Gå til innhold

Om akselrasjon...

Ranger emnet


Hot Rod

Anbefalte innlegg

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Liv Berstad,som rattet Fuel før,hadde under et drag hodet 5 cm foran nakkestøtten i starten... Bilen hadde rundt 60km/t når den "traff" hodet hennes 5 cm og et par millisekunder senere,og hun fikk hjernerystelse av slaget... Det sier litt...

 

Angående pressa,så beregner noen at pressa drar rundt 1000 hk når alt går på fullt...

 

De kjører på 95% hydrolock... dvs at 95 % av samlet volum i toppen er væske under komptakten.

 

Og de er litt tørste...såder 60 liter på en burnings og en stripe.

 

De råeste nå skal visstnok ha beregnet rundt 8000 hk.

 

Et lite tips: Hvis du skal se TF live på Gardermoen f. eks. og ikke synes burnouten bråket stort,så har du rett... Den tar de på kvart gass og kun metanol som drivstoff. Når bilen har linet opp igjen etter burn'en derimot,og crewchiefen har nappet ut splinten som hindrer gassen i å gå mer enn 25% av vandringa og åpnet for nitroen...da BØR du plugge ørene hvis du vil si noe mer enn "Hæ?!" resten av dagen.. :D

 

Jeg har stått 5 meter fra en TF på launch (inne på startplata) og det gjør fysisk vondt på den avstanden...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdensrekorden for Top Fuel dragstere er ca 4,4 sekunder på 402m. Det tilsvarer slutthastigheter på i underkant av 500 km/t.

For å nå 480 km/t i løpet av 402m må man akselrere tilsvarende 4G over hele strakningen.

Men for å nå denne topphastigheten må man i praksisk passere 320 km/t godt FØR halvkjørt løp på 201m. Da kommer man opp i hele 8G.

Noen tall på en skjerm, ikke sant? Vanskelig å se for seg hva det betyr i virkeligheten.

 

 

Her er en mer praktisk forklaring på hva dette egentlig innebærer:

Tenk dag at du skal kjøre om kapp med en top fuel dragster. Du har en Ligenfelter Corvette eller noe annet valgfritt med tilsvarende toppfart på rundt 320 km/t.

 

Mens dragsteren starter fra stillestående får du lov til å kjøre tilbake og akselrere bilen din opp i toppfarten på 320 km/t før passering av startlinjen.

 

I det du passerer startstreken i 320 km/t starter dragsteren.

3 sekunder etterpå passerer dragsteren deg og slår deg med nesten 1 sekund på mållinjen på 402m.

 

DET kalles akselrasjon.

 

Jeg får ikke disse tallene til å stemme helt jeg. Det er mulig jeg har missforstått hvordan du presenterer de da.

 

Men her er ihvertfall mine beregninger (måtte nesten regne litt da jeg syns noen av tallene, f.eks 8 G i 201 meter så litt vell sensasjonellt ut):

 

Først 480 km/h på 4,4 sek:

 

v = (480/(60*60))*1000 = 133,33 m/s

 

a = 133,33/4,4 = 30,30 m/s^2

 

G = 30,30/9,81 = 3,1 G altså ikke 4 G

 

 

 

Også 8 G i 201 meter:

 

a = 8*9,81 = 78,48 m/s^2

 

v = kvadratroten av (2*78,48*201) = 177,63 m/s

 

(177,63*(60*60))/1000 = 639,43 km/t Dette var vel en litt høy hastighet etter 201 meter?

 

 

Det kan jo godt hende at det er 8 G de første få meterene men ikke i halvparten av banen = 201 meter.

 

for å sette det litt i perspektiv så ved 8 G aksellererer man med 78,48 m/s^2 det vil si at man aksellererer fra 0 til 100 km/h på 0,355 sek

kunne jo ha regnet ut G-kreftene på starten hvis den gikk fra 0 til 100 på lengden til dragraceren hvis jeg hadde visst hvor lang den var.

 

forøverig er jeg helt enig i at det alikevell er helt syke prestasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kunne jo ha regnet ut G-kreftene på starten hvis den gikk fra 0 til 100 på lengden til dragraceren hvis jeg hadde visst hvor lang den var.

187km/t på 60-foten (et tall jeg fikk servert engang)... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor smeller det som en kanon sånn plutselig? (2:30)
Fordi han "blipper" gassen såvidt... Det smellet der varer i 4.5 sek når de drar stripa... :phatyo

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

187km/t på 60-foten (et tall jeg fikk servert engang)... :)

 

ok det blir:

 

v = 187/(60*60)*1000 = 51,94 m/s

 

a = (51,94/(roten av (2*18,288)))^2 = 73,77 m/s^2

 

G = 73,77/9,81 = 7,52 G

 

Så det er nokk ca 8 G helt på starten ja men bare et lite øyeblikk (under 60 fot (18,288 meter)).

Dette er egenklig ikke en så stor påskjenning under så små tidsperioder. Jagerflygere opplever jo faktisk oppimot 9 G i lange svinger som varer en stund (de har på seg en g-bukse å sånnt da).

 

hvis dragraceren hadde hatt noen rakettmotorer som gjorde at den aksellererte med 8 G hele stripa (402 meter) og ikke bare på førsten ville faktisk sluttfarten blitt 904,3 km/h. å dette er fullt mulig da menneskekroppen fint greier 8 G en stund (besvimer kansje uten G-bukser da). og noen rakettmotorer greier nokk fint å holde aksellerasjonen på 8 G.

Jeg har faktisk sett ganske store å tunge raketter som bryter lydmuren lenge før de forlater utskytingsrampen å har en startaksellerasjon på over 160 G.

Dekkene ol. derimot tviler jeg på at hadde tålt dette.

 

Turboed1: du virker til å vite litt om dragracing. vet du hvordan de regulerer gassen i løpet av banen? siden det må mindre enn 25% gass til å burne (det er jo seff litt anderledes da dekka er kalde da) så regner jeg med at de ikke bare kan trykke gassen i bunn når "julegrana" blir tennt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok det blir:

 

v = 187/(60*60)*1000 = 51,94 m/s

 

a = (51,94/(roten av (2*18,288)))^2 = 73,77 m/s^2

 

G = 73,77/9,81 = 7,52 G

 

Så det er nokk ca 8 G helt på starten ja men bare et lite øyeblikk (under 60 fot (18,288 meter)).

Dette er egenklig ikke en så stor påskjenning under så små tidsperioder. Jagerflygere opplever jo faktisk oppimot 9 G i lange svinger som varer en stund (de har på seg en g-bukse å sånnt da).

Det beskrives som en bowlingkule som treffer deg i brystet...og ligger der hele draget. Kan du puste etter 201-meteren så kan du like gjerne slippe gassen... da spinner du eller har blåst motoren/ dratt av kompressorreima.

 

Turboed1: du virker til å vite litt om dragracing. vet du hvordan de regulerer gassen i løpet av banen? siden det må mindre enn 25% gass til å burne (det er jo seff litt anderledes da dekka er kalde da) så regner jeg med at de ikke bare kan trykke gassen i bunn når "julegrana" blir tennt?
Har noen hundre dager på stripa...både som tilskuer og jeg skrudde for en kompis (Taz med Mitsu'en) når han kjørte StreetBike-drag noen år. Joda,de gir fullt. Clutchen er satt opp til å slure rundt 180-220 meter før den låser seg. Etter det er det dekkene som "vokser" i diameter grunnet sentripetalkreftene som drar de utover og øker omkretsen,hvilket "girer opp" litt til på slutten.

 

Man rekker sjelden å regulere stort på 5 sek når man er mer eller mindre bevisstløs i 2 av de. :)

 

Dessuten,så er det en ting man ikke kan gjøre med nitro...nemlig ha fullt,gå av gassen og så kontant på'n igjen... da er risken for feiltenning og dermed hydrolock enorm. Nesten en regel istedet for et unntak at motoren da forsvinner i ei ildkule...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår