Gå til innhold

instrumentpanel til 240 kjøpes

Ranger emnet

btl

Anbefalte innlegg

Hei

Har holdt på med ett lite el-speedometer prosjekt. Da jeg har litt problemer med å få speedometeret til å vise riktig hastighet, må jeg bare begynne å eksprimintere med å prøve forskjellige instrumentpaneler. Jeg tror det kan være noen forskjell på ABS instrumentpaneler og vanlige, samt at utvekslingen i bakakslingen har noe å si, selv om hastigheten leses elektrisk derifra.

Instrumentpanel (el-speedometer (86-93)) til 240 fra en med høyutvekslet bakaksel. (3.15 3.31 eller 3.54) kjøpes.

Send mail, og fortell hvor det befinner seg, og litt info om bilen, som f.eks utveksling på bilens bakaksling og om den har ABS hvis du vet det.

btl@powertech.no

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat noe svar på det du spør om men...

Jeg mener å ha hørt en gang at det finnes to forskjellige leverandører av speedometer til 240. Det ene var VDO og det andre husker jeg ikke..

Kan kanskje hende at de to ikke går helt om hverandre..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det tipset. Det er en mulig teori ja.

VDO og Yazaki (riktig skrevet?) lager jo instrumentpanel til 240.

Jeg _tror_ VDO lager speedometer for wire mens Yazaki lager disse el-speedometerne. Dette kan være helt feil, fordi jeg bare tror det. Jeg kan stikke innom Volvo på Mandag og spørre hvis jeg får tid. Det er vel bare å sjekke om det finnes forskjellige givere i bakstillingen til 240 etter -86.

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg var innom volvo, og der fikk jeg vite at det fantes 2 forskjellige givere. Det fantes også 2 forskjellige hjul som sitter rundt kronhjulet? Det er iallefall det hjulet giveren leser hastigheten av. De mente at det ikke skulle ha noe å si hvilket instrumentpanel man hadde.

Det fantes også forskjellige "shims" man kunne bruke for å justere hastigheten. Det gikk også ann å skru giveren lengere inn, eller lengere ut for å justere den.

En liten beskrivelse av givere og hjulene som giveren leser hastigheten av

Giver1: Sitter på 86-91 modell, og den skrus inn i dekselet på differensialen

Giver2: Sitter på 92-93modell, og festes ved hjelp av 2? umbraco skruer inn i dekselet på differensialen.

Hjul1: Sitter på 86-91 modell, og der er det kort avstand mellom hvert punkt giveren bruker for å lese av hastigheten.

Hjul2: Sitter på 92-93 modell, og der er det stor avstand mellom hvert punkt giveren bruker for å lese av hastigheten. På tegningen så det ut som om avstanden på 92-93modellen var 3 ganger større enn på86-91modellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken utveksling det er på bakakselen skal ikke ha noe og si, men hvis det er noen modeller med mindre antall punkter på "hjulet" som sitter på kronhjulet må det være et annet speedometer beregnet på det andre "hjulet". Den fra 92-93 mod må være i forbindelse med at det er ABS-system på bilen, da står det også en induktiv giver på hver stikkaksling.

VOLVO

Lenke til kommentar
Del på andre sider