hode det var slik, hvordan forklarer du da at en enslig mann på MC kan måle deg og det holder i retten?

"The vast majority of the net is made up of educated individuals. What will happen when just anyone can log in?" - J. C. Herz 1994

"Nothing's foolproof to a sufficiently talented fool." -James Hannah

Jeg ignorerer nomix's meningsløse innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har tilfeldigvis instruksen til politiet for fartsmåling for hånden.. håper du kan finne nytte av den. slik jeg oppfatter dette med at 1 tjenestemann må ha bevis/ikke bevis- avhenger om du kan bevise useriøs maktbruk (muligens som følge av inhabile årsaker) her er hvertfall instruksen

 

sitat gp 4027:

03.3

 

INSTRUKS FOR BRUK AV STOPPEKLOKKE VED FARTSKONTROLL

 

1. Generelt

Fartsmåling ved bruk av stoppeklokke skjer ved at en måler tiden som den kontrollerte bruker på å tilbakelegge en vegstrekning. Vegstrekningens lengde måles opp på forhånd. På bakgrunn av tids- og distansemålingen utregnes gjennomsnittsfarten.

 

Gjennomsnittsfart regnes ut etter formelen:

 

som gjøres om til km/t :

 

 

 

dvs: dvs:

 

Altså: Fart i km/t =

 

Eksempel: 250 meter kjørt på 10 sekunder. Farten =

 

Det kan benyttes tabeller for ferdig utregnet hastighet for ulike tider over tabellens målestrekning.

 

Måling kan foretas stasjonært eller mobilt. Måling kan også foretas fra luftfartøy.

 

2. Kontroll av klokke

Klokke skal før bruk kontrolleres i minst 60 sekunder mot et annet tilsvarende ur. Tidspunkt for kontrollen og avlest tid føres på GP-4017 "Logg stasjonær trafikkontroll" i rubrikken "Gjennomsnittsfartsmåler apparatkontroll - Tidsmåler". Jfr instruks 13.1.1 "Fortegnelse over godkjente apparater m.v."

 

3. Målestrekning

Minste målestrekning skal være 100 m etter fratrukket sikkerhetsmargin.

I tettbygd strøk bør målestrekningen ikke overskride 500 m.

Utenfor tettbygd strøk bør målestrekningen normalt være 300 ‑ 1500 m.

 

 

 

4. Sikkerhetsmargin

Minst 10 meters sikkerhetsmargin skal trekkes fra oppmålt strekning. Eksempel: Ved oppmålt strekning på 312 m mellom to referansepunkter, kan tabell på 300 m benyttes.

 

Oppmålingen av vegstrekningens lengde skal skje rett ut for referansepunktene og slik at eventuelle skråvinkler på siktelinjer for tidsmåling går i den måltes gunst, ved at tiden måles over en lengre strekning.

 

5 Referansepunkter

Som referansepunkter for start og avslutning av måling kan nyttes godt synlige merker som oppmerking i vegen, tunnelåpninger, asfaltskjøter, trafikkøyer, trafikkskilt, trafikkoner o.l.

 

6. Tidsmåling

Stoppeklokka startes senest idet kjøretøyet som ønskes kontrollert når første referansepunkt. Klokka stoppes tidligst idet kjøretøyet passerer det andre referansepunktet.

 

Dersom man under stasjonær kontroll samtidig har god oversikt over begge punktene, kan man foreta tidsmåling alene.

 

7. Opplæring

 

Polititjenestemannen skal på forhånd ha gjennomgått nødvendig

opplæring i fartskontroll ved bruk av stoppeklokke.

 

Tjenestemenn som er godkjent som bruker av gjennomsnittsfartsmålere er også automatisk godkjent som brukere av stoppeklokke til fartskontroll

 

Politimesteren/Sjefen for Utrykningspolitiet sørger for at nødvendig opplæring blir gitt.

 

8. Ikrafttreden

 

Denne instruks avløser tidligere instruks for "Bruk av stoppeklokke ved fartskontroll".

 

jeg kan sende deg hele gp4027 på mail hvis du gir meg en pm med mail adr.

 

Lykke til!

 

EDIT: det mangler noen formler for vei fart og tid da dette ikke ble med på ctrl+v på vei inn i boksen hvor en skriver innlegg..

- bmw 335i 86mod

- vw passat 99mod 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hadde en nesten likedann sak her i vinter, og det var lagt ned påstand om akkurat den samme straffeutmålingen.

De hadde ikke noe måling på meg heller, politiet bare antok at jeg hadde kjørt for fort.

De mente jeg hadde kjørt mellom 130, og 160 i henholdsvis en 80-sone og en 60-sone.

 

Var først i en rettssak, men det gikk ikke helt min veg.

Jeg anket..

 

I mens jeg ventet på at saken skulle komme opp på nytt, så er jeg sikker på at jeg ringte halve politistaben i hele Norge + sikkert samtlige politijurister i hele Norge.

 

Det hele endte med en kar nedi oslo eller noe sånnt annulerte hele saken=)

Gikk bare 4 måneder og venta på at jeg skulle treffe på rette fyren.

 

Jeg ringte han, og hele driten var sletta i løpet av 5 minutter.

 

Fikk bot for å ha kjørt 115km/h i en 80-sone.

 

Så, hvis politiet prøver å ta deg for noe uten tekniske bevis er det bare å sette seg fullstendig på bakbena.

Sendte sikkert 50 brev og ringte politiet hele 131 ganger i løpet av de fire månedene.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår