GnarKiLL Skrevet Mai 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2007 Og jeg trodde 1000 hk var mye... :uhhmmwhat?: http://en.wikipedia.org/wiki/Top_fuel Siter 99, 200SX S14a Racing Edition - Ja, livet er for kort til å kjøre kjipe biler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mustang95 Skrevet Mai 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2007 Hadde løpet vært 100m til ville motoren eksplodert ;) Siter Project: "FrostBite" by GSS Motorsports - 2007 Focus - 1995 Mustang cab - 1994 Mustang coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Mai 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2007 Liv Berstad,som rattet Fuel før,hadde under et drag hodet 5 cm foran nakkestøtten i starten... Bilen hadde rundt 60km/t når den "traff" hodet hennes 5 cm og et par millisekunder senere,og hun fikk hjernerystelse av slaget... Det sier litt... Angående pressa,så beregner noen at pressa drar rundt 1000 hk når alt går på fullt... De kjører på 95% hydrolock... dvs at 95 % av samlet volum i toppen er væske under komptakten. Og de er litt tørste...såder 60 liter på en burnings og en stripe. De råeste nå skal visstnok ha beregnet rundt 8000 hk. Et lite tips: Hvis du skal se TF live på Gardermoen f. eks. og ikke synes burnouten bråket stort,så har du rett... Den tar de på kvart gass og kun metanol som drivstoff. Når bilen har linet opp igjen etter burn'en derimot,og crewchiefen har nappet ut splinten som hindrer gassen i å gå mer enn 25% av vandringa og åpnet for nitroen...da BØR du plugge ørene hvis du vil si noe mer enn "Hæ?!" resten av dagen.. :D Jeg har stått 5 meter fra en TF på launch (inne på startplata) og det gjør fysisk vondt på den avstanden... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo 740 racing Skrevet Mai 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2007 ifølge discovery har top fuel dragstere 6000hk:oohh Siter Kjør hardt, kjør stil, det er volvo som er bil!!!!! :) :partyon :boxing Folk med hjerne,kjører ikke bil med stjerne :P kjører nissan primera Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flesvik Skrevet Mai 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2007 Verdensrekorden for Top Fuel dragstere er ca 4,4 sekunder på 402m. Det tilsvarer slutthastigheter på i underkant av 500 km/t.For å nå 480 km/t i løpet av 402m må man akselrere tilsvarende 4G over hele strakningen. Men for å nå denne topphastigheten må man i praksisk passere 320 km/t godt FØR halvkjørt løp på 201m. Da kommer man opp i hele 8G. Noen tall på en skjerm, ikke sant? Vanskelig å se for seg hva det betyr i virkeligheten. Her er en mer praktisk forklaring på hva dette egentlig innebærer: Tenk dag at du skal kjøre om kapp med en top fuel dragster. Du har en Ligenfelter Corvette eller noe annet valgfritt med tilsvarende toppfart på rundt 320 km/t. Mens dragsteren starter fra stillestående får du lov til å kjøre tilbake og akselrere bilen din opp i toppfarten på 320 km/t før passering av startlinjen. I det du passerer startstreken i 320 km/t starter dragsteren. 3 sekunder etterpå passerer dragsteren deg og slår deg med nesten 1 sekund på mållinjen på 402m. DET kalles akselrasjon. Jeg får ikke disse tallene til å stemme helt jeg. Det er mulig jeg har missforstått hvordan du presenterer de da. Men her er ihvertfall mine beregninger (måtte nesten regne litt da jeg syns noen av tallene, f.eks 8 G i 201 meter så litt vell sensasjonellt ut): Først 480 km/h på 4,4 sek: v = (480/(60*60))*1000 = 133,33 m/s a = 133,33/4,4 = 30,30 m/s^2 G = 30,30/9,81 = 3,1 G altså ikke 4 G Også 8 G i 201 meter: a = 8*9,81 = 78,48 m/s^2 v = kvadratroten av (2*78,48*201) = 177,63 m/s (177,63*(60*60))/1000 = 639,43 km/t Dette var vel en litt høy hastighet etter 201 meter? Det kan jo godt hende at det er 8 G de første få meterene men ikke i halvparten av banen = 201 meter. for å sette det litt i perspektiv så ved 8 G aksellererer man med 78,48 m/s^2 det vil si at man aksellererer fra 0 til 100 km/h på 0,355 sek kunne jo ha regnet ut G-kreftene på starten hvis den gikk fra 0 til 100 på lengden til dragraceren hvis jeg hadde visst hvor lang den var. forøverig er jeg helt enig i at det alikevell er helt syke prestasjoner. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GnarKiLL Skrevet Mai 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2007 Fant på youtube, og har et spørsmål: Hvorfor smeller det som en kanon sånn plutselig? (2:30) Siter 99, 200SX S14a Racing Edition - Ja, livet er for kort til å kjøre kjipe biler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Mai 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2007 http://www.youtube.com/watch?v=9O0b90G8Yhg 1000 bilder i sekundet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Mai 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2007 kunne jo ha regnet ut G-kreftene på starten hvis den gikk fra 0 til 100 på lengden til dragraceren hvis jeg hadde visst hvor lang den var. 187km/t på 60-foten (et tall jeg fikk servert engang)... :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Mai 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2007 Hvorfor smeller det som en kanon sånn plutselig? (2:30) Fordi han "blipper" gassen såvidt... Det smellet der varer i 4.5 sek når de drar stripa... :phatyo Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ermex Skrevet Mai 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2007 "Power output of these engines is most likely somewhere between 7000 and 8300 horsepower" Kilde: wikipedia http://www.youtube.com/watch?v=9O0b90G8Yhg 1000 bilder i sekundet Jeg har hørt at dekkene på disse bilene vridde seg LITT. Men det der var MYE. Siter 2013 1.8D Lancer 1997 2.5T Skyline (banebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Mai 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2007 http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=23672 Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GnarKiLL Skrevet Mai 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2007 http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=23672 Nå var vel den tråden 3-4 år gammel...? Siter 99, 200SX S14a Racing Edition - Ja, livet er for kort til å kjøre kjipe biler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Mai 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2007 spiller det no rolle, når innholdet er relevant? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flesvik Skrevet Mai 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2007 187km/t på 60-foten (et tall jeg fikk servert engang)... :) ok det blir: v = 187/(60*60)*1000 = 51,94 m/s a = (51,94/(roten av (2*18,288)))^2 = 73,77 m/s^2 G = 73,77/9,81 = 7,52 G Så det er nokk ca 8 G helt på starten ja men bare et lite øyeblikk (under 60 fot (18,288 meter)). Dette er egenklig ikke en så stor påskjenning under så små tidsperioder. Jagerflygere opplever jo faktisk oppimot 9 G i lange svinger som varer en stund (de har på seg en g-bukse å sånnt da). hvis dragraceren hadde hatt noen rakettmotorer som gjorde at den aksellererte med 8 G hele stripa (402 meter) og ikke bare på førsten ville faktisk sluttfarten blitt 904,3 km/h. å dette er fullt mulig da menneskekroppen fint greier 8 G en stund (besvimer kansje uten G-bukser da). og noen rakettmotorer greier nokk fint å holde aksellerasjonen på 8 G. Jeg har faktisk sett ganske store å tunge raketter som bryter lydmuren lenge før de forlater utskytingsrampen å har en startaksellerasjon på over 160 G. Dekkene ol. derimot tviler jeg på at hadde tålt dette. Turboed1: du virker til å vite litt om dragracing. vet du hvordan de regulerer gassen i løpet av banen? siden det må mindre enn 25% gass til å burne (det er jo seff litt anderledes da dekka er kalde da) så regner jeg med at de ikke bare kan trykke gassen i bunn når "julegrana" blir tennt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Mai 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2007 ok det blir: v = 187/(60*60)*1000 = 51,94 m/s a = (51,94/(roten av (2*18,288)))^2 = 73,77 m/s^2 G = 73,77/9,81 = 7,52 G Så det er nokk ca 8 G helt på starten ja men bare et lite øyeblikk (under 60 fot (18,288 meter)). Dette er egenklig ikke en så stor påskjenning under så små tidsperioder. Jagerflygere opplever jo faktisk oppimot 9 G i lange svinger som varer en stund (de har på seg en g-bukse å sånnt da). Det beskrives som en bowlingkule som treffer deg i brystet...og ligger der hele draget. Kan du puste etter 201-meteren så kan du like gjerne slippe gassen... da spinner du eller har blåst motoren/ dratt av kompressorreima. Turboed1: du virker til å vite litt om dragracing. vet du hvordan de regulerer gassen i løpet av banen? siden det må mindre enn 25% gass til å burne (det er jo seff litt anderledes da dekka er kalde da) så regner jeg med at de ikke bare kan trykke gassen i bunn når "julegrana" blir tennt? Har noen hundre dager på stripa...både som tilskuer og jeg skrudde for en kompis (Taz med Mitsu'en) når han kjørte StreetBike-drag noen år. Joda,de gir fullt. Clutchen er satt opp til å slure rundt 180-220 meter før den låser seg. Etter det er det dekkene som "vokser" i diameter grunnet sentripetalkreftene som drar de utover og øker omkretsen,hvilket "girer opp" litt til på slutten. Man rekker sjelden å regulere stort på 5 sek når man er mer eller mindre bevisstløs i 2 av de. :) Dessuten,så er det en ting man ikke kan gjøre med nitro...nemlig ha fullt,gå av gassen og så kontant på'n igjen... da er risken for feiltenning og dermed hydrolock enorm. Nesten en regel istedet for et unntak at motoren da forsvinner i ei ildkule... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.