Hot Rod Skrevet Mai 16, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2007 Mulig jeg formulerte meg litt uklart, men 8G har de bare i et svært kort øyeblik i løpet av første halvpartenav løpet. Les litt om G-krefter på wikipedia så er dere at man skiller skarpt mellom G krefter i korte øyeblikk og vedvarende G krefter. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansy Skrevet Mai 19, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2007 Apropos g-krefter,for å få 1g på akselerasjon i en vanlig personbil,hvor lang tid fra 0-100kmt må den bruke da? Siter 98` Alfa Romeo 156 TS - Grigio chiaro 93` Alfa Romeo 155 TS - Spazio blue 95` Alfa Romeo 155 TS - Rosso (X) 95` Alfa Romeo 155 TD - Rosso Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flesvik Skrevet Mai 19, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2007 Apropos g-krefter,for å få 1g på akselerasjon i en vanlig personbil,hvor lang tid fra 0-100kmt må den bruke da? vel det spørs litt på hva du mener med 1 G. å få 1 G på starten tror jeg ikke er noe problem på tørr asfalt. Men å vedlikeholde 1 G helt opp til 100 km/t er noe helt annet. Men hvis vi forrutsetter 1 G konstant aksellerasjon helt opp til 100 km/h fra stillestående blir det slik: v = 100/(60*60)*1000 = 27,78 m/s t = 27,78/9,81 = 2,83 sekunder s = (27,78/2)*2,83^2 = 111,36 meter som du sikkert ser er ikke 1 G egenklig aksellerasjon men bare en benevning som er satt på tyngdekraftaksellerasjonen: 1 G = 9,81 m/s^2 effekten du trenger med en bil på 1200 kg er: F = 1200*9,81 = 11,77 KN p = 11772*27,78 = 327 kW = 438,5 hp Dette er selfølgelig helt feil da effekttapet i drivverk, friksjon fra hjul, ol ikke er tatt med å heller ikke å mest viktig luftmotstanden er ikke tatt med. Dette viser bare hvor unøyaktig "datamodeller" og "tommelregler" er når man ikke har på langt nær alle data som drivverkstap, aerodynamikk, ol. dette viser også hvor dummt det blir når folk sier at bilen er gearet til 400 km/t ol. pga at de garantert ikke har ting som luftmotstand, dekksfriksjon, marktrykk ved den hastigheten, ol. for å si det sånn så skal det mye mer til for å få en volvo 240 opp i 300 km/h enn for å nå den samme hastigheten med en ferrari. Se bare på effekten du må ha for å få en skyline opp i 300 km/h i forrhold til en ferrari Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mfafa Skrevet Mai 19, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2007 Først regner du ut at for å holde 1G konstant opp til 100 km/t må man kjøre 0-100 på 2,83 sek. Og så regner du ut at en 1200kg tung bil skal trenge 19hk for å klare dette. Du må vel se at det regnestykket ikke henger på greip. Jeg ser regnestykket ikke har tatt høyde for noen som helst friksjon, men jeg nekter å tro at 600-700-800hk forsvinner i friksjon i motor, girkasse, hjul og luft. Da hadde vel motor og drivverk ligget nedsmeltet igjen på stripa etter 402 meter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flesvik Skrevet Mai 19, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2007 Først regner du ut at for å holde 1G konstant opp til 100 km/t må man kjøre 0-100 på 2,83 sek. Og så regner du ut at en 1200kg tung bil skal trenge 19hk for å klare dette. Du må vel se at det regnestykket ikke henger på greip. Jeg ser regnestykket ikke har tatt høyde for noen som helst friksjon, men jeg nekter å tro at 600-700-800hk forsvinner i friksjon i motor, girkasse, hjul og luft. Da hadde vel motor og drivverk ligget nedsmeltet igjen på stripa etter 402 meter. hm så jeg gjorde "litt" feil der ja (sent om kvelden å syns det så veldig feil ut selv). det blir: p = 11772*27,78 = 327 kW = 438,5 hp Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Mai 19, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2007 Si meg fleksvik (fleksnes?), hva har du drukket? Selv mormor skjønner at det kreves langt mer enn 19 hk for å akslerere 1200 kg til 100 km/h i løpet av 2,8 sekunder. Når man har regnet ut noe, så må man etterpå stille seg spørmålet om svaret er rimelig. Det har du suverent hoppet over. PS. Luftmotstanden på bilen min (Opel Astra) er ca 20 hk ved 80 km/h. Motoren yter altså ca 20-25 hk når jeg kjører jevnt i 80 km/h. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flesvik Skrevet Mai 19, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2007 Si meg fleksvik (fleksnes?), hva har du drukket? Selv mormor skjønner at det kreves langt mer enn 19 hk for å akslerere 1200 kg til 100 km/h i løpet av 2,8 sekunder. Når man har regnet ut noe, så må man etterpå stille seg spørmålet om svaret er rimelig. Det har du suverent hoppet over. PS. Luftmotstanden på bilen min (Opel Astra) er ca 20 hk ved 80 km/h. Motoren yter altså ca 20-25 hk når jeg kjører jevnt i 80 km/h. se over. (rettet i nå) postet litt fort. litt flau tabbe 1 uke etter fysikkeksamen :hammer har bare drukket alkohol:drunk: en kommafeil pluss en formelfeil. tror jeg må slutte å regne så seint på en lørdag Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Mai 19, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2007 Ja, slutt med en gang. Det er ikke bare kommafeil og formelfeil du har. Det holder ikke å dra opp en formel, du må også vite hvordan du skal bruke den. Du har her brukt P=F*v galt. Svaret er P = E/t = (1/2mv^2)/t = (0,5*1200*27,8*27,8)/2,83 = 163 kW Uten luftmostand eller andre tap, og med CVT-kasse, vil en bil som veier 1200 kg akslerere med gjennomsnittlig 1 G opp til 100 km/h hvis motoreffekten er 219 hk (163 kW). Det stemmer at det kreves 327 kW for å akse med 1 G når farten er 100 km/h, men det er ikke det som er spørsmålet. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flesvik Skrevet Mai 20, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2007 Ja, slutt med en gang. Det er ikke bare kommafeil og formelfeil du har. Det holder ikke å dra opp en formel, du må også vite hvordan du skal bruke den. Du har her brukt P=F*v galt. Svaret er P = E/t = (1/2mv^2)/t = (0,5*1200*27,8*27,8)/2,83 = 163 kW Uten luftmostand eller andre tap, og med CVT-kasse, vil en bil som veier 1200 kg akslerere med gjennomsnittlig 1 G opp til 100 km/h hvis motoreffekten er 219 hk (163 kW). Det stemmer at det kreves 327 kW for å akse med 1 G når farten er 100 km/h, men det er ikke det som er spørsmålet. Nei dette er jo helt feil. Du regner ut energien man bruker (som forrøverig har symbolet W og ikke P) mens det man skal regne ut er maksimal effekt "P" man trenger. den maksimale effekten vil være ved 100 km/t. Man trenger jo denne effekten for å aksellerere bilen til 1 G ved 100 km/h som du sier selv. Energien du bruker er jo bare et integral av effekten over hele aksellerasjonen. Det du finner ut er jo egenklig bare hvor mye bensin bilen bruker: energi * effektiviteten til motoren * energiinnholdet i bensin Du finner forøverig ikke ut KW men KW/h = J (jule) se litt på tallene dine selv. motoren kan jo ikke komme opp i den hastigheten med en aksellerasjon på 9,81 når den produserer mindre enn den maksimale effekten.:blunk: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ottesen Skrevet Mai 20, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2007 Liv Berstad,som rattet Fuel før,hadde under et drag hodet 5 cm foran nakkestøtten i starten... Bilen hadde rundt 60km/t når den "traff" hodet hennes 5 cm og et par millisekunder senere,og hun fikk hjernerystelse av slaget... Det sier litt... Angående pressa,så beregner noen at pressa drar rundt 1000 hk når alt går på fullt... De kjører på 95% hydrolock... dvs at 95 % av samlet volum i toppen er væske under komptakten. Og de er litt tørste...såder 60 liter på en burnings og en stripe. De råeste nå skal visstnok ha beregnet rundt 8000 hk. Et lite tips: Hvis du skal se TF live på Gardermoen f. eks. og ikke synes burnouten bråket stort,så har du rett... Den tar de på kvart gass og kun metanol som drivstoff. Når bilen har linet opp igjen etter burn'en derimot,og crewchiefen har nappet ut splinten som hindrer gassen i å gå mer enn 25% av vandringa og åpnet for nitroen...da BØR du plugge ørene hvis du vil si noe mer enn "Hæ?!" resten av dagen.. :D Jeg har stått 5 meter fra en TF på launch (inne på startplata) og det gjør fysisk vondt på den avstanden... Stod 30 meter ifra stripa på Gardemoen når Siw 'Sunshine' Nystad testet top fuel'n jeg, uten å holde meg for ørene, det gjør jeg ikke engang til...:( Siter 82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper, Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv 96 Mercedes E230 87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Mai 20, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2007 Sorry, min feil. Edit: En ting fleksvik: Du redigerer på dine innlegg hele tiden. Da blir svarene vi andre skriver ute av sin sammenheng. Legg i det minste inn hva hva du har endret, f.eks. sånn: Edit: Jeg byttet ut et 2-tall med et 1-tall. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flesvik Skrevet Mai 20, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2007 Sorry, min feil. helt greit det vett. ;) Vi kan alle gjøre feil. jeg gjorde jo en ganske stor en med masse istedenfor fart (opptaget den ganske fort da) og newton istedenfor kilo Newton. EDIT: ok buskmann for å informere de andre så endret jeg 19 hk til 438,5 hk pga en regnefeil som nevnt over. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Mai 20, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2007 Jeg tror du har endret mer enn det. Sånn det står nå, stemmer det du skriver (i det første "fysikk-innlegget"). Men det gjorde det ikke første gang jeg leste det. Og nå tenker jeg ikke på regnefeilene. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bdybdal Skrevet Mai 20, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2007 Når det e snakk om kva G en tåler, so sto der om en krasjtestar i autofilbladet får litt sida, vart skåten ut i en rakketslede og i løp av nåken sekund oppnode den 1017km/t og då bremsa den ned til null på 1,4 sekund, 45g i 1,1sekund Siter 1990 Audi 200 20v tq 1987Audi 90 quattro 1986 Ford sierra 2,0L VRAK Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flesvik Skrevet Mai 20, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2007 Når det e snakk om kva G en tåler, so sto der om en krasjtestar i autofilbladet får litt sida, vart skåten ut i en rakketslede og i løp av nåken sekund oppnode den 1017km/t og då bremsa den ned til null på 1,4 sekund, 45g i 1,1sekund helt riktig å han ble blind i en måned etterpå om jeg ikke husker galt (pga sprukkene blodkar i øynene) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.