_Evje_ Skrevet Mai 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 18, 2007 Hei. Hvordan fungerer clutchen? Kan teorien, men praksisen er litt dårligere. Vet at den setter den i frigir osv, men hvordan fungerer det? Hvordan fungerer det når du slurer? Takker for svar! Siter Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Mai 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 18, 2007 Denne linken gjør at jeg slipper å prøve å forklare noe som helst: http://auto.howstuffworks.com/clutch.htm Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Evje_ Skrevet Mai 18, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 18, 2007 AAhh er ikke så klar for masse engelsk tekst nå! :P Men spurte en kammerat så skjønner det halvveis nå.:P Siter Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Mai 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 18, 2007 Hmmm... En såpass enkel konstruksjon bør det være mulig å skjønne helveis: En clutch, består i hovedsak av 2 deler, lamellplata og trykkplata. Lamellplata består av av en metallplate hvor det er festet et friksjonsmateriale. I midten er det naglet fast et sentrum med splines som passer på girkassas inngående aksel. Et eksempel på lamellplate ser du her: Lamellplata klemmes mellom svinghjulet og trykkplata ved hjelp av krafta fra solfjæra i trykkplata. Trykkplata er den andre hoveddelen i clutchen og består av flere deler, deriblant ei finurlig solfjær. Trykkplata er skrudd fast til svinghjulet og omslutter lamellplata helt. Når clutchpedalen trykkes inn trykkes også solfjæra inn i midten, og det fører til at ytterkantene av solfjæra går motsatt vei og dermed frigjør presset mot lamellplata, som igjen frigjør presset mot svinghjulet. Lamellplata kan rotere fritt inne i trykkplata og forbindelsen mellom motor og girkasse er brutt. Eksempel på trykkplate: Her ser du tydelig solfjæra i midten. Det er verdt å merke seg at bildene over er av en rallyclutch, men prinsippet for en vanlig clutch er helt likt. Det er utløserarmen som via wire eller hydraulikk overfører bevegelsen fra pedalen til solfjæra, men for at det ikke skal bli slitasje mellom arm og fjær må det sitte et utløserlager der. Eksempel på utløserarm (nederst på bildet): og utløserlager: Det hele dreier seg egentlig om hvordan solfjæra funker... Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Evje_ Skrevet Mai 20, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2007 Takker for bra svar, veldig greit når folk svarer utfyllende. Tror jeg skjønner det nå. :) Siter Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.