Gå til innhold

CLAY...hva og hvorfor

Ranger emnet


truhaa

Anbefalte innlegg

Får en del spørsmål ang Clay og dens funksjon mht bilpleie, lager derfor en post ang dette slik at de som lurer kan finne svar (hvis jeg får med alt da!)

 

Clay etter hva jeg har forstått er dette en oppfinnelse fra Japan (1987) etter at det ble utviklet nye lakktyper (klarlakk) som det festet seg møkk ol lettere på.

 

Clay ble så oppdaget på andre siden av kloden (USA) hvor et firma fikk patent på dette av en el annen grunn, derfor er mye a clayen du finner ofte i forskjellige farger men like i konsistens. Er usikker på om dette firmaet har pattent utenfor USA mht clay, men tror ikke de har det.

 

I hovedsak er det ofte 2 typer du finner:

 

1 Aggressiv clay: lakk verksteder el proff bilpleie, etterfølges av polering pga kan lage matte flekker på lakken.

 

2 Mild clay: Deg og meg clay, lavere "dritesegut" faktor, og må som regel ikke etterfølges av polish, selv om enkelte syntes det er det beste, da den vil "fjerne" noe av beskyttelsen på lakken.

 

HVORFOR CLAY

 

Fordi UANSETT hvor mye du vasker klarer du aldri å fjerne alt av møkk på bilen din, dette finner du bevis på hvis du prøver clay (til og med på ny bil) på bilen etter en GRUNDIG vask, vil det altid være møkk på clay baren.

 

Clay fjerner alle de nuppene du kjenner på bilen på en skånsom måte (uten å ripe) så lenge du følger visse kritterier.

 

Clay bør benyttes FØR du skal polere bilen din, da de nuppene du kjenner med handa/fingrene fort kan løses opp av polish, og bli med på en heisatur rundt omkring på lakken din under polerings paden og lage mange flotte små sirkler.

 

HVORDAN

 

Bare clay funker ikke, du MÅ ha smøring (clay lube) for at clayen skal bevege seg over lakken din uten motstand, dette følger ofte med i "kit" som er det greieste å kjøpe/bruke for 95% av oss.

 

1. bilen SKAL vaskes OG tørkes først

 

2.

-Pakk claybaren ut av plasten (om du ikke vil dele den)

 

-Del den gjerne i 2, da det ofte holder på "normal" nuppete bil, del den da MED plast på og ikke legg den på hobbybenken med møkk for deling, men del den inne på en ren kjøkkenbenk

 

-kast et blikk på clayen så det ikke er noe bøss ol på den

 

-Sprut clay lube (smøre middel) på clayen og på panelet du skal claye, start på toppen/taket. Fortsett å sprute smøremiddel der du clayer, du merker clayen henger litt om du bruker for lite (du kan aldri bruke FOR MYE smøremiddel men du trenger ikke overdrive, i og med at det koster penger)

 

-Ikke press, men la clayen gli forsiktig frem og tilbake (ikke rundt) over lakken og du kjenner at den "jobber" hold på til clayen beveger seg uten motstand, kjenn med fingre om panelet er glatt hvis ja, gratulerer, og beveg deg videre til neste panel, men sjekk clayen først og brett den en gang om den ble veldig stygg eller form den om ved å kna den i handa. SÅ fortsett til du er ferdig med bilen

 

-Spyl bilen med vann, vask el tørk den og du er ferdig.

 

clayppb.jpg

 

JEG LOVER Å

 

-Ikke slippe clayen i bakken (dvs rett i søppla)

-Ikke claye når det er for kaldt (+12 til 15c og oppover er bra) Du vil kjenne at claybaren blir hard, da kan den ripe.

-Vaske bilen først

-Sjekke clayen ofte for bøss/stein

-Ikke prøve å claye uten smøremiddel

 

LAGRING

 

Sprut litt smøremiddel på clayen og legg den i en liten plast pose (brød pose feks) Kjenn på den neste gang den skal brukes så den ikke har blitt hard/sprø. oppbevares IKKE i garasjen om vinteren.......

 

IMG_2577.jpg

 

Meguiars Quik Clay kit (1 clay bar + smøremiddel)

 

Pinnacle poly clay (liggende foran) Pinnacle Clay lube kjøpes separat, eller i sett som dette:

http://www.autogeek.net/piulpoclplsp.html

 

Finnes sikker også andre merker, men disse to ovenfor har jeg selv benyttet, og de funker meget bra. Noen andre som har prøvd andre merker så, fortell, fortell. (liker å prøve nye ting)

 

Velbekomme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte clay kittet fra megs på onsdagen. vaksa bilen og tørka den. tok så og brukte clay og brukte clay lube som smørning. Syns ikke clayen fungerte i det hele tatt. tok halve panseret og clayen var like hvit og fin samma hvor mye jeg gnukka og sto i. Bilen jeg testa på er polert for 3 uker siden. må jeg avfette bilen først for og fjerne polishen? Vart ikke akkuratt den aha opplevelsen jeg hadde venta på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår