Gå til innhold

Kommunistjævlene vil gjøre Oslo innenfor Ring 1 bilfri!

Ranger emnet


Ideal

Anbefalte innlegg

dra AP til helvete.... vi er på ett bilforum og folk synes det er greit att politikerne prøver og sakte men sikkert få hele norge til og helvetes gå eller sykle til jobben..... SJERPINGS =)=)

Trondheim

 

Bultaco astro 03 (med blodtrim)

Suzuki cp50 86 (bygd for fart) haha

leter ett førstebil ptosjekt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje ikke så gøy å kjøre innenfor ring 1, men for noen er det faktisk nødvendig!jeg er elektriker, og jobber i hele oslo...hvis jeg må parkere utafor ring1,for å jobbe i sentrum,da blir jeg pissed!

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje ikke så gøy å kjøre innenfor ring 1, men for noen er det faktisk nødvendig!jeg er elektriker, og jobber i hele oslo...hvis jeg må parkere utafor ring1,for å jobbe i sentrum,da blir jeg pissed!

 

Det er endel byer som har bilfritt sentrum, men varetransport/yrkesbiler får fortsatt lov til å kjøre inn i sentrum.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe jeg slipper å parkere utenfor Ring 1, for så å ta bussen fra parkeringsplassen og hjem... :rolleyes:

 

Dette går selvfølgelig aldri gjennom, på lik linje med alle andre PR-stunt diverse partier har forsøkt seg med innimellom.

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er endel byer som har bilfritt sentrum, men varetransport/yrkesbiler får fortsatt lov til å kjøre inn i sentrum.

 

 

Eirik

 

Hvilke byer tenker du på, og hvor stort område er definert som "sentrum"?

 

Ring 1 er tross alt fra Majorstua til Oslo S, så vi snakker et relativt stort område her, ikke akkurat gangavstand...

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke byer tenker du på, og hvor stort område er definert som "sentrum"?

 

Ring 1 er tross alt fra Majorstua til Oslo S, så vi snakker et relativt stort område her, ikke akkurat gangavstand...

 

For eksempel Fes el Bali i Marokko er en by uten biler, der er det over 150.000 innbyggere. Nå er Oslo endel større, men alle bor jo ikke i sentrum. Det er også noen byer i Europa og USA som er mer bilfrie enn Oslo; ikke hele byen selvsagt men mer enn en gågate.

Det er nok urealistisk å ha bilfritt sentrum inne i hele Ring 1, og det vil uansett bli vanskelig å gjøre det på en gang. Heller begynne et sted, og utvide etterhvert som folk vender seg til det, om du skjønner min tankegang.

Dessuten er det pokkers langt å gå fra Majorstuen til Nationaltheatret, for å si det slik. Derimot fra National til Oslo S/Jernbanetorget er ikke langt. Det blir fremdeles ekstremt vanskelig å gjennomføre, men oppnålig.

Det ligger jo et viktig punkt og sperrer, og det er kollektivtrafikken. Sist jeg så et intervju med Torild Skogsholm som leder for bytrikken, virket det som om prisene nesten var for lave. Sålenge politikere, uansett parti, ikke vil subsidiere kollektivtrafikken slik at man kan få lavere priser er det umulig å få bilfritt sentrum.

Det er også endel byer i spesielt Europa som nesten blir bilfrie selv om de ikke er det på papiret. Grunnen er at kollektivtrafikken er billigere i tillegg til at nettverket er godt, så folket selv velger dette fremfor bil. Det er vanskeligere i Norge, spesielt fordi man ikke blir belønnet for å la bilen stå. Som jeg har skrevet mange ganger før, hvorfor i allverden skal Ring 3 være belagt med bompenger, når man kjører rundt sentrum?

Den dagen politikerne fjerner bomringen på Ring 3 og gjør kollektivtransporten mellom Majorstua (la oss si man kunne hatt store parkeringshus her) og Oslo S (og her), tviler jeg på at man kan få Oslo bilfri realistisk sett. Nytter ikke å si "nå kan dere ikke kjøre bil i sentrum lengre, hurra" uten å uoppfordret lage alternativer.

I Paris setter mange fra seg bilen utenfor byen, fordi bilparkeringen rundt er ekstremt stor og kollektivtilbudet er godt. Politikere kan heller begynne på den måten!

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår