Hot Rod Skrevet Mai 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2007 Verdensrekorden for Top Fuel dragstere er ca 4,4 sekunder på 402m. Det tilsvarer slutthastigheter på i underkant av 500 km/t. For å nå 480 km/t i løpet av 402m må man akselrere tilsvarende 4G over hele strakningen. Men for å nå denne topphastigheten må man i praksisk passere 320 km/t godt FØR halvkjørt løp på 201m. Da kommer man opp i hele 8G. Noen tall på en skjerm, ikke sant? Vanskelig å se for seg hva det betyr i virkeligheten. Her er en mer praktisk forklaring på hva dette egentlig innebærer: Tenk dag at du skal kjøre om kapp med en top fuel dragster. Du har en Ligenfelter Corvette eller noe annet valgfritt med tilsvarende toppfart på rundt 320 km/t. Mens dragsteren starter fra stillestående får du lov til å kjøre tilbake og akselrere bilen din opp i toppfarten på 320 km/t før passering av startlinjen. I det du passerer startstreken i 320 km/t starter dragsteren. 3 sekunder etterpå passerer dragsteren deg og slår deg med nesten 1 sekund på mållinjen på 402m. DET kalles akselrasjon. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kr0lle Skrevet Mai 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2007 Sykt! Har egentlig aldri forstått hvor syke de bilene var før denne forklaring, tusen takk for den ;) Siter - VW Golf II GTI - RIP - VW Golf II GTI 16v & 1.6 CL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Mai 15, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2007 1 stk top fuel dragster har mer hk en de fire første startrekkene med stock cars har tilsammen i Daytona 500. :Devil: Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kapissj Skrevet Mai 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2007 Motorsport for menn:) er det ikke sånn at hjertet stopper i noen millisekunder i starten pga trykket/g-kreftene? Siter 67" Camaro ss cab Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Mai 15, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2007 Kan ikke bekrefte dette med hjertestans, men 8G er mye for kroppen. Litt mer: Kompressoren på en T/F dragster presser rundt 3000 cfm med luft inn i sylindrene og øker trykket så mye at luft/drivstoff blandingen går over i fast form rett før detonasjonen skjer. En standard ny type Dodge Charger med Hemi motor (ca 300 hk)ville ikke klart å drive kompressoren på TF dragsteren rundt i det hele tatt. Mer enn 300 hk går med til å drive kompressoren. Hver tennplugg får en strømstyrke på 44 amp. Styrken tilsvarer ca et TIG sveiseapparat(!) Tennpluggene er oppbrent etter ca halvkjørt løp, men det er ikke noe problem for drivstoffet vil fortsatt detonere pga trykket og eksosventilene som på det tidspunktet er rødglødene. Det medfører at bilen går uten strøm og kan kun stoppes ved å kutte drivstofftilførselen. God tur! Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Popp Skrevet Mai 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2007 Fytte grisen det er rått :D Siter Too much power is never enough! [ ] '67 Buick Skylark [ ] Volvo 940 '95 - S90 prosjekt [x] Volvo 142 '71 - Solgt :( [x] Opel Calibra 8V '96 - Spiker :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Falken` Skrevet Mai 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2007 Det er helt sykt, har også hørt at i det bak hjula passerer der forhjula stod ved start har dragsteren nådd 100 km/t. Høres vannvittig fort ut, kan det stemme? Siter Volvo 850 T-5 94mod Volvo 244 GL 76mod Volvo 245 L 79mod B230fk proskjekt Volvo 144 GL 72mod Søndagsbil *Member of Volvo Skrensar Lag* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Mai 15, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2007 Har hørt det samme, ja. Tror imidlertid ikke at 8G i et svært kort øyeblikk fører til noe slags hjertestans. G-påvirkning i korte øyeblikk regnes som dødelig ved 40-100 G og det er tross alt langt over de 8 vi snakker om. Erfarne jagerpiloter tåler 8-9 G i lengre tidsrom. Hva som menes med "lengre" vet jeg ikke, men sannsynligvis mindre enn 30 sek ihvertfall. Men 8 G er mye. I verdens "verste" berg-og-dale-baner oppnår man "bare" 5 G og vanlige passasjerfly skal tåle 4,33 G. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
351RS Skrevet Mai 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2007 Syk sport !!!! Hadde vært kjeeeeeempefornøyd hadde jeg oppnådd 1 G under akselerasjon på min bil....... Siter No subsitute for cubic inches ! Prosjekttråd :Granada 351RS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Mai 15, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2007 Formel 1 kjøreren David Purley overlevde 1977 en estimert verdi på 178 G da bilen kjørte gikk fra 173km/t til null km/t over en avstand på 66 cm. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MGR Skrevet Mai 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2007 :scared at folk tørr sier nå jeg.. Siter -BMW e30 320 tramp drifter posjekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nomix Skrevet Mai 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2007 Har hørt det samme, ja. Tror imidlertid ikke at 8G i et svært kort øyeblikk fører til noe slags hjertestans. Sammenlign det med et fall, du oppnår ekstremt høye G i ett kort øyeblikk, og du får slått ut lufta, men du vil ikke nødvendigvis få hjertestans. :) Siter Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KinG^KaoZ Skrevet Mai 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2007 "Litt mer: Kompressoren på en T/F dragster presser rundt 3000 cfm med luft inn i sylindrene og øker trykket så mye at luft/drivstoff blandingen går over i fast form rett før detonasjonen skjer." Mener det var slik at blandingen NESTEN gikk over til fast form, det hadde isåfall endt med hydraulisk lås, noe som ikke hadde fungert veldig bra. Hele lista på engelsk ble postet for en god stund siden. Var endel mer fakta, ganske syke greier :) Siter To change is easy, to improve is hard. Mitt galleri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*TKV* Skrevet Mai 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2007 Utrolig hvor fort det går an å akselerere! Må ikke mye av motoren gjennoppbygges etter et drag? Siter ''Det jeg vet om ungdommer er at de kjører sånne gamle vrak. Gjerne golf og volvo. Også har de musikken på full guffe.'' Min lillesøster på 7 år. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Keltern Skrevet Mai 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2007 Motoren blir plukket helt ned mellom hvert drag, er det ikke sånn? :) Ikke så veldig overraskende heller, med tanke på de kreftene som er i sving! :D Siter '90 Audi Coupe Quattro aka problembarnet 1 ny feil på bilen = 1 erfaring rikere Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.