Gå til innhold

B230f + turbo + Megasquirt = ?

Ranger emnet

Gjest

Anbefalte innlegg

God dag.

Jeg har planer om å få på en snurre snart men det eneste jeg nå mangler er styreboksene (hjernene) fra en ft/fk og ettersom dette viser seg å være vanskelig å få tak i + at de koster ganske mye har jeg tatt en titt på Megasquirt sitt datasprut.

Men det jeg da lurer på: Ettersom Megasquirt er et tillegs-sprut, fungerer det å koble opp dette uten turbo-hjerner? (og selvsagt få det til å gå som det skal)

Hørte at det kan være en mulighet å da kjøre på fast tenning.. Kan det være aktuelt?

Tips, triks og selvsagt hjelp mottas med stor takk ettersom jeg er litt på feil jorde her. Datasprut er ikke noe jeg har satt meg så nøye inn i, men jeg kan litt om motorere og endel om data og elektronikk, så i teorien burde jeg klare å få det til å gå i allefall. Hehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God dag.

Jeg har planer om å få på en snurre snart men det eneste jeg nå mangler er styreboksene (hjernene) fra en ft/fk og ettersom dette viser seg å være vanskelig å få tak i + at de koster ganske mye har jeg tatt en titt på Megasquirt sitt datasprut.

Men det jeg da lurer på: Ettersom Megasquirt er et tillegs-sprut, fungerer det å koble opp dette uten turbo-hjerner? (og selvsagt få det til å gå som det skal)

Hørte at det kan være en mulighet å da kjøre på fast tenning.. Kan det være aktuelt?

Tips, triks og selvsagt hjelp mottas med stor takk ettersom jeg er litt på feil jorde her. Datasprut er ikke noe jeg har satt meg så nøye inn i, men jeg kan litt om motorere og endel om data og elektronikk, så i teorien burde jeg klare å få det til å gå i allefall. Hehe ;)

ms er et fristående "do it your self " sprut kan styre tenning bensin

76mod 242 bus bil

82mod 242 /prosjekt STOR sugis.

95mod 940 d24tic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får hva du betaler for, men motorn går på det å, men er tungt å mappe og lite brukervennlig, men det funker....

Ville anbefale å låse tenninga over hele registeret, er jo en kjempefordel å kunne justere tenning for å si det sånn... Bare å lodde sammen en boks og smi opp et ledningsnett så har du sprut...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ledningsnett har jeg jo. Har komplett f-nett som står på motoren nå. Eneste jeg mangler er som sagt hjernene.

Det er jo snakk om hjerner for tenning og bensin, så hvis ms kan styre begge de to er det vel good to go.

Eller mangler jeg noe?

At det ikke er lett å mappe har jeg skjønt, men garantert noen i verden som har lyst til å dele noe sånnt med meg! :)

Jeg blir vel uansett ikke første i verden som har mappet MS, så klarer andre det skal sikkert jeg få det til å gå i det minste =P

AC^: noen grunn til at du anbefaler å låse tenninga?

Spørsmål om Megasquirt:

*Stemmer det at jeg da kan fjerne fordeler, kaldstartsystem og luftmengde-måler?

*Trenger jeg noe mer enn en sånn komplett MS-pakke for å få dette til å gå? (Utenom PC og programvare)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får hva du betaler for, men motorn går på det å, men er tungt å mappe og lite brukervennlig, men det funker....

Ville anbefale å låse tenninga over hele registeret, er jo en kjempefordel å kunne justere tenning for å si det sånn... Bare å lodde sammen en boks og smi opp et ledningsnett så har du sprut...

Var ikke vi 2 enige om Dautronic var det eneste? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Trenger jeg noe mer enn en sånn komplett MS-pakke for å få dette til å gå? (Utenom PC og programvare)

tenker jeg går for org fordeler. :)

Hva gjøres med LMM egentlig? Altså.. Siden jeg "ikke trenger" denne, er det noe annet jeg trenger isteden eller blir det bare prosentvis på pc'n som styrer hvor mye luft motoren skal ha?

Synes MS høres ut som et godt alternativ til hjerner, og det skal jo ikke mye til å sette opp et "økonomi-oppsett" som jeg kan kjøre på til vanlig og heller laste inn et annet oppsett om noen absolutt vil yppe =P

Hvordan er det med turbotrykk og MS? Hva kan justeres der? Har sånn boostcontroller til å ha inni bilen... MS kan vel ikke ta over jobben der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenker jeg går for org fordeler. :)

Hva gjøres med LMM egentlig? Altså.. Siden jeg "ikke trenger" denne, er det noe annet jeg trenger isteden eller blir det bare prosentvis på pc'n som styrer hvor mye luft motoren skal ha?

MS trenger vel en MAP-sensor for å måle opp luft...

Synes MS høres ut som et godt alternativ til hjerner, og det skal jo ikke mye til å sette opp et "økonomi-oppsett" som jeg kan kjøre på til vanlig og heller laste inn et annet oppsett om noen absolutt vil yppe =P

Vel... hjernene til LH 2.4 koster ikke mer enn kanskje 3 lakser fra sverige. MS og alt annet du trenger, koster vesentlig mer... og 10 000 må man vel regne med at det går med i sprutet.

Hvordan er det med turbotrykk og MS? Hva kan justeres der? Har sånn boostcontroller til å ha inni bilen... MS kan vel ikke ta over jobben der?

MS kan nok styre turbotrykket ditt, men dette krever vel en elektronisk boost-controller på turboen, som igjen koster en god del...

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regne med 10 000 kr?!?! da er du lite oppfinnsom.

Elektrisk boostcontroller? Skal holde med en vanlig magnetventil det, men spørsmålet er om støtten er der.

Du trenger TPS (spjeldgiver) fra en 850/960 eller annet bilmerke som har potmeter (variabel motstand), dette koster styggmye på Volvo, så derfor bør du lete på huggern.

LMM har ingenting å gjøre på MS, du har en slange fra innsuget rett i boksen til en MAP sensor som måler atmosfære/overtrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må ha lufttemp sensor fra for eks. GM og vasstemp sensor fra b230et for eks. så siden du må ha en del ekstra stikk i tilegg til at du kan klippe vekk nesten halvparten av de som er der, er det like enkelt og lage ett nytt.. at du får det du betaler for er i dette tilfellet tull.. seff er det mer hjelp og få om du kjøper sprut fra for eks. bjørnstad bil e.l. men er nok av support på internett sider osv. er vertfall meget fornøyd med det.

Men det første jeg ville gjort om jeg var deg var og gå inn her:

http://www.megasquirt.info/

Der er det bare og sette på seg lesebrillene.. tror det meste du lurer på er besvart der...

1981 Volvo 244 B21ET powered by MS (prosjekt)

1977 Volvo 242L

1977 Volvo 244 Jubileum

1987 Volvo 740\760 TIC

MDS ãr bilstereo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... hjernene til LH 2.4 koster ikke mer enn kanskje 3 lakser fra sverige. MS og alt annet du trenger, koster vesentlig mer... og 10 000 må man vel regne med at det går med i sprutet.

mitt MS er ferdigbygd med bredbåndslambda og alle sensorer som trengs, har ikkje rekna på det men noke meir enn 4000-5000 er det ikkje...

1981 Volvo 244 B21ET powered by MS (prosjekt)

1977 Volvo 242L

1977 Volvo 244 Jubileum

1987 Volvo 740\760 TIC

MDS ãr bilstereo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lufttemp-sensor aner jeg ikke hvor jeg skal få fra..

Står kliss ny vanntemp-giver på 531-toppen min.

LMM har ingenting å gjøre på MS, du har en slange fra innsuget rett i boksen til en MAP sensor som måler atmosfære/overtrykk.

Så jeg skal ikke styre luftmengde via MS?

TPS gjør jeg som breislædd-racing (hvis jeg får tak i han og får greie på hva det er for noe):

http://www.breisladdracing.com/Bilder/244/3/P1010008.JPG

Bortimot eneste måten å få MS til å koste 10.000kr er vel hvis du kjøper 2 systemer og sinnsykt masse målere...

vectra-turbo: tenker jeg tar på meg lesebrillene snart ja =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lufttemp-sensor aner jeg ikke hvor jeg skal få fra..

Står kliss ny vanntemp-giver på 531-toppen min.

Så jeg skal ikke styre luftmengde via MS?

TPS gjør jeg som breislædd-racing (hvis jeg får tak i han og får greie på hva det er for noe):

http://www.breisladdracing.com/Bilder/244/3/P1010008.JPG

Bortimot eneste måten å få MS til å koste 10.000kr er vel hvis du kjøper 2 systemer og sinnsykt masse målere...

vectra-turbo: tenker jeg tar på meg lesebrillene snart ja =)

Meqasquirt bruker ikke en luftmengdemåler!!! glem den.

Du har enkelt en slange fra innsuget til boksen som jeg sa.

Lufttemp sensor kan du gjøre enkelt, bruk en NTC 2k2 motstand.

Se på denne feks: http://shop.vems.hu/catalog/product_info.php?cPath=1_12&products_id=54&osCsid=60ebc2b63494ae842c4e549ba72af8cd

Jeg tok en sånn og borra hull i en M10 skrue og lima den inni, det funker glimrende og koster knapt en 10er på ELFA.

vectra.turbo: Har MS innebygd kontroller for bredbåndsonde nå, sånn at du klarer deg med _bare_ sonden rett til MS boksen, eller må du fortsatt ha feks Innovative LC1 kontroller+sonde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg skal altså kjøre helt uten LMM!?

Hvis jeg kjøper ferdig lodda MS2,v3 ligger det inne "en MAP sensor som måler atmosfære/overtrykk" da? Eller er det noe jeg må ha ekstra?

7.3NOK var jo ikke så ille! Hehe.. Så bare feste den på enden av en skrue som jeg skrur inn i innsuget!?

Til bredbåndslambda trur jeg man må ha med en Innovative LC1 kontroller (Innovate LC-1 Digital Wideband o2 Controller with Bosch LSU4.2 Sensor)

Lenke til kommentar
Del på andre sider