Gå til innhold

Hvordan fungerer clutchen?

Ranger emnet


_Evje_

Anbefalte innlegg

Hmmm...

 

En såpass enkel konstruksjon bør det være mulig å skjønne helveis:

 

En clutch, består i hovedsak av 2 deler, lamellplata og trykkplata.

 

Lamellplata består av av en metallplate hvor det er festet et friksjonsmateriale. I midten er det naglet fast et sentrum med splines som passer på girkassas inngående aksel. Et eksempel på lamellplate ser du her:

clutch02.jpg

 

Lamellplata klemmes mellom svinghjulet og trykkplata ved hjelp av krafta fra solfjæra i trykkplata. Trykkplata er den andre hoveddelen i clutchen og består av flere deler, deriblant ei finurlig solfjær. Trykkplata er skrudd fast til svinghjulet og omslutter lamellplata helt. Når clutchpedalen trykkes inn trykkes også solfjæra inn i midten, og det fører til at ytterkantene av solfjæra går motsatt vei og dermed frigjør presset mot lamellplata, som igjen frigjør presset mot svinghjulet. Lamellplata kan rotere fritt inne i trykkplata og forbindelsen mellom motor og girkasse er brutt. Eksempel på trykkplate:

clutch01.jpg

 

Her ser du tydelig solfjæra i midten. Det er verdt å merke seg at bildene over er av en rallyclutch, men prinsippet for en vanlig clutch er helt likt.

 

Det er utløserarmen som via wire eller hydraulikk overfører bevegelsen fra pedalen til solfjæra, men for at det ikke skal bli slitasje mellom arm og fjær må det sitte et utløserlager der.

 

Eksempel på utløserarm (nederst på bildet):

clutch06.jpg

 

og utløserlager:

clutch09.jpg

 

Det hele dreier seg egentlig om hvordan solfjæra funker...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår