Letigr3 Skrevet Mai 14, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2007 Noen anbefalinger til hvor jeg kan få utført oljeskift? Ettersom jeg har ca 0 kunnskap om bil er det utelukket å gjøre dette selv. Kan jeg gjøre dette på bensinstasjon \ merkeverksed \ .. ? Hvor mye koster dette som regel? Noe mer enn oljeskift jeg burde få utført i samme slengen? Mvh Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MathiasR Skrevet Mai 14, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2007 de fleste bensinstsjoner har vel som oftest bemannede verksteder. er ikke sikker på hva det koster, men det er vel ikke så innmari dyrt vil jeg tro. vil vel anbefale å bytte oljefilteret samtidig. men ellers så er det vel alt etter som hvor langt bilen din har gått og hvor lenge det er siden sist du tok noen form for service på bilen. Siter -RognanRacing- 1996 Audi A4 1.8 (X)1986 BMW 320i E30 (X) 1985 BMW 316 E30 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
virtual Skrevet Mai 14, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2007 Og en annen ting, kjøp god motorolje. Jeg bruker Mobil 1 og Castrol. Veldig gode oljer. Siter 1996 Volvo 945 Racewagon X 1986 Volvo 745 Racewagon Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Mai 14, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2007 Noen anbefalinger til hvor jeg kan få utført oljeskift? Ettersom jeg har ca 0 kunnskap om bil er det utelukket å gjøre dette selv. Egentlig burde vel såpass grunnleggende kunnskaper om bil være et minimum for å få adgang til et bilforum som dette, men ett sted må man vel begynne... Ser ofte man reklamerer for oljeskift til 1 krone, men jeg er usikker på om oljefilter inngår i dette. Synes heller du burde spørre oss skriftlærde om hjelp til å lære deg hvordan du skifter olje og filter jeg... Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mustang95 Skrevet Mai 14, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2007 Er jobben som er gratis men du betaler for resten, som er helt sikkert overprisa ;) Olje skift er nesten like lett som å fylle på bensin. Jekk opp bilen, skli under, så ser du nederst på motoren (oljepanna) så er det en bolt. Sku ut den, og la det renne, skru av oljefilteret (siden du har kjøpt nytt vet du hva du skal se etter, ikke sikkert er samme farge men formen er lik). Når du ser det slutter å renne, start opp bilen i 1-2 sek, før du skrur av for å få ut litt til. fyll ca halve filteret med olje, pass på å smør olje på gummi ringen før du skrur på olje filteret. Oljefilteret skal kun skrur på for håndkraft. Skru i pluggen i bånn, før du får bilen på alle 4 hjula og fyller på med ny olje :) Tar deg vel ca 15min Siter Project: "FrostBite" by GSS Motorsports - 2007 Focus - 1995 Mustang cab - 1994 Mustang coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Potato Skrevet Mai 14, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2007 Ser ikke helt poenget med å drive å starte bilen før du har fylt på ny olje..med mindre du har en svær oljekjøler det ligger flere liter i Og på mange biler vil det nok bare bli gris å manøvrere et filter halvfult med olje inn på plass. Det tar ikke mange sekundene før filteret fylles og du får oljetrykk når du starter opp:) :) Siter For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Mai 14, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2007 Er jobben som er gratis men du betaler for resten, som er helt sikkert overprisa ;) Olje skift er nesten like lett som å fylle på bensin. Jekk opp bilen, skli under, så ser du nederst på motoren (oljepanna) så er det en bolt. Sku ut den, og la det renne, skru av oljefilteret (siden du har kjøpt nytt vet du hva du skal se etter, ikke sikkert er samme farge men formen er lik). Når du ser det slutter å renne, start opp bilen i 1-2 sek, før du skrur av for å få ut litt til. fyll ca halve filteret med olje, pass på å smør olje på gummi ringen før du skrur på olje filteret. Oljefilteret skal kun skrur på for håndkraft. Skru i pluggen i bånn, før du får bilen på alle 4 hjula og fyller på med ny olje :) Tar deg vel ca 15min Joda, jeg vet at du må betale for olja (og filteret), men jeg vil ikke tro at olja er noe dyrere enn ellers i samme butikk. Men det er jo dyrt nok... Jeg er svært skeptisk til å starte motoren når den er tom for blod. Hvis man følger fornuftige skiftintervaller og bruker olje som tilfredsstiller bilprodusentens kvalitetskrav så bør den lille oljemengden som blir igjen i motoren etter at den er tappet tom fint bli tatt opp i den nye olja. Å fylle et filter som monteres horisontalt (som f eks på en Volvo rødmotor) halvfullt med olje kan vel bli grisete, men på et hengende filter bør det funke bra. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RamstadTech Skrevet Mai 14, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2007 Ved bytte av olje på verksted får du den oljen dei har avtale på til innkjøpspris slik dersom jobben koster det 1 kr og du betaler full pris på oljen så kan det godt hende du må betale meir :) Avtalen som er mellom verksted og merkevareolje-leverandører gir verkstedet god avanse på merkevareoljen og fører til at det er den dei vil reklamere for, noe som fører til enda meir merkevarebygging. Her er noe å se på for i de minste bli kjent med hva slags olje man bør velge: http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.905069 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B.T.i Skrevet Mai 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2007 Hvilken bil er det snakk om? Oljeservice er det billigste og beste vedlikeholdet du kan gi din motor, det koster deg kanskje 500.- å gjøre dette selv, og da har du kjøpt deg bra Olje og et bra Oljefilter.. Bytt olje så ofte som mulig egentlig, ivertfall 2 ganger i året og motoren vil belønne deg med mange fine stunder. IKKE kjøp FRAM oljefilter, da kan du liksågodt kjøre med et ti år gammelt filter.. Fremgangsmetoden er som Mustang sier veldig veldig enkel. Du trenger bare lett verktøy, en fastnøkkel i str. 20 ca. En oljefilter tang, går an å bruke et skrujern som du slår gjennom filteret, men for en nybegynner er det nok best å kjøpe seg en oljefiltertang til 50.- hos Europris. Noen biler har oljefilter i en egen boks, innsatsfilter, her skrur du bare opp et deksel, tar ut filteret og setter inn nytt. Gå til innkjøp av slike bukker som jeg har her hvis du ikke har tilgang til smøregrav e.l. Koster 2-300.- på Bilextra.. Smør den sorte ringen som du ser på Oljefilteret her før du setter det på plass.. På tappeskruen i bunnpanna bruker det å være en liten kobberskive, denne bør du bytte, da denne hjelper til med å holde det tett, denne koster kanskje 10.- hos ditt lokale verksted:) Siter - VW Touran Mk1 TDI - VW Golf Mk3 Variant 8v - VW Golf Mk2 8v Fiend Engineering Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian87 Skrevet Mai 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2007 BilXtra bytter vel olje og filter for en 300kr tror jeg. Det er jo ganske billig. Men jeg bytter alltid selv for det. Vil ikke bruke jalla olje... Siter 2011 Lancer Sportback 1986 BMW 325 Coupe http://www.mitsubishi-klubben.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Beinet1 Skrevet Mai 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2007 For å gjøre arbeidet lettere og raskere, så er det sjeldent nødvendig å jekke opp bilen for et oljeskift hvis den har noenlunde normal bakkeklaring. Tappepluggen kommer du til fra undersiden, så skjærer du et hull i siden av en gammel vindusspylerdunk som du setter under før du tapper. Oljefilteret klarer en å ta fra overside. Kjapt og greit. Men dette variere jo selvfølgelig med hvilken bil du har. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2,7 turbo Skrevet Mai 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2007 Er jobben som er gratis men du betaler for resten, som er helt sikkert overprisa ;) Olje skift er nesten like lett som å fylle på bensin. Jekk opp bilen, skli under, så ser du nederst på motoren (oljepanna) så er det en bolt. Sku ut den, og la det renne, skru av oljefilteret (siden du har kjøpt nytt vet du hva du skal se etter, ikke sikkert er samme farge men formen er lik). Når du ser det slutter å renne, start opp bilen i 1-2 sek, før du skrur av for å få ut litt til. fyll ca halve filteret med olje, pass på å smør olje på gummi ringen før du skrur på olje filteret. Oljefilteret skal kun skrur på for håndkraft. Skru i pluggen i bånn, før du får bilen på alle 4 hjula og fyller på med ny olje :) Tar deg vel ca 15min skulle likt å sett deg skifte olje.. he he starte bilen tom for olje..!! fylle oljefilter med olje.. ja ja lykke til.. Siter toyota 4Runner 36" KE70 m/bmw turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian87 Skrevet Mai 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2007 Så lenge oljefilteret er montert på undersiden av motoren kan du jo ha litt olje i oljefilteret. Mitt oljefilter er plassert like ved tappepluggen, så på Carisma er det en lek å bytte olje hvertfall :D Siter 2011 Lancer Sportback 1986 BMW 325 Coupe http://www.mitsubishi-klubben.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Mai 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2007 For å gjøre arbeidet lettere og raskere, så er det sjeldent nødvendig å jekke opp bilen for et oljeskift hvis den har noenlunde normal bakkeklaring. Tappepluggen kommer du til fra undersiden, så skjærer du et hull i siden av en gammel vindusspylerdunk som du setter under før du tapper. Oljefilteret klarer en å ta fra overside. Kjapt og greit.Men dette variere jo selvfølgelig med hvilken bil du har. Volvoen min kommer jeg ikke under uten å jekke litt, men Chevy-vanen kan jeg gjøre alt av understellsarbeider på uten å jekke noen ting. Ganske artig å bytte motorolje, girolje og mellomaksel uten annet enn håndverktøy... Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mustang95 Skrevet Mai 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2007 skulle likt å sett deg skifte olje.. he he starte bilen tom for olje..!! fylle oljefilter med olje.. ja ja lykke til.. Er ikke snakk om at bilen skal gå på tomgang i en evighet da. Er snakk om å vri om, og skru av så å si med en gang. Jeg har heller ikke noe problem med å fylle filteret så å si helt fult for så å skru det på uten å søle. ;) Siter Project: "FrostBite" by GSS Motorsports - 2007 Focus - 1995 Mustang cab - 1994 Mustang coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg