Gå til innhold

Rimeligste oljeskift

Ranger emnet


Letigr3

Anbefalte innlegg

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

dyr merkeolje er som regel bedre..thats why. bedre kvalitet, tar til seg urenheter bedre, smører bedre, holder simringer og pakninger myke ++

 

Alt ihop kan dette bidra til at bilen ruller 800 000 km istedenfor 400.

 

Kjøp kvalitetsolje!!

For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare legge til en liten ting i tillegg til det Potato skriver her, i tillegg til at det lønner seg å kjøpe en annen olje enn den de f,eks har på Biltema så anbefaler jeg på det sterkeste å ta en titt i bilens instruksjonsbok, der står hvilke normer og krav som er anbefalt når det gjelder olje.

 

I mitt tilfelle betaler jeg 199.- for en dunk Fina på 4L, denne selger dem på Europris, og den er godkjent etter VW krav osv..

 

For alt jeg vet så anbefaler f,eks Citroen en olje som er godkjent etter en norm som f,eks 408,00.

Om du da kjøper denne oljen på Omar`s Grill og Kebab eller Mekonomen får vel gjøre det samme:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vi da enige om at man ved oljeskift trenger følgende:

  • Tilstrekkelig mengde med olje av riktig kvalitet og med riktig viskositet
  • Oljefilter
  • Pakning til tappepluggen
  • Oppsamlingskar til spillolje
  • Oljefiltertang
  • Trakt
  • Verktøy til tappepluggen
  • Jekk eller påkjøringsramper for å komme under bilen hvis den er lav
  • Tørkepapir

 

Og at et oljeskift foregår slik:

  • Jekk opp bilen hvis nødvendig, men ikke så mye at det dannes lommer i bunpanna. Husk å sikre bilen
  • Skru av oljepåfyllingslokket
  • Sett oppsamlingskar under og skru ut tappepluggen i bunnpanna
  • Tapp av oljen og la det stå og renne fra seg. Varm olje renner lettere ut
  • Skru av det gamle oljefilteret med egnet verktøy
  • Montér nytt filter med håndkraft, ikke for hardt. Husk å smøre gummipakningen lett med den nye olja. Pass på at det er rent på monteringsflaten, men ikke gjør vondt verre. Er du litt dreven og har vertikalt montert filter kan du forhåndsfylle dette med en snau halvliter
  • Skru tilbake tappepluggen. Husk ny tetningsring (noen biler har ring som kan gjenbrukes)
  • Sjekk én gang til at du husket å skru tilbake tappepluggen
  • Hell på ny olje i tilstrekkelig mengde
  • Skru på oljepåfyllingslokket
  • Tørk opp eventuelt søl
  • Jekk ned bilen
  • Start opp, men forsikre deg om at oljetrykket kommer raskt
  • Lever gammel olje ved godkjent mottak

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder vel å skifte filter en gang?:D

 

Ellers er jeg veldig enig:)

En beskrivelse en sykkelreperatør verdig :op:

 

Hehe. Bestemte meg for å bytte om på rekkefølgen på etpar punkter før jeg postet det, men da kom plutselig monteringen av nytt filter før demonteringen av det gamle. Har rettet det opp nå :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke skru fast oljefilteret så hardt du klarer.. Tilstrekkelig er godt nok

 

Holdt på med oljefiltertang og banka en skrutrekker gjennom filteret på bilen min første gang jeg bytta på den. Holdt på i 20-min for å løsne djevelskapen.

 

La til dette i min beskrivelse jeg :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får dei som ikkje har oljefiltertang, er ikkje det et must, klarer det med å snurre et tau rondt et par ganger å drage, vist ikkje so slår du et skrujarn gjennom filteret,

 

På enkelte motorer er det såpass trangt at det ikke funker med annet enn det smidigste oljefilterverktøyet. Jeg har både kjettingtypen:

Archive%5CProduct_images%5C20%5CLarge%5C20-322_l.jpg

 

og den typen som består av et metallbånd som strammer seg rundt filteret:

Archive%5CProduct_images%5C12%5CLarge%5C12-974_l.jpg

 

Sistnevnte funker forbløffende bra.

 

Det dårligste oljefilterverktøyet jeg har vært borti er den billige klotypen. Den både griper dårlig og har en tendens til å knekke i håndtaket.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På enkelte motorer er det såpass trangt at det ikke funker med annet enn det smidigste oljefilterverktøyet. Jeg har både kjettingtypen:

Archive%5CProduct_images%5C20%5CLarge%5C20-322_l.jpg

 

og den typen som består av et metallbånd som strammer seg rundt filteret:

Archive%5CProduct_images%5C12%5CLarge%5C12-974_l.jpg

 

Sistnevnte funker forbløffende bra.

 

Det dårligste oljefilterverktøyet jeg har vært borti er den billige klotypen. Den både griper dårlig og har en tendens til å knekke i håndtaket.

 

skifta oljefilter på gravmaskina våra fårge helg, og då kom ej ikkje til me konvensjonel filtertang, so då va det skrujarn som var redninga

1990 Audi 200 20v tq

1987Audi 90 quattro

1986 Ford sierra 2,0L VRAK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
Hvorfor må man fylle olje i oljefilteret før man monterer filteret?

 


  •  
  • Montér nytt filter med håndkraft, ikke for hardt. Husk å smøre gummipakningen lett med den nye olja. Pass på at det er rent på monteringsflaten, men ikke gjør vondt verre. Er du litt dreven og har vertikalt montert filter kan du forhåndsfylle dette med en snau halvliter
     

 

Som nevnt må man ikke, men det er en liten fordel. Dette betinger at filteret er av den hengende typen, ellers vil olja renne ut i det du prøver å skru det på :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår