Gå til innhold

overvåkingskamera i bil?

Ranger emnet

Ja__9

Anbefalte innlegg

Hei! har pc montert i bilen, så lurte jeg på om det er lov å ha overvåkings kamera i bilen? bilen har blitt stjålet 2 ganger og bulket to ganger i haugesund. Hadde jeg hatt kamera hadde jeg fått skiltnummeret alacocaina er det lov å utstyre bilen med kamera som ikke syns?

fsc.jpg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det isåfall må være merket med en lapp der det står at det er kameraovervåkning. Ellers så er det krenkelse av privatliv ellernoe i den duren.. Mener å ha lest det en plass isåfall..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det isåfall må være merket med en lapp der det står at det er kameraovervåkning. Ellers så er det krenkelse av privatliv ellernoe i den duren.. Mener å ha lest det en plass isåfall..

det er litt sykt.. hvis noen føler for å ha sex på panseret mitt eller pirke seg i nesa når de går forbi får de bare ta seg ut babyhmm?

fsc.jpg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skriver at bilen din er videoovervåket så er det ingen som vil tro på det hvis de ikke ser et kamera. Så hvis du har en liten kameralinse montert "usynlig" utenfra er det ingen fare. Jeg ville ikke trodd på en sånn lapp på ruta, hvis det sto "bilen er videoovervåket".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skriver at bilen din er videoovervåket så er det ingen som vil tro på det hvis de ikke ser et kamera. Så hvis du har en liten kameralinse montert "usynlig" utenfra er det ingen fare. Jeg ville ikke trodd på en sånn lapp på ruta, hvis det sto "bilen er videoovervåket".

det er jo tragisk med en sånn lapp.. hehe:P tror jeg dropper det

fsc.jpg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke dette skal være ulovlig. En bil er privat eiendom og de må da være lov å filme fra privat eiendom. Dersom du filer inne i stuen din og tilfeldigvis filmer det som skjer utenfor huset er jo ikkje de ulovlig.

Du filmer ut av bilen da. Er det samme som å si at du kan filme ut av bukselomma di, siden buksa di er privat eiendom.

Men hva er poenget med overvåkningskamera i bilen? Stjeler noen bilen din, så stjeler de jo opptakene også, med mindre du har noen trådløs løsning, men det fungerer bare på parkeringsplassen hjemme, og da kan du like gjerne ha fastmontert overvåkningskamera.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kobler den opp til nett slik at den alltid lagrer filmer på ftp. er ikke sikker om jeg gidder dette prosjektet, men kunne vert kjekt å prøvd ut bare for gøy :p

Skal du koble opp bare innenfor ditt eget nett, eller skal bilen automatisk "war-drive" og prøve å koble seg opp automatisk? (Herregud, er folk enda så tette, at de etter alle år med 802.11b enda ikke setter opp passord?)

Ser ihvertfall flere problemer med oppsettet ditt. Sikkerhet, strømforbruk, tilgjengelig båndbredde, og ikke minst lovlighet, for å nevne noen. Men lykke til.

Sånt rent praktisk ville jeg heller puttet en mobiltelefon i bilen, og programmert den til å sende sine gps-koordinater til meg med jevne mellomrom. Strengt tatt, vil en påslått mobiltelefon være nok til å spore bilen, men det er heller tvilsomt at en får utlevert slik data fra telenor.

Er faktisk ganske sikker på at slike løsninger kan kjøpes i butikken.

Så kan du jo også putte inn en kill-switch i bilen, og så gjemme den godt. Å kutte tenningen eller + fra batteriet er jo litt for enkelt å oppdage. Kutt heller noe livsviktig signal til hjernen, eventuelt legge på en 15sek timer, så bilen pluttselig får "motorstopp".

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har lov til å videoovervåke din egen tomt og hus, uten å sette opp advarselskilt. Det er på offentlige steder man må sette opp skilt, samt søke om konsesjon. Dvs, du har ikke lov til å ha overvåkningskamera som filmer ut av bilen, når du står parkert på offentlig område. Men du må gjerne filme inni bilen.

Go your own way!

87 Pontiac Firebird Trans Am

91 Chrysler Saratoga

Lenke til kommentar
Del på andre sider