Gå til innhold

Om akselrasjon...

Ranger emnet


Hot Rod

Anbefalte innlegg

Mulig jeg formulerte meg litt uklart, men 8G har de bare i et svært kort øyeblik i løpet av første halvpartenav løpet.

 

Les litt om G-krefter på wikipedia så er dere at man skiller skarpt mellom G krefter i korte øyeblikk og vedvarende G krefter.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Apropos g-krefter,for å få 1g på akselerasjon i en vanlig personbil,hvor lang tid fra 0-100kmt må den bruke da?

 

vel det spørs litt på hva du mener med 1 G. å få 1 G på starten tror jeg ikke er noe problem på tørr asfalt. Men å vedlikeholde 1 G helt opp til 100 km/t er noe helt annet.

 

Men hvis vi forrutsetter 1 G konstant aksellerasjon helt opp til 100 km/h fra stillestående blir det slik:

 

v = 100/(60*60)*1000 = 27,78 m/s

 

t = 27,78/9,81 = 2,83 sekunder

 

s = (27,78/2)*2,83^2 = 111,36 meter

 

som du sikkert ser er ikke 1 G egenklig aksellerasjon men bare en benevning som er satt på tyngdekraftaksellerasjonen: 1 G = 9,81 m/s^2

 

effekten du trenger med en bil på 1200 kg er:

 

F = 1200*9,81 = 11,77 KN

 

p = 11772*27,78 = 327 kW = 438,5 hp

Dette er selfølgelig helt feil da effekttapet i drivverk, friksjon fra hjul, ol ikke er tatt med å heller ikke å mest viktig luftmotstanden er ikke tatt med. Dette viser bare hvor unøyaktig "datamodeller" og "tommelregler" er når man ikke har på langt nær alle data som drivverkstap, aerodynamikk, ol.

 

dette viser også hvor dummt det blir når folk sier at bilen er gearet til 400 km/t ol. pga at de garantert ikke har ting som luftmotstand, dekksfriksjon, marktrykk ved den hastigheten, ol.

 

for å si det sånn så skal det mye mer til for å få en volvo 240 opp i 300 km/h enn for å nå den samme hastigheten med en ferrari. Se bare på effekten du må ha for å få en skyline opp i 300 km/h i forrhold til en ferrari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først regner du ut at for å holde 1G konstant opp til 100 km/t må man kjøre 0-100 på 2,83 sek. Og så regner du ut at en 1200kg tung bil skal trenge 19hk for å klare dette. Du må vel se at det regnestykket ikke henger på greip.

 

Jeg ser regnestykket ikke har tatt høyde for noen som helst friksjon, men jeg nekter å tro at 600-700-800hk forsvinner i friksjon i motor, girkasse, hjul og luft. Da hadde vel motor og drivverk ligget nedsmeltet igjen på stripa etter 402 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først regner du ut at for å holde 1G konstant opp til 100 km/t må man kjøre 0-100 på 2,83 sek. Og så regner du ut at en 1200kg tung bil skal trenge 19hk for å klare dette. Du må vel se at det regnestykket ikke henger på greip.

 

Jeg ser regnestykket ikke har tatt høyde for noen som helst friksjon, men jeg nekter å tro at 600-700-800hk forsvinner i friksjon i motor, girkasse, hjul og luft. Da hadde vel motor og drivverk ligget nedsmeltet igjen på stripa etter 402 meter.

 

hm så jeg gjorde "litt" feil der ja (sent om kvelden å syns det så veldig feil ut selv). det blir:

 

p = 11772*27,78 = 327 kW = 438,5 hp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg fleksvik (fleksnes?), hva har du drukket? Selv mormor skjønner at det kreves langt mer enn 19 hk for å akslerere 1200 kg til 100 km/h i løpet av 2,8 sekunder.

 

Når man har regnet ut noe, så må man etterpå stille seg spørmålet om svaret er rimelig. Det har du suverent hoppet over.

 

PS. Luftmotstanden på bilen min (Opel Astra) er ca 20 hk ved 80 km/h. Motoren yter altså ca 20-25 hk når jeg kjører jevnt i 80 km/h.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg fleksvik (fleksnes?), hva har du drukket? Selv mormor skjønner at det kreves langt mer enn 19 hk for å akslerere 1200 kg til 100 km/h i løpet av 2,8 sekunder.

 

Når man har regnet ut noe, så må man etterpå stille seg spørmålet om svaret er rimelig. Det har du suverent hoppet over.

 

PS. Luftmotstanden på bilen min (Opel Astra) er ca 20 hk ved 80 km/h. Motoren yter altså ca 20-25 hk når jeg kjører jevnt i 80 km/h.

 

se over. (rettet i nå) postet litt fort. litt flau tabbe 1 uke etter fysikkeksamen :hammer

 

har bare drukket alkohol:drunk:

 

en kommafeil pluss en formelfeil. tror jeg må slutte å regne så seint på en lørdag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, slutt med en gang. Det er ikke bare kommafeil og formelfeil du har. Det holder ikke å dra opp en formel, du må også vite hvordan du skal bruke den. Du har her brukt P=F*v galt.

 

Svaret er P = E/t = (1/2mv^2)/t = (0,5*1200*27,8*27,8)/2,83 = 163 kW

 

Uten luftmostand eller andre tap, og med CVT-kasse, vil en bil som veier 1200 kg akslerere med gjennomsnittlig 1 G opp til 100 km/h hvis motoreffekten er 219 hk (163 kW).

 

Det stemmer at det kreves 327 kW for å akse med 1 G når farten er 100 km/h, men det er ikke det som er spørsmålet.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, slutt med en gang. Det er ikke bare kommafeil og formelfeil du har. Det holder ikke å dra opp en formel, du må også vite hvordan du skal bruke den. Du har her brukt P=F*v galt.

 

Svaret er P = E/t = (1/2mv^2)/t = (0,5*1200*27,8*27,8)/2,83 = 163 kW

 

Uten luftmostand eller andre tap, og med CVT-kasse, vil en bil som veier 1200 kg akslerere med gjennomsnittlig 1 G opp til 100 km/h hvis motoreffekten er 219 hk (163 kW).

 

Det stemmer at det kreves 327 kW for å akse med 1 G når farten er 100 km/h, men det er ikke det som er spørsmålet.

 

Nei dette er jo helt feil. Du regner ut energien man bruker (som forrøverig har symbolet W og ikke P) mens det man skal regne ut er maksimal effekt "P" man trenger. den maksimale effekten vil være ved 100 km/t.

 

Man trenger jo denne effekten for å aksellerere bilen til 1 G ved 100 km/h som du sier selv. Energien du bruker er jo bare et integral av effekten over hele aksellerasjonen.

 

Det du finner ut er jo egenklig bare hvor mye bensin bilen bruker: energi * effektiviteten til motoren * energiinnholdet i bensin

 

Du finner forøverig ikke ut KW men KW/h = J (jule)

 

se litt på tallene dine selv. motoren kan jo ikke komme opp i den hastigheten med en aksellerasjon på 9,81 når den produserer mindre enn den maksimale effekten.:blunk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liv Berstad,som rattet Fuel før,hadde under et drag hodet 5 cm foran nakkestøtten i starten... Bilen hadde rundt 60km/t når den "traff" hodet hennes 5 cm og et par millisekunder senere,og hun fikk hjernerystelse av slaget... Det sier litt...

 

Angående pressa,så beregner noen at pressa drar rundt 1000 hk når alt går på fullt...

 

De kjører på 95% hydrolock... dvs at 95 % av samlet volum i toppen er væske under komptakten.

 

Og de er litt tørste...såder 60 liter på en burnings og en stripe.

 

De råeste nå skal visstnok ha beregnet rundt 8000 hk.

 

Et lite tips: Hvis du skal se TF live på Gardermoen f. eks. og ikke synes burnouten bråket stort,så har du rett... Den tar de på kvart gass og kun metanol som drivstoff. Når bilen har linet opp igjen etter burn'en derimot,og crewchiefen har nappet ut splinten som hindrer gassen i å gå mer enn 25% av vandringa og åpnet for nitroen...da BØR du plugge ørene hvis du vil si noe mer enn "Hæ?!" resten av dagen.. :D

 

Jeg har stått 5 meter fra en TF på launch (inne på startplata) og det gjør fysisk vondt på den avstanden...

 

Stod 30 meter ifra stripa på Gardemoen når Siw 'Sunshine' Nystad testet top fuel'n jeg, uten å holde meg for ørene, det gjør jeg ikke engang til...:(

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, min feil.

 

helt greit det vett. ;)

Vi kan alle gjøre feil. jeg gjorde jo en ganske stor en med masse istedenfor fart (opptaget den ganske fort da) og newton istedenfor kilo Newton.

 

EDIT:

 

ok buskmann for å informere de andre så endret jeg 19 hk til 438,5 hk pga en regnefeil som nevnt over. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det e snakk om kva G en tåler, so sto der om en krasjtestar i autofilbladet får litt sida, vart skåten ut i en rakketslede og i løp av nåken sekund oppnode den 1017km/t og då bremsa den ned til null på 1,4 sekund, 45g i 1,1sekund

 

helt riktig å han ble blind i en måned etterpå om jeg ikke husker galt (pga sprukkene blodkar i øynene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår