Gå til innhold

Om akselrasjon...

Ranger emnet


Hot Rod

Anbefalte innlegg

Verdensrekorden for Top Fuel dragstere er ca 4,4 sekunder på 402m. Det tilsvarer slutthastigheter på i underkant av 500 km/t.

For å nå 480 km/t i løpet av 402m må man akselrere tilsvarende 4G over hele strakningen.

Men for å nå denne topphastigheten må man i praksisk passere 320 km/t godt FØR halvkjørt løp på 201m. Da kommer man opp i hele 8G.

Noen tall på en skjerm, ikke sant? Vanskelig å se for seg hva det betyr i virkeligheten.

 

 

Her er en mer praktisk forklaring på hva dette egentlig innebærer:

Tenk dag at du skal kjøre om kapp med en top fuel dragster. Du har en Ligenfelter Corvette eller noe annet valgfritt med tilsvarende toppfart på rundt 320 km/t.

 

Mens dragsteren starter fra stillestående får du lov til å kjøre tilbake og akselrere bilen din opp i toppfarten på 320 km/t før passering av startlinjen.

 

I det du passerer startstreken i 320 km/t starter dragsteren.

3 sekunder etterpå passerer dragsteren deg og slår deg med nesten 1 sekund på mållinjen på 402m.

 

DET kalles akselrasjon.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kan ikke bekrefte dette med hjertestans, men 8G er mye for kroppen.

 

Litt mer:

Kompressoren på en T/F dragster presser rundt 3000 cfm med luft inn i sylindrene og øker trykket så mye at luft/drivstoff blandingen går over i fast form rett før detonasjonen skjer.

 

En standard ny type Dodge Charger med Hemi motor (ca 300 hk)ville ikke klart å drive kompressoren på TF dragsteren rundt i det hele tatt. Mer enn 300 hk går med til å drive kompressoren.

 

Hver tennplugg får en strømstyrke på 44 amp. Styrken tilsvarer ca et TIG sveiseapparat(!)

 

Tennpluggene er oppbrent etter ca halvkjørt løp, men det er ikke noe problem for drivstoffet vil fortsatt detonere pga trykket og eksosventilene som på det tidspunktet er rødglødene.

Det medfører at bilen går uten strøm og kan kun stoppes ved å kutte drivstofftilførselen.

 

God tur!

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sykt, har også hørt at i det bak hjula passerer der forhjula stod ved start har dragsteren nådd 100 km/t. Høres vannvittig fort ut, kan det stemme?

Volvo 850 T-5 94mod

Volvo 244 GL 76mod

Volvo 245 L 79mod B230fk proskjekt

Volvo 144 GL 72mod Søndagsbil

*Member of Volvo Skrensar Lag*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt det samme, ja.

 

Tror imidlertid ikke at 8G i et svært kort øyeblikk fører til noe slags hjertestans.

 

G-påvirkning i korte øyeblikk regnes som dødelig ved 40-100 G og det er tross alt langt over de 8 vi snakker om.

 

Erfarne jagerpiloter tåler 8-9 G i lengre tidsrom. Hva som menes med "lengre" vet jeg ikke, men sannsynligvis mindre enn 30 sek ihvertfall.

 

Men 8 G er mye. I verdens "verste" berg-og-dale-baner oppnår man "bare" 5 G og vanlige passasjerfly skal tåle 4,33 G.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt det samme, ja.

 

Tror imidlertid ikke at 8G i et svært kort øyeblikk fører til noe slags hjertestans.

 

Sammenlign det med et fall, du oppnår ekstremt høye G i ett kort øyeblikk, og du får slått ut lufta, men du vil ikke nødvendigvis få hjertestans. :)

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Litt mer:

Kompressoren på en T/F dragster presser rundt 3000 cfm med luft inn i sylindrene og øker trykket så mye at luft/drivstoff blandingen går over i fast form rett før detonasjonen skjer."

 

Mener det var slik at blandingen NESTEN gikk over til fast form, det hadde isåfall endt med hydraulisk lås, noe som ikke hadde fungert veldig bra. Hele lista på engelsk ble postet for en god stund siden. Var endel mer fakta, ganske syke greier :)

To change is easy, to improve is hard.

Mitt galleri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår