Gå til innhold

Å bytte ratt på en bil med airbag, mye jobb? '97 Renault Clio

Ranger emnet


Razer

Anbefalte innlegg

Fjerne airbag ja... Det er det jammen ikke mange som ønsker... Har selv 4 airbag i bilen min og kunne ikke tenke meg å kjøre uten noen av de...

 

Men for å holde det litt ontopic.

 

Jeg vet hvertfall at du må koble fra batteriet først, og når rattet og airbagen er koblet fra må du sette på en liten motstand på 0,2 Ohm for at airbag lampa ikke skal lyse.

 

Setter du ikke inn den motstanden vil pæra til airbagen lyse, ergo får du ikke godkjent bilen når du skal få stempla inn det nye rattet i vognkortet. (JA, bytte av ratt skal godkjennes hos Biltilsynet!)

2011 Lancer Sportback

1986 BMW 325 Coupe

http://www.mitsubishi-klubben.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjerne airbag ja... Det er det jammen ikke mange som ønsker... Har selv 4 airbag i bilen min og kunne ikke tenke meg å kjøre uten noen av de...

 

Men for å holde det litt ontopic.

 

Jeg vet hvertfall at du må koble fra batteriet først, og når rattet og airbagen er koblet fra må du sette på en liten motstand på 0,2 Ohm for at airbag lampa ikke skal lyse.

 

Setter du ikke inn den motstanden vil pæra til airbagen lyse, ergo får du ikke godkjent bilen når du skal få stempla inn det nye rattet i vognkortet. (JA, bytte av ratt skal godkjennes hos Biltilsynet!)

 

Stoler strengt tatt mer på helbur og 4-punkt enn airbags, men greit nok :D Jeg kunne tenke meg et ratt som er litt mer behagelig og sporty å kjøre med, så kan jeg i det minste drømme at bilen er litt grom.

 

Men takk for hjelpen, jeg burde klare å få det til hvis jeg gidder :)

Martin Sørlie, 1985.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke helt hvordan det var på clioen.

 

Det kan være en av tre måter. Uansett bør du koble ut batteriet.

1. Det er to torx t30 bolter bak rattet, om du kjenner bak der, så skal du klare å kjenne høla. Lettest om du snur rattet ditt 90grader.

2. Det er et høl i midten, under rattstamma, kjenner du bak der, finner du hølet. Denne er enten Torx T30 eller T40.

3. Det er bare å slå den av. Slå på airbaggen skrått oppover om du ikke har noe høl på baksida. HUSK Å HA TATT AV STRØMMEN! på denne versjonen, sitter sensoren i rattet. Det har vært mange tilfeller av folk som enten har var sint i trafikken, skal tute, slår på rattet, og airbaggen går av. Eller folk som skal ta av airbaggen uten å ha tatt av strømmen, og får en liten overraskelse.

 

Det med å få lampa til å ikke lyse vet jeg ikke hvordan mann gjør, men Christian sin høres fornuftig ut. Eneste er at jeg ville målt motstanden korrekt motstand i aibaggen først. Og brukt samme verdi.

[ ]'02 Impreza WRX

[x]'83 Starlet KP61

[x]'98 Impreza GT

[x]'91 Nissan 300ZX Twin Turbo US-spec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Eneste er at jeg ville målt motstanden korrekt motstand i aibaggen først. Og brukt samme verdi.

Hva gjør du når du måler motstanden? Jo, du sender en liten strøm inn i airbagen. Hva kan skje da? Jeg sier ikke at det skjer, men jeg ville ikke tatt sjansen

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår